Les agrupacions del PSC dels municipis del sud de la comarca de l’Anoia iniciaran un conjunt d’accions polítiques i cíviques per reclamar millores a la carretera B-224, eix viari que comunica la C-15 a Vallbona d’Anoia amb Martorell passant per municipis del pes de Piera, Masquefa o Sant Esteve de Sesrovires, així com diferents polígons industrials.
Les agrupacions socialistes de Capellades, La Torre de Claramunt, Vallbona d’Anoia, Piera, Els Hostalets de Pierola i Masquefa es van reunir el passat dilluns a Vallbona d’Anoia per començar a treballar en comú per aconseguir posar la B-224 a l’agenda del govern català. El PSC ha impulsat en els darrers anys mocions als ajuntaments i preguntes al Parlament de Catalunya sobre la problemàtica de la carretera, amb la doble vessant d’inseguretat per als conductors i fre per al desenvolupament econòmic de la zona.
Els socialistes consideren que el Departament de Territori i Sostenibilitat “menysté des de fa anys aquesta necessitat pels ciutadans i el teixit econòmic de l’Anoia Sud” i afegeixen que el Consell Comarcal de l’Anoia “és incapaç de liderar i vehicular la demanda de millores cap el govern de Catalunya”.
Esmenes al pressupost de la Generalitat
La darrera acció del govern fou la exposició a informació pública, el novembre de 2014, d’un estudi d’impacte ambiental d’una possible variant entre Piera i Vallbona d’Anoia. No se n’ha tornat a saber res més, i el PSC considera “esperpèntica” la situació enguany, amb 0 euros dedicats als pressupostos de la Generalitat. Els socialistes han presentat una esmena perquè la Generalitat de Catalunya prevegi una partida per millores a la B-224.
Les agrupacions lamenten que la situació de la carretera s’afegeix al dèficit d’infraestructures i serveis de mobilitat de la zona, “amb un servei d’autobús minso i un servei de ferrocarril que no és competitiu amb el vehicle privat”.
20.000 vehicles diaris
Aquesta via és el principal eix de comunicacions per carretera a la zona de l’Anoia Sud i connecta Martorell amb Capellades, on enllaça amb la C-15, en direcció a Igualada i Vilafranca. Cada dia hi circulen al voltant de 20.000 vehicles, per sobre de la xifra que estableix la Unió Europea a partir de la qual recomana el desdoblament d’una via (12.000). A més, cobreix una zona amb una població de 40.000 persones distribuïdes entre sis municipis: Sant Esteve Sesrovires (Baix Llobregat), Sant Llorenç d’Hortons (Alt Penedès) i Piera, Masquefa, Vallbona d’Anoia i Hostalets de Pierola (Anoia).
Aquest volum de trànsit converteix alguns punts de la B-224 en uns dels més congestionats de la comarca i també en un dels trams on es registra el major número d’accidents viaris. Segons dades del Servei Català de Trànsit, des de 2006 fins ara s’ha produït quinze víctimes mortals i 63 ferits de consideració en 62 accidents greus registrats en aquesta carretera. I és que al trànsit lògic dels habitants dels pobles de la zona s’ha de sumar el dels camions que es desplacen a les fàbriques dels polígons industrials de Masquefa i Piera. Gairebé al límit de la seva capacitat, la B-224 suporta ara mateix gairebé el doble de densitat de trànsit que fa vint anys.