Inici Reportatges La Conca d’Òdena busca nous espais per a sòl industrial

La Conca d’Òdena busca nous espais per a sòl industrial

COMPARTIR

Els empresaris anoiencs van presentar, fa dues setmanes, les conclusions d’un treball de diagnosi en que van treballar durant l’any passat empreses de diferents sectors i territoris de l’Anoia. Una de les conclusions ja fa alguns anys que està en boca del sector econòmic: l’oferta de sòl industrial no s’ajusta a la demanda.

Tot i que hi ha polígons industrials com els de Castellolí o el de Santa Margarida de Montbui on encara no s’hi ha ubicat cap empresa, en general a la comarca hi ha sectors amb una excessiva fragmentació de parcel·les. Els empresaris alerten que s’estan perdent inversions perquè fan falta àrees superiors als 25.000 metres quadrats.

El president de la Unió Empresarial de l’Anoia, Blai Paco, creu que “cal més coordinació entre administracions de la Conca d’Òdena per adaptar l’oferta de sòl industrial a la demanda, amb parcel·les més grans, bona provisió de serveis energètics i de telecomunicacions, i una comercialització organitzada”.

En aquest darrer punt volia incidir l’Oficina de Captació d’Inversions de la Conca d’Òdena, inaugurada el 2014 però que es va quedar sense el gerent i únic treballador un any després. L’objectiu era oferir com un únic espai la conurbació, establint mecanismes de compensació per tal que tots els municipis sortissin beneficiats de les noves implantacions, però no hi ha hagut cap fruit conegut.

Igualada, sense terreny

Igualada, amb un terme municipal de només 8 quilòmetres quadrats i pràcticament esgotat, necessita dels seus veïns per créixer. L’any 2014 va planificar un polígon per empreses del cuir i la marroquineria en un dels seus darrers espais lliures, però ara ha de ser en un altre terme municipal on es plantegin els grans espais industrials que es demanden.

L’alcalde d’Igualada, Marc Castells, convocarà una reunió extraordinària de la Mancomunitat per posar fil a l’agulla a un projecte amb Generalitat i INCASOL que permeti dotar la zona de grans parcel·les per activitat econòmica.

Ningú vol avançar on es faran aquests nous polígons. De fet, segons l’alcalde d’Òdena, Francisco Guisado, “el més important no és tenir sòl, sinó una massa crítica amb lideratge”, un paper que el batlle celebra que faci Igualada. Guisado creu que ara toca “buscar tot el consens que necessitem com a territori” que permeti “buscar noves oportunitats per una comarca que ho està passant molt malament”.

L’alcalde odenenc reconeix que “no tanquem portes” al projecte de polígon de Can Morera, un sector de 370 hectàrees que preveia a Òdena el Consorci de la Zona Franca. Un dels projectes que, segons l’alcalde “es tornen a revifar i a pensar” amb la recuperació econòmica.

El polèmic projecte de Can Morera

El Consorci de la Zona Franca de Barcelona va fer públic, l’any 2005, un projecte per crear un polígon per activitats industrials i logístiques a Òdena, en una zona coneguda com Can Morera.

La ubicació obeïa al traçat previst per un ramal de mercaderies del projecte d’Eix Ferroviari Transversal, que preveia fins i tot una estació en aquest punt.

Durant l’època es redactava el Pla Director Urbanístic de la Conca d’Òdena, que va anar ampliant aquesta zona industrial de les 180 hectàrees inicials fins les 318,4 en l’aprovació definitiva, el desembre de 2008. La meitat de les finques eren propietat de la família de l’empresari Josep Singla, i part de l’altra les havia adquirit l’INCASÒL.

A inicis de 2009 es va iniciar la redacció del POUM d’Òdena per encabir aquest nou polígon, un procés que va evidenciar una divisió de la població al voltant del polígon i dels creixements residencials previstos.

L’octubre del mateix any, l’empresari Josep Singla va ser detingut pel cas Pretòria i va sortir a la llum que havia signat un conveni amb l’Ajuntament d’Òdena i el Consorci de la Zona Franca segons el qual finançaria l’elaboració del POUM a canvi que els terrenys de Can Morera s’incloguessin a l’ordenament.

El setembre de 2011, Urbanisme suspèn el POUM per no incorporar la resolució de la Memòria ambiental. Urbanisme, a més, no permetia convertir en sòl industrial la meitat del polígon fins que no hi arribés el tren. El POUM no s’ha refet i, per ara, el polígon no surt al mapa.

FER UN COMENTARI

*