L’espectacle inaugural de la 30a Mostra Igualada amb ‘El viaje de Ulises’ de la companyia basca Teatre Gorakada. La companyia oferirà un espectacle que planteja el viatge de l’heroi grec com a metàfora de la vida i com a lluita contra les dificultats i les diverses maneres de resoldre-les, un viatge ple de peripècies úniques. L’espectacle serà el 4 d’abril a les nou del vespre. A través d’un comunicat, la fira ha explicat que enguany la mostra reunirà 55 companyies en un total de 113 representacions. D’aquestes companyies, 40 són de Catalunya, onze de la resta de l’Estat i quatre internacionals. Dels 55 espectacles hi haurà 20 estrenes (12 absolutes i vuit a Catalunya.
La Fira celebra l’aniversari amb l’eslògan ‘Espectacles que et fan créixer’ i reivindica la cultura com una font d’aliment imprescindible per créixer com a persones, a qualsevol edat. Per aquest motiu, la protagonista del cartell –obra de la pintora i il·lustradora Carme Solé Vendrell– és una nena nodrida d’espectacles, que es posa de puntetes per fer-se més i més gran.
Les migracions i els refugiats, la visió de gènere, el teatre inclusiu i les obres amb mirada infantil amb nens i nenes com a protagonistes, són algunes de les temàtiques de la programació d’enguany.
Les migracions i els refugiats, des de diverses perspectives i visions, estaran presents a la programació amb les següents obres. ‘Les 7 diferències de El Pont Flotant’, un espectacle per reflexionar en família sobres les dificultats que podem trobar a l’hora de relacionar-nos amb persones molt diferents; ‘Baobab. Un arbre, un bolet i un esquirol’ de La Pera Llimonera, un trepidant viatge d’un esquirol i un bolet a la recerca d’un arbre on viure; ‘Salüq’ de Maquinant Teatre, una proposa en què la poesia visual, la dansa, les arts plàstiques i les noves tecnologies es troben per explicar una història de migració al Mediterrani, de la mà d’una nena; i ‘Refugide Clownidoscopio’, un espectacle sense paraules que ens recorda que tots necessitem trobar el nostre lloc al món.
La Mostra portarà tres espectacles amb visió de gènere. ‘PlayOff’ de La Joven Compañía, una tragicomèdia que reflexiona sobre el paper de la dona i de l’esport femení en una societat que encara manifesta un masclisme ferotge en molts àmbits; ‘La petita Capmany’ de Tanaka Teatre, un viatge tendre i divertit a través de les tradicions populars per viure una aventura fantàstica i emocionant de la mà de la petita Maria Aurèlia Capmany i ‘Gri-Gri’ de Marionetes Nòmades, un espectacle de titelles de mida humana que narra un dia qualsevol en la vida de dues dones de diferents generacions a Burkina Faso, casades i sotmeses pel mateix home.
Els nens i nenes també tindran protagonisme dalt de l’escenari amb diverses obres treballades des d’una mirada infantil i on els protagonistes són els infants. ‘L’aventura d’avorrir-se’ de l’Estaquirot Teatre, un espectacle que pretén motivar la creativitat dels més petits i fer-los reflexionar sobre la gestió del temps; ‘Mil Bocins’ de ZiPit Company, una història surrealista que parla de resiliència, de la capacitat de tornar a aixecar-nos quan caiem i de la possibilitat d’arreglar allò que es trenca en mil bocins; ‘Tahi de Magam’, un espectacle en què la música, els colors i una sèrie d’objectes guiaran a la Tahi en una aventura plena d’emocions, màgia i diversió; ‘Una poma, un pomer’ de De_paper, un espectacle delicat, de llibretes i cançons populars ens expliquen el cicle de la vida; ‘Petit Big Blue’ de PanicMap Proyectos Escénicos, un espectacle en què el moviment, les formes i els colors ofereixen una experiència única que anima a nens i pares a reconèixer les seves emocions; ‘El Senyor Petit’ de Teatre a la Fuga, una proposta que obre la curiositat, la imaginació i la màgia dels infants; i ‘Sabates Noves’ de Tian Gombau, una teranyina emocional que incorpora objectes molt enginyosos i creatius i que ens transporta per un univers paral·lel creat amb grans dosis d’afecte i tendresa. També s’inclouen en aquesta secció els ja esmentats ‘La petita Capmany’ de Tanaka Teatre i ‘Salüq’ de Maquinant Teatre.
Alhora, la Fira posa sobre la taula la necessitat i l’obligació de programar espectacles amb mirada inclusiva com l’obra ‘Superabile’ de Teatro la Ribalta-Kunst der Vielfalt. Una obra protagonitzada per quatre actors, dos d’ells amb cadira de rodes, que posen a escena la seva vida quotidiana, les mirades dels altres, la necessitat d’anar sempre acompanyats, la manca d’intimitat i la pèrdua d’autonomia. L’espectacle compta amb un dibuixant en directe que crea un món de figures i projectant-les sobre l’escena, i els actors queden immersos en un còmic de la vida.
Mostra Igualada també es posiciona com a espai de suport a la creació i exhibició de projectes escènics per a tots els públics i reafirma la seva aposta amb la programació de cinc projectes que en edicions anteriors s’han presentat al Mercat de Projectes. És el cas de ‘Ningú és un zombi’ de Teatre Calànime, un musical que evidencia que la veritable amistat no entén de diferències socials o culturals, de vius o morts; i ‘Back 2 Classics’ de Planeta Trampolí, un espectacle de llit elàstic fresc, proper i íntim per a tota la família on el circ més clàssic es fusiona amb cultures urbanes a través del ball, la música i l’art del Turntablism. S’hi inclouen igualment els esmentats ‘Una poma, un pomer’ de De_paper, La Petita Capmany de Tanaka Teatre i Mil Bocins de ZiPit Company.