Inici Destacats L’Institut de Vilanova fomenta la lectura a partir de les aventures de...

L’Institut de Vilanova fomenta la lectura a partir de les aventures de Harry Potter

COMPARTIR

L’alumnat del 1r d’ESO de l’Institut Pla de les Moreres està explorant el plaer de la lectura i fomentant la seva creativitat a partir d’un projecte basat en el personatge de Harry Potter. És un projecte que va començar el curs passat la professora Jennifer Godrid dins l’assignatura de Llengua Castellana i Literatura i que recentment ha estat seleccionat per un Simposis d’Aprenentatge de la UAB.

Va ser concretament el cap de setmana del 23 i 24 de novembre. L’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona va organitzar un Simposi d’Aprenentatge Globalitzat i per Projectes a la Facultat de Filosofia i lletres. L’Institut Pla de les Moreres, l’únic centre assistent al Simposi de la comarca, va exposar en la modalitat pòster el projecte que la professora Jennifer Godrid va començar el curs passat a 1r d’ESO dins l’assignatura de Llengua Castellana i Literatura entorn a la novel·la Harry Potter y la piedra filosofal, de J. K. Rowling.

Segons Godrid segurament un dels motius de la selecció del projecte per aquest simposi és que està enfocat a alumnes de secundària, “quan el més habitual és treballar amb projectes a primària”. A això cal afegir també el fet “que sigui un projecte sobre llengües, el que implica una dificultat major que els projectes de ciències”, possiblement per falta de referents.

El projecte té com a objectiu fomentar el gust per la lectura, millorar la comprensió lectora, l’expressió escrita i l’expressió oral, incentivar la imaginació i la creativitat, a més de treballar els valors i les emocions.

Empatia amb el personatge que serveix per treballar valors i emocions

L’alumnat de 1r d’ESO, a l’igual que Harry Potter i els seus amics, viuen un munt d’aventures en una nova escola. Aquest el punt de partida del projecte que com assegura Godrid “serveix per trobar molts elements d’identificació entre el personatge i els alumnes i alhora permet proposar moltes activitats per treballar-los”.

Des del primer moment l’alumnat s’ha mostrat motivat i compromés amb l’experiència. “Durant tot el projecte, ha hagut gran quantitat de moments que s’han donat per practicar i millorar la llengua oral de l’alumnat, així com fer un treball més exhaustiu sobre valors i emocions”, afirma Godrid. A mesura que anaven llegint la novel·la es proposaven activitats: comprensions lectores mitjançant eines TIC, club de lectura, tertúlies, debats…

Els diferents capítols van portar a realitzar activitats artístiques (baguls amb diferents elements, com cartes d’admissió a Hogwarts, varetes màgiques, mapes, pocions…), que posteriorment van ser exposades al vestíbul de l’institut de cara a la Jornada de Portes Obertes. A més, a partir de la reflexió de tota la feina feta, l’alumnat ha realitzat un vídeo per poder mostrar el treball a les xarxes.

I és que les noves tecnologies també han estat eines de treball en aquest projecte. “El fet de comprovar la comprensió lectora mitjançant concursos a l’aula amb eines TIC ha estat molt positiu i motivador”, segons afirma Godrid. Ha funcionat tan bé que  ara a 2n d’ESO l’alumnat continua treballant amb un projecte similar, però amb una altra novel·la de gènere fantàstic: “La historia interminable” de Michael Ende.

Es pot trobar més informació sobre aquest projecte i d’altres al bloc: http://lenguamoreras.wordpress.com

Aposta per crear espais que desenvolupin la passió per llegir

Un dels objectius més importants d’aquest projecte -emmarcat dins del Pla de lectura del centre- és com assenyala el director de l’institut, Pep Martí, motivar la lectura i de retruc, millorar l’escriptura, perquè cada cop passem més temps davant les pantalles i l’ús de les xarxes interfereixen tant amb l’hàbit lector a determinada edat, com amb una redacció i ortografia correctes.

Garantir una hora i mitja a la setmana per poder motivar la lectura és possible al Pla de les Moreres, gràcies a la suma de la disposició horària de totes les matèries.

Amb aquesta mateixa finalitat, una altra de les apostes recents que ha fet l’institut Pla de les Moreres -concretament el març i per tant, el curs escolar passat- va ser la inauguració d’una nova biblioteca. La suma d’esforços va fer possible la rehabilitació i aprofitament del que pràcticament era un magatzem, a costat de la sala d’actes, per convertir-lo en una gran biblioteca.

El projecte, lluny d’estancar-se continua creixent, i aquest curs l’equipament obre també la tarda dels dimecres, per respondre a la demanda dels propis alumnes, i gràcies a la coordinació amb l’AMPA.

FER UN COMENTARI

*