Inici Reportatges L’escola Gabriel Castellà d’Igualada serà la primera de Catalunya en adoptar el...

L’escola Gabriel Castellà d’Igualada serà la primera de Catalunya en adoptar el model anglès de les ‘Escoles Bosc’

COMPARTIR

[swf object]

L’escola pública Gabriel Castellà d’Igualada serà la primera de Catalunya en implantar el model educatiu de les ‘Forest Schools’ (Escoles Bosc) angleses. Amb tot, els impulsors han optat per un model mixt, és a dir, que no s’impartiran el 100% de les classes en un bosc, sinó que es combinarà l’ensenyament a l’aire lliure enmig de la natura amb les lliçons a l’aula. Els alumnes ja han començat a plantar els arbres i arbustos al pati de 

[Img #12628]

l’escola i, a partir del tercer trimestre, s’hi traslladaran a fer alguna assignatura. Una de les impulsores del projecte, Brigitte Escolar, ha explicat que als països on està implantat el sistema «els resultats de les Escoles Bosc són superiors als de les ordinàries».
D’aquí a uns mesos els alumnes del CEIP Gabriel Castellà d’Igualada traslladaran una part de les seves classes al mig de la natura. Aquest és el repte del projecte ‘Escoles Bosc’, que ha impulsat una entitat sense ànim de lucre de la comarca de l’Anoia (l’Associació per a la Infància, l’Educació, el Lleure i el Medi Natura-L’Escola del Bosc) i que té l’objectiu d’estendre’l a altres centres educatius del territori. Es tracta d’un projecte que s’ha establert amb èxit a Anglaterra, Escòcia i als països nòrdics i que es basa en «fomentar la natura com a entorn d’aprenentatge perquè els infants tinguin la llibertat d’explorar, investigar i experimentar». 
En aquests moments, els alumnes han començat a plantar al pati de l’escola algunes espècies d’arbres i arbustos per tal de fer créixer el seu propi bosc que, més endavant, conviurà amb les aules tradicionals. La directora del centre, Carme Soler, ha explicat que quan els impulsors del projecte li van proposar d’implantar-lo a l’escola «de seguida ens va entusiasmar i ens hi hem llançat de cap». Amb tot, Soler ha afirmat que es tracta d’un repte «molt ambiciós» i que «s’ha d’anar fent mica en mica». 
Aprendre matemàtiques, llengua o música al bosc 

[Img #12625]

Les conegudes com a ‘Forest Schools’ angleses han estat el model d’inspiració per a l’entitat L’Escola del Bosc per traslladar la iniciativa a Catalunya. Una de les seves impulsores, Brigitte Escolar, ha explicat que han optat per un model mixt, ja que «allà moltes escoles estan els 365 dies de l’any al bosc i, en canvi, aquí el que volem és que una part de les classes es desplacin al bosc i la resta s’imparteixin dins de l’aula». De moment, els alumnes ja han començat a plantar les llavors del que en el futur s’ha de convertir en un bosc. 
La intenció del projecte és que qualsevol assignatura es pugui fer a l’aire lliure, ja siguin les matemàtiques, la música, la llengua, l’educació del medi o la plàstica. Segons Escolar, d’aquesta manera els alumnes «assumeixen els coneixements molt més ràpid que no pas si estan tancats en quatre parets, ja que mostren més interès i treballen més l’assimilació i no tant la memorització». En el cas de les matemàtiques, per exemple, Escolar considera que «és molt més amè per un nen veure els angles o treballar les fractals a partir de la natura, que no pas dibuixar-ho en una pissarra». «El bosc està ple de matemàtiques!», ha exclamat.
Uns resultats «superiors» als de les escoles ordinàries 

[Img #12627]

Els impulsors del projecte van traslladar-se fa un temps a Anglaterra per conèixer de prop el model educatiu i «els estudis valoratius que es fan cada any demostren que els resultats de les Escoles Bosc són superiors als de les escoles ordinàries». Així ho afirma Brigitte Escolar, qui considera que a banda «d’assimilar més ràpid» el contingut de les matèries curriculars, el fet de traslladar l’ensenyament a l’aire lliure «també incideix de forma positiva en la resolució de conflictes i pot ajudar als infants que presenten transtorns de conducta». 
De la seva banda, la directora del CEIP Gabriel Castellà, Carme Soler, creu que el fet que els alumnes treballin envoltats de natura «també incideix positivament en el factor del respecte al medi ambient» i farà que «estimin més allò que tenen i aprenguin a gaudir-ho». Solé ha explicat que per ells no era complicat desplaçar-se, de tant en tant, al bosc però considera que ara «els alumnes estaran a l’aula i, al mateix temps, a la natura i poder comprovar un tema que estàs tractant a classe i viure’l diàriament et dóna moltes facilitats». 
La «sobreprotecció» 
Brigitte Escolar creu que un dels punts positiu de l’adaptació del model anglès a Catalunya és la metereologia. «A Anglaterra durant el temps que vam estar allà plovia i feia fred cada dia però els nens igualment sortien al bosc. Aquí tenim sol una part molt important de l’any i les temperatures són més elevades», ha remarcat la impulsora del projecte. Amb tot, una de les diferències amb Anglaterra o els països nòrdics, segons Escolar, és que aquí «la mentalitat és diferent i som més tancats. Ens fa més por, potser per falta de costum». Escolar creu que «protegim molt més els infants i els deixem volar menys i, a vegades, és necessari que aprenguin a caure sols i, amb els seus propis mitjans, tirin endavant». 
La il·lusió de petits i grans 

[Img #12626]

La directora del centre ha explicat que els alumnes estan vivint amb molt entusiasme i eufòria la posada en marxa del projecte i ha apuntat que «tots volen participar-hi». A més, els pares i mares també s’han implicat activament amb la iniciativa i s’encarregaran de plantar algunes espècies d’arbres de bosc mediterrani. Una de les alumnes de cinquè de primària, l’Estefani Luque, ha explicat que s’ho ha passat molt bé plantant els arbres i creu que el projecte «ens pot servir per estudiar el medi, els arbres i les plantes». 
«Durant aquest dies hem tret les arrels, les pedres i hem tirat caca de cavall perquè té més nutrients. Quan s’ha assecat tot, hem fet els forats per plantar els arbres», ha detallat Luque. De la seva banda, Raul Palomo, també alumne de cinquè de primària, ha ressaltat que se sent molt satisfet amb la feina de plantar els arbres perquè «és com si ho haguessis criat tu». 
Un projecte finançat a través d’apadrinaments
De moment, les actuacions que s’han dut a terme a l’escola s’han finançat a través d’apadrinaments. Soler ha explicat que, tant entitats, com particulars i empreses han fet petites aportacions que han servit per poder plantar els arbres i arbustos. Amb tot, la directora del centre ha apuntat que l’escola s’haurà de fer càrrec d’altres despeses com el material o l’acondicionament d’un lloc per guardar les eines. A més, Soler ha explicat que la intenció del centre és obrir el futur bosc al barri i a la ciutat i que pugui ser utilitzat «per tota la comunitat educativa». 
COMPARTIR

FER UN COMENTARI

*