Al currículum de l’educació secundària obligatòria la càrrega lectiva de matèries que engloben les Arts Escèniques són quasi inexistents malgrat que s’ha demostrat que el teatre és una eina transversal, a més d’una matèria, que enriqueix l’ànima culturalment i emocionalment.
La docent de l’Institut Vallbona d’Anoia i també investigadora a la UAB, Xesca Vela, ha publicat un article dins el volum: Últimos circuitos teatrales del siglo XXI, sobre la pràctica educativa teatral a l’ESO (2022). La docent documenta la seva pràctica educativa teatral a l’Institut de Vallbona d’Anoia.
L’equip directiu del centre va considerar important oferir al seu alumnat matèries artístiques relacionades amb les Arts Escèniques, i així es va crear el projecte ESOACTUEM. Des del curs acadèmic 2018-2019 que ha anat introduint matèries teatrals al centre. A primer d’ESO, treballen el JOC DRAMÀTIC; a segon d’ESO, KHATARSI EMOCIONAL; a tercer EMPRESA TEATRAL i a quart d’ESO, ARTS ESCÈNIQUES I DANSA. A més, el centre ha obert les portes a la comunitat educativa per crear una Escola d’Espectadors Teatral, en la que participen en el projecte LLEGIR EL TEATRE que fomenten les biblioteques de Catalunya amb el Teatre Nacional de Catalunya. A l’Escola d’espectadors es llegeix les obres que posteriorment visualitzen i es formen com a crítics teatrals i hi participen alumnes, famílies, docents i persones afins a la comunitat educativa de l’institut. En el projecte col·laboren els ajuntaments de la Pobla de Claramunt, de Cabrera d’Anoia i de Vallbona d’Anoia.
Aquest curs 2021-22, l’Institut Vallbona d’Anoia ha apostat per entrar dins el projecte AraART que proposa la Generalitat de Catalunya i crear una Comissió Artística amb docents de diferents àmbits.
“Perquè la cultura sigui valorada com un bé comú de la societat és necessari que l’educació es plantegi, seriosament, l’incorporació de l’art amb totes les seves manifestacions artístiques: La música, les Arts Escèniques i Dansa, la Literatura, i les Arts Plàstiques a edats primerenques per a que aprenguin a assimilar la gestió de les seves emocions i participar activament en la cultura” Xesca Vela (2022)
L’alumnat del centre rep les matèries teatrals amb entusiasme, els adolescents es troben en una etapa de la vida d’explosió emocional, el treball dels docents és acompanyar-los en aquest viatge de descoberta d’un mateix i de recerca de coneixement i emocionalitat, el teatre és una matèria essencial per formar persones que aprenguin a viure en coherència amb allò que senten, allò que pensen i en allò que fan.