Des de l’Àrea d’Igualtat de Gènere de la Mancomunitat Intermunicipal de la Conca d’Òdena (MICOD), conjuntament amb la Diputació de Barcelona i l’Observatori Noctàmbul@s, s’ha iniciat un procés participatiu per a l’elaboració d’un Protocol i Pla d’Actuació davant l’Assetjament Sexual en espais públics d’oci. Aquest procés es va iniciar el passat mes d’octubre i tindrà la seva finalització a finals de maig del 2018.
Té l’objectiu de detectar les claus que articulen les dinàmiques de l’oci actual i en particular el juvenil, i entendre com es relaciona amb actituds, comportaments i fonaments masclistes i sexistes i la relació d’aquests hàbits amb el consum d’alcohol i altres substàncies. El projecte ha d’acabar dotant els municipis de la Conca d’Òdena d’un protocol de prevenció, detecció, atenció i intervenció en situacions d’abusos sexuals en espais públics i capacitarà els i les professionals que en algun moment hagin d’intervenir per donar resposta a les diferents violències.
Totes aquelles persones que vulguin participar en el procés ho podran fer de diferents maneres:
Omplint un qüestionari sobre abusos, assetjament i violència sexual en espais d’oci. És totalment anònim i confidencial i es pot compartir lliurement. Es pot trobar a web www.micod.cat.
Formant part de la Comissió Participativa per elaborar el protocol. Aquesta es reunirà aproximadament tres vegades fins al final del procés.
Apuntant-se a una Marxa Exploratòria i de Reconeixement de l’Entorn sobre la percepció de la inseguretat associada als diferents espais públics pel municipi. Data encara per confirmar.
Apuntant-se a alguna de les formacions o tallers que es faran per entendre què son les violències masclistes en l’àmbit d’oci. Data encara per confirmar.
Per a prendre part del procés, en qualsevol dels seus formats, els interessats poden escriure al correu igualtat@micod.cat.
Dia Internacional per l’Eliminació de la Violència contra les Dones
La Mancomunitat Intermunicipal de la Conca d’Òdena (MICOD) organitza i coordina, un any més, les activitats de commemoració del 25 de Novembre, Dia Internacional per l’Eliminació de la Violència contra les Dones. Una xacra que, segons la Organització Mundial de la Salut (OMS), és el major problema de salut de les dones. Violence against women. Fact sheet diu que una de cada tres dones en el món han patit violència física o sexual i que el 30% de les dones han patit violència d’una parella masculina. També remarca que el 38% dels assassinats a dones, a nivell global, són ocasionats per les seves parelles o exparelles.
La Mancomunitat coordina les agendes d’actes que s’organitzen a la Conca d’Òdena des de diverses entitats i també els mateixos ajuntaments coincidint amb aquesta data. L’agenda es distribuirà en diferents equipaments municipals i es podrà consultar a la pàgina web de la mancomunitat o també als webs dels diversos ajuntaments.
Entre les activitats hi ha exposicions, molts tallers per a joves sobre prevenció de violències masclistes, un taller per a dones de defensa personal, cinema, xerrades i tallers per a infants amb perspectiva de gènere, entre altres. També s’iniciarà el Procés Participatiu de Salut i Dones, que convida dones de totes les edats a debatre sobre temes d’interès per a la població femenina. En aquesta ocasió es parlarà de la violència masclista des de perspectives com realitat, incidència, prevenció o atenció.
La campanya d’aquest any gira entorn la necessitat d’identificar la violència masclista i és per això que s’ha editat un díptic amb l’explicació del cicle de la violència. Aquest es dóna en tres fases: acumulació de tensió, esclat de la violència i reconciliació. El material inclou aspectes i conductes que es donen en la persona agressora i en la persona agredida.