El teatre municipal Ateneu d’Igualada ha acollit aquest divendres una de les funcions més especials dels últims anys. Ho ha fet amb l’obra ‘Mort a les Cunetes’, dirigida per David Pintó, i s’ha convertit en el primer teatre a Catalunya que obre portes des que va decretar-se l’estat d’alarma. L’aforament s’ha limitat a 30 espectadors i s’han pres mesures per garantir les distàncies i la higiene de mans. La ciutat, que es troba en la fase 1 de desescalada, va ser l’epicentre del brot de coronavirus i la seva obertura té encara més simbolisme, ja que és un pas més de l’entrada a la nova normalitat.
Si fa deu setmanes Igualada va ser protagonista per ser l’epicentre del virus, aquest divendres ho ha tornat a ser per convertir-se en la primera ciutat catalana que recupera el teatre. Les 30 entrades que s’han posat a la venda s’han exhaurit.
El cap del servei de cultura de l’Ajuntament d’Igualada explicava que, malgrat que no ha estat fàcil adaptar-se a les restriccions sanitàries, els emocionava la idea de donar un impuls a la cultura i especialment als artistes locals. També el protagonista del muntatge, l’igualadí Joan Valentí, deia que era tot un «orgull» pujar a l’escenari, encara que no negava que se li fan estranys els protocols. «Sembla que també fem teatre», deia.
L’Ateneu d’Igualada ha obert portes un quart d’hora abans de l’inici. Hi han assistit majoritàriament espectadors locals, però també de fora. El Toni, que venia de Manresa, explicava que s’havia assabentat per casualitat i que no s’ho volia perdre, malgrat que l’obra ja l’havia vist. També en Jordi i la Xesca, de la Pobla de Claramunt, deien que tenien ganes de sortir «i que millor que el teatre». «És un pas més per tornar a la normalitat», opinava en Pep, d’Igualada, instants abans de seure a la butaca.
D’altres com l’Andreu i l’Elisa, també igualadins i que ja havien vist també l’obra, insistien en la importància de donar un cop de mà a la cultura. «I als tècnics», afegia ell, «que sense ells no hi ha teatre i no sé com s’ho estan fent».
Un homenatge a les víctimes
‘Mort a les Cunetes’ està dirigida pel manresà David Pintó i ha comptat amb la música en directa de Martí Marsal. Narra la història de ‘La Fossa de Can Maçana’: l’afusellament de nou republicans que van ser trets de la presó de Manresa la mitjanit del 9 de febrer de 1939, i la fuga d’un d’ells, Josep Nin, que ho va poder explicar. El protagonista, l’igualadí Joan Valentí, explicava que l’obra que, fins ara homenatjava a les víctimes de la repressió, és ara també «un homenatge a les víctimes de la pandèmia, moltes de les quals per desgràcia són les mateixes».
Restriccions per garantir la seguretat
L’Ateneu ha complert amb els protocols de la fase 1 de desescalada. L’entrada dels assistents ha estat esglaonada i respectant les distàncies de dos metres. De forma obligatòria, tots s’han rentrar les mans amb la solució hidroalcohòlica abans d’entrar i també s’ha demanat l’ús de mascareta fins al moment d’asseure’s a la butaca, També en el moment de la sortida.
El teatre mostrava una imatge insòlita amb els 30 espectadors repartits per la platea i guardant les distàncies entre uns i altres. A més, seguint la normativa, s’han tancat amb cintes totes les butaques que no es podien fer servir, és a dir, pràcticament totes.
Aposta per la cultura local
El teatre igualadí seguirà amb la programació. El pròxim espectacle, el 29 de maig, serà l’obra VERS’Eros, amb l’actriu i cantant igualadina Maria Colom. El muntatge fusiona poemes d’autors com Marc Freixas, Anna Garcia Garay o Jaume Piquet amb cançons de jazz com ‘The days of wine and roses’ d’Henry MancinI, o ‘You go to my head’ de J. Fred Coots.
Gemma Aleman / Lourdes Casademont – ACN