Inici Núria Vinyals Triem escola?

Triem escola?

COMPARTIR

Núria Vinyals

Ens trobem en època de preinscripcions a les escoles infantils i és en aquest moment que algunes famílies es plantegen quina deu ser la millor escola per al seu fill o filla.

Sovint el criteri determinant és la proximitat del domicili de residència propi o dels avis i també el de la feina. Aquest és un criteri pràctic que resulta favorable a l’organització familiar. N’hi ha d’altres.

El fet de poder participar de l’escola del municipi o del barri és un factor d’arrelament a la comunitat propera prou important per esdevenir decisiu. Si es tracta d’una escola rural -que a l’Anoia en tenim moltes- on la ràtio acostuma a ser més baixa i la proximitat a la natura es fa palesa, l’elecció hauria de ser bona d’entrada, sota el meu criteri.

Ara bé, si vivim en municipis grans on l’oferta és àmplia o simplement volem anar una mica més enllà en l’elecció, m’atreveixo a donar alguns consells en els que us podeu fixar.

Passejar per dins l’escola, veure’n els espais interiors i exteriors, imaginar-hi els infants cinc-sis o més hores al dia i algunes de les possibilitats que hi descobriran, copsar-ne l’ànima… ens donarà moltes pistes de si és l’escola que volem.

Escoltar les explicacions que ens poden fer els professionals de l’educació sobre la metodologia que empren en el dia a dia, tot advertint-hi el grau d’entusiasme vers la seva feina ens proveirà de més arguments per a la tria.

Com a mare i mestra que sóc el que més valoro de l’escola és el benestar de l’infant. Aquest nen o nena se sentirà ben acollit i respectat en aquest context? Donaran resposta a la seva iniciativa? L’escola li oferirà oportunitats de descoberta reals?Es mostra comunicativa i participativa amb les famílies? Té vincles efectius reals amb l’entorn natural i les seves tradicions?

I si el que volem és l’excel·lència de l’escola haurem de centrar atenció en aspectes més concrets:

– El projecte educatiu de l’escola es proposa donar resposta al respecte i benestar de l’infant.
– És una escola que es planteja com a laboratori d’experiències, on la recerca i despertar la curiositat de l’infant són el pal de paller dels continguts a tractar.
– Es valora la comunicació dels alumnes i les famílies entre iguals i diferents.
– És una escola democràtica que entén la diversitat com una riquesa i treballa per la inclusió de tots i cadascun dels seus membres.
– Els seus espais exteriors són font d’aprenentatge: sòl sense pavimentar, hort ben treballat, cabanes, elements naturals de joc, diferents ambients d’esbarjo …
– L’ambient general és d’espai acollidor.
– Fan sortides periòdiques a l’entorn com a eina d’aprenentatge.
– No utilitzen llibres de text com a base de l’aprenentatge, ni aprenen les lletres en ordre alfabètic, ni les taules de multiplicar de memòria, ni les normes ortogràfiques amb totes les seves excepcions.
– Hi ha animals i plantes a l’aula.
– Es propicia la creativitat artística dels infants.
– Es dóna cabuda a l’aprenentatge de llengües estrangeres i es respecta la pròpia.
– No hi ha exàmens ni horaris tancats. Es valora el procés, no el resultat final.
– El menjador escolar és també un espai i temps recollit en el projecte educatiu d’escola.
– Es vetlla per una alimentació sana a l’hora d’esmorzar.
– S’ofereixen activitats extraescolars esportives, culturals i artístiques.
– Les famílies tenen el seu espai de trobada.

I sobretot, els nens i nenes surten bruts i molt contents d’haver passat un altre dia amb els seus amics i el dissabte pregunten: “Avui no anem a l’escola?”

El meu darrer consell si m’ho permeteu. Quan hagueu triat l’escola, dipositeu tota la vostra confiança en els mestres que la formen i no en discutiu les seves decisions. Això us farà sentir-vos bé vosaltres i els vostres fills i filles.

COMPARTIR

FER UN COMENTARI

*