Inici Destacats Els Mossos demanen precaució davant l’augment de les estafes per internet

Els Mossos demanen precaució davant l’augment de les estafes per internet

COMPARTIR

La irrupció d’internet a la vida quotidiana i la seva arribada, també, als telèfons mòbils han fet que les estafes hagin trobat al món digital un camp on estendre’s amb relativa facilitat. De fet, el 80% de les estafes que es produeixen a Catalunya són en entorns digitals. Així ho explica Manel Moreno, de la Unitat Regional de Proximitat i atenció al ciutadà dels Mossos d’esquadra.

D’entre les estafes considerades digitals, la més comuna de les que reben denúncia els Mossos és el pagament amb targetes clonades, ja sigui perquè s’han obtingut les dades quan es pagava en una pàgina web il·lícita o en algun mecanisme en un caixer, per exemple.

Un dels tipus tradicionals d’estafa online és l’anomenat fishing, en el que “un banc envia un missatge amb un fet preocupant” que convida l’usuari a facilitar dades personals. Com ja és molt habitual amb els bancs com a remitents, aquesta estafa es produeix també amb correus electrònics d’empreses de subministraments o botigues de moda. Moreno remarca que “un banc mai demana el número PIN” com un dels trucs per evitar caure en aquestes estafes, de les que “gairebé cada setmana hi ha una nova modalitat”.

Altres tipus d’estafes online és el malware que bloqueja la pantalla amb un missatge de la Policia Nacional que surt només si es paga una quantitat o falses agències de relacions que demanen una quota d’entrada per accedir a contactes de noies estrangeres. A més de la quota, “després es demanen més diners per tràmits de duanes, bitllets d’avió…”. Una altra modalitat “que es comença a revifar”, segons Moreno, és el fals lloguer, persones que es fan passar per propietaris d’immobles, cobren el lloguer i un cop s’hi arriba o no existeix o és d’una altra persona. Les entrades a grans espectacles a preus avantatjosos és un altre dels productes en el que els Mossos d’esquadra recomanen parar atenció.

Unes 30.000 estafes denunciades l’any 2017

Pel que qui pot acabar sent víctima d’una estafa online “no hi ha perfil de victima”, diu Moreno, que afegeix que es tracta d’un “fenomen global” que a més s’adapta amb missatges atractius que encaixen amb diferents èpoques de l’any, com Nadal, el Black Friday o, en els darrers mesos, la declaració de la renda. L’any passat es van denunciar a Catalunya prop de 30.000 estafes per internet, un 18% més que l’any anterior.

Una de les claus: «desconfiança permanent»

I que es pot fer davant aquestes diferents modalitats de picaresca digital? Moreno recomana, d’entrada, “tenir una actitud de desconfiança permanent” i una màxima que ja era vàlida molt abans de l’aparició de qualsevol mòbil o ordinador: “ningú dona duros a quatre pessetes”.

Altres recomanacions pràctiques són tenir un programa antivirus tan al mòbil com a l’ordinador, no entrar a webs de dubtosa fiabilitat, no donar mai el número PIN, no fer servir l’ordinador de tercers i evitar la utilització de xarxes públiques de WIFI. El certificat SSL (Secure Socket Layer) i el cadenat verd a l’adreça URL són alguns dels indicatius que la pàgina web és segura, així com els pagaments i la donació de les dades. Els Mossos volen incidir en aquests elements perquè els internautes s’hi fixin.

Un delicte de complexa persecució

Els Mossos d’esquadra fan un esforç de prevenció d’aquest tipus de delictes, perquè “les estafes normalment es fan des d’altres països” i això en dificulta la persecució, reconeix Moreno. La resolució de les estafes se situa en el 16% per les dificultats d’activar investigacions internacionals i arribar al domicili de comptes bancaris, habitualment en altres països, o al registre de pàgines webs o correus electrònics, que es realitza mitjançant la ‘deep web’.

FER UN COMENTARI

*