Inici Societat Milloren els resultats dels alumnes d’ESO, però matemàtiques i anglès són encara...

Milloren els resultats dels alumnes d’ESO, però matemàtiques i anglès són encara assignatures pendents

COMPARTIR

[Img #5709]Els estudiants de 4t d’ESO han millorat els resultats acadèmics en les competències bàsiques respecte. La bona nota se l’enduen el català i el castellà, matèries en què els alumnes que no arriben al nivell mínim són menys del 12%. En canvi, matemàtiques i anglès continuen sent matèries pendents, i més del 20% dels estudiants no poden demostrar unes competències bàsiques. Per Rigau, els resultats milloren »l’equitat» perquè redueixen el percentatge d’alumnes que es troben a la franja baixa, i que escurça distàncies entre [Img #5710]centres públics i concertats. Per Rigau també és important que es pugui millorar en centres d’alta complexitat perquè demostra que el fracàs escolar »no es cronifica».

Els alumnes catalans han millorat els resultats en les competències bàsiques, en general, de català, castellà, matemàtiques i anglès. Els resultats de les proves de 4t d’ESO que ha fet públiques aquest dijous la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, demostren que en pràcticament totes les àrees, els alumnes han millorat però que en canvi, en matemàtiques i anglès, no s’arriba al mínim desitjable pel departament.

Així, si el  llindar se situa en un 70 sobre 100, en català, els alumnes assoleixen un 76’6 (enfront el 72’8 de l’any passat), el 76 en castellà, (més de dos punts per sobre que el 2012), però en canvi, per sota, amb un 68’3 en matemàtiques (4’3 punts per sobre que les darreres proves) i un 69’8 en anglès (2’4 punts per sobre que el 2012). Per això, Rigau s’ha mostrat satisfeta que s’ha constatat que està »cristal·litzant» el missatge que s’ha enviat i les iniciatives que s’han emprès. La consellera creu que s’ha recuperat la cultura de l’esforç i que els alumnes han millorat la motivació perquè han vist com la formació és l’única eina per poder entrar al mercat laboral.

La consellera també ha destacat que s’ha millorat en »equitat» perquè s’han escurçat distàncies entre els resultats més baixos i els més alts, i per tant, s’ha reduït la part d’alumnes que aconsegueixen pitjors resultats, i que també s’han escurçat distàncies entre els centres públics i els centres privats, així com entre nois i noies. Així ha destacat que entre els centres públics i els privats i concentrats, les diferències són cada vegada més estretes, tot i reconèixer que els públics tenen més camí per recórrer. El mateix passa entre els centres de diferent complexitat, per la qual cosa, Rigau ha volgut defensar la millora dels centres de complexitat alta, ja que demostra que »el fracàs escolar no està cronificat».

En català i castellà, resultats similars

Els resultats demostren que les competències bàsiques avaluades en català i castellà són molt similars, cosa que per Rigau, avala el model lingüístic de l’escola catalana. La diferència entre les dues llengües és mínima, tan sols de dècimes. La comprensió escrita  és la dimensió de la llengua que més marge de millora s’ha detectat, tot i que ha fet un salt qualitatiu significativament. En català, s’ha passat del suspès a l’aprovat, amb un salt de 8 punts, i en castellà gairebé s’arriba al nivell desitjable.

 Des del departament es valora que entre l’agost i l’octubre es van registrar fins a 3.000 descàrregues dels documents que s’havien preparat per millorar aquests apartats i per això, s’ha destacat la incidència d’aquestes mesures.

Matemàtiques i anglès, matèries pendents

Les matemàtiques continuen sent una de les assignatures més feixugues de l’escolarització, ja que un 21’3% dels alumnes no té les competències mínimes i per tant, supera el límit del 15% de fracàs escolar que es marca el departament. Tot i això, la puntuació global ha pujat 4’3 punts i per tant, s’han millorat els resultats sobretot en les qüestions d’espai, forma i mesura.

La manca d’assoliments de coneixements matemàtics, el centres amb una complexitat més gran és on es detecta uns pitjors resultats, amb el 40% de l’alumnat que no assoleix aquestes competències mínimes, però tot i això, Rigau ha volgut destacat l’enorme millora d’aquests centres i el fet que s’escurcin distàncies també amb els altres centres. Un altre repte del departament és esbrinar el motiu pel qual les noies no aconsegueixen amb matemàtiques els mateixos resultats que els nois, i és en l’única matèria en què estan per sota.

L’anglès també és una matèria pendent tot i la millora en general, però l’expressió escrita també és la dimensió que queda més descuidada. Per aquest motiu, s’impulsarà un model plurilingüístic que potenciï l’accés a l’anglès oral com un mecanisme imprescindible per la integració laboral. En aquest sentit, la consellera Rigau ha destacat les polítiques de traducció de Televisió de Catalunya i ha destacat que altres mitjans podrien potenciar la cultura del Dual que està, segons Rigau, »infrautilitzada» si tenim en compte que les llengües »s’aprenen per contagi».

Percepció de proves molt fàcils entre els alumnes

L’edició d’enguany de les proves de competències bàsiques han comptat amb una valoració de 2.000 alumnes, en què s’ha destacat que en els exàmens de català i castellà els alumnes creien que eren fàcils o molt fàcils, en contra del que pensaven en matemàtiques i anglès que només un 57% i un 62% ho consideraven així. A més, aquesta enquesta ha servit per veure que en general, els alumnes tot i que no els compta pel seu expedient acadèmic, han posat un interès global valorat en un 7’8 sobre 10, fet que pel secretari general de polítiques educatives, Joan Mateo, és una mostra que »ha arrelat al sistema».

COMPARTIR

FER UN COMENTARI

*