L’equip de Fons Gràfic, que pertany a l’associació disseny=igualada, ha inaugurat una exposició de l’obra del dissenyador, fotògraf i artista Pep Ribera (1948 – 2017) a La Sala Municipal d’Exposicions. La mostra es podrà veure fins el 20 d’octubre.
Pep Ribera Mussons va ser un dels primers dissenyadors gràfics d’Igualada i, possiblement, un dels més importants. Va exercir també una gran activitat com a pintor i fotògraf, si bé fou en el disseny gràfic on tingué l’oportunitat de desenvolupar més la seva creativitat.
Les seves influències en el camp del disseny gràfic van des del racionalisme de la Bauhaus a l’escola tipogràfica internacional. Va desenvolupar durant molt de temps un disseny metòdic basat en la comunicació clara i una composició rigorosa orientada a una bona llegibilitat. Va treballar en un moment en què el concepte de disseny gràfic era gairebé ignorat al nostre país.
El marcà profundament l’obra del dissenyador argentí América Sánchez amb qui va treballar durant un temps al seu estudi de Barcelona.
Un dels seus treballs més coneguts fou l’encàrrec de la imatge corporativa d’Igualada per part del primer ajuntament democràtic el 1979. El disseny es va aplicar als impresos, fullets, retolació, etc. de l’Ajuntament. La part més coneguda i visible va ser la retolació i numeració dels carrers, dissenys de papereres i altre mobiliari de la ciutat. En moltes pobles de Catalunya hi ha retolacions de carrers clarament inspirades en la que el Pep va fer per a Igualada.
Els primers passos cap el món artístic van ser en l’estudi de Joan Graells i va formar part del «Grup 03 Color» que alumnes d’aquella escola d’art van crear i del qual en va realitzar el logotip.
Després del servei militar va fer una estada a Barcelona on va treballar per l’empresa Llambès de la qual en va crear la imatge corporativa: logotips, pòsters, retolació per a cotxes de competició patrocinats per l’empresa, disseny d’estands de les fires on participaven, etc. Va ser en aquesta època que tingué l’oportunitat de treballar a l’estudi d’América Sánchez.
El 1976, a Igualada, va entrar a treballar a Impresora, SA –empresa filial de Jorba, SA– especialitzada en impressions i acabats de qualitat. En aquesta empresa va disposar d’equipaments tècnics que li va permetre posar en pràctica la seva concepció del disseny gràfic que havia anat acumulant amb les experiències de tots els anys anteriors. L’any 1984 va convertir-se en soci de l’empresa d’arts gràfiques Unigraf Anoia, SA on va ser el responsable de tota l’àrea de disseny. De 2002 a 2007 va formar part de l’empresa Grafibox, SL.
Va ser un apassionat de la seva feina, amb una gran curiositat i interès per totes les variants del disseny. El coneixement adquirit en molts d’aquests àmbits, així com el rigor i el mètode aplicats, van permetre que les seves creacions fossin atractives estèticament i formalment, al mateix temps que comunicaven un missatge clar. El seu lema era: “Un disseny que no funciona no és un disseny”.
Alguns del seus treballs han estat publicats en prestigioses publicacions estrangeres especialitzades.
La retrospectiva s’inicia amb una sèrie de pintures de la primera època, i d’altres dels anys 80. Tot i que els seus inicis creatius van ser dins del món de la pintura, aviat va decidir-se pel disseny però va continuar pintant de manera esporàdica. La mostra continua amb obres dels seus inicis com a dissenyador amb cartells, logos. També hi ha mostres d’alguns dels seus packagings.
A l’exposició hi ha un apartat amb treballs que va fer per a les institucions. S’ha donat èmfasi a la creació de la imatge corporativa de la ciutat d’Igualada. L’any 1979 el primer ajuntament democràtic i, en concret el Regidor d’Urbanisme, Carles Solsona, li va fer l’encàrrec. Era una època de canvis i de il·lusions i aquesta va ser una feina molt interessant i de molta envergadura. Dins del context dels anys 70, en el que les institucions no estaven massa interessades per la seva imatge, la tasca de Pep Ribera va ser pionera. La mostra fa visible el treball que va dur a terme per l’ajuntament i alhora es mostra, de manera didàctica, la poca sensibilitat que s’ha tingut -en algunes ocasions- en la seva aplicació.
Encara que el Pep Ribera molt aviat es va interessar per les noves tecnologies i des de feia molts anys dissenyava digitalment, s’han trobat moltes feines de quan encara es dibuixava a mà. Això pot tenir interès per als joves dissenyadors a l’hora d’entendre com es dissenyava en una època no tant llunyana.
Entre les obres exposades hi ha treballs inèdits o de feines que no es van aprovar. En la tria de l’obra s’ha tingut en compte les que tenen més qualitat i que ajuden a entendre la feina d’un dissenyador gràfic. Pensant sempre en l’espectador.
L’audiovisual presenta un apartat de fotografies i un petit recull de l’obra gràfica: cartells, logos, imatges corporatives etc. Està pensat com a un complement a l’obra exposada que ajuda a entendre el personatge. La família ha col·laborat de manera molt estreta i el fill, Roger Ribera és l’autor del disseny gràfic i de l’audiovisual.