Les JERC Anoia denuncien que el servei ofert per Hispano Igualadina-Monbus és manifestament insuficient i demostra un despotisme empresarial protagonitzat per Monbus. Davant d’això, les JERC Anoia reclamen responsabilitat i implicació política.
Com a part implicada, demanen a l’alcalde de la ciutat, Marc Castells, que faci efectiva la seva promesa en què va assegurar que treballaria per “suspendre o retirar la concessió que té Monbus com a prestadora del servei regular d’autobusos entre Igualada i Barcelona” el dia 5 de maig del 2011, 18 dies abans de les eleccions municipals. L’insten, doncs, a demanar al Govern de la Generalitat que faci tot el possible per tal que això sigui així, fet que de ben segur facilitarà que els ciutadans d’Igualada i la Comarca rebin un servei de transport públic digne. També insten al director General de Transport i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Pere Padrosa, qui té la competència reguladora de concessions de transport, que escolti les queixes i demandes dels ciutadans, que requereixi formalment a l’empresa concessionària les corresponents millores i, si aquesta no respon, que iniciï els tràmits per a rescatar la concessió d’aquest contracte de prestació d’un servei públic amb Hispano Igualadina-Monbus, davant les evidents faltes de diàleg i la flagrant incompetència que mostra l’empresa.
Insuficiències i mal servei
Les Joventuts d’ERC d’Igualada asseguren que des que Monbus es va fer càrrec d’Hispano Igualadina i, per tant, del transport públic Igualada-Barcelona, han incrementat de manera molt notable els problemes, les deficiències, els riscos del servei i les queixes dels usuaris.
El número d’autobusos per fer el servei resulta totalment insuficient, ja que en les hores punta no hi ha cap reforç per aquells busos que queden plens. Això afecta directament a l’usuari perquè no té plaça per seure, així com també a la puntualitat en l’horari. El problema pren més rellevància quan es permet que els usuaris pugin tot i no tenir seient, en un trajecte de més de 60km i amb els perills viaris evidents que això suposa. i que propicien el mal servei, ja que la circulació de busos en mal estat provoquen greus molèsties als usuaris i un perill afegit, com es va poder veure amb el bus que es va cremar en circulació
Monbus està posant en perill la integritat de moltíssimes persones, ja que dur usuaris drets en un trajecte Barcelona-Igualada a una velocitat de 120km/h és una autèntica temeritat, tal i com passa en reiterades ocasions.
La solució és òbvia i comprensible: posar busos de reforç en els trams horaris de més demanda, tal i com fan moltes altres empreses de transport públic i que exigeixen a Monbus. S’ha de posar fi d’una vegada per totes a les pràctiques temeràries que posen en un greu perill als ciutadans que fan ús del transport públic.
Els greuges amb Hispano Igualadina-Monbus són endèmics, al llarg dels últims anys s’han perpetuat i lluny de trobar-hi una solució s’ha seguit apostant per aquella màxima de ‘qui dia passa any empeny’. Les JERC Anoia asseguren que “no és aquest el model de transports públics que volem per al nostre país, rebutgem una política d’empresa que posa per davant l’interès lucratiu que no pas la seguretat, el compliment de les normatives i la qualitat del servei”.
Des de les JERC Anoia també denuncien l’inexistent manteniment que es fan dels autobusos: “Quan un autobús pateix una averia en el seu sistema de ventilació o amb el portaequipatge no es soluciona tot i les denúncies dels usuaris per les evidents molèsties que provoquen. A més a més, els dos autobusos cremats (un dels quals portava passatgers a dins i que circulava per l’autovia A2) i les múltiples avaries mecàniques que pateixen amb passatgers a dins, són alguns dels inacabables exemples que ofereix Monbus”.
Les joventuts republicanes consideren totalment inacceptable que “Monbus s’emporti els busos nous (i subvencionats pel govern català i amb els diners de tots els ciutadans) cap a Galícia –seu de Monbus- i que, per contra, es portin aquí busos amb més de 3 milions de kilòmetres. És un greuge insultant cap als nostres ciutadans”.
La Xarxa Exprés continua sent insuficient
Aquest abril s’anunciava que s’incrementaven els serveis directes Igualada-Barcelona amb els busos Exprés, així com la incorporació de dos nous busos. Sis mesos després es pot comprovar que no hi ha cap bus nou, sinó que únicament s’han pintat autobusos ja en circulació com a “Exprés” i que han fet aquest servei, encara insuficient i molt per sota del que és desitjable i necessari pels usuaris.
Denúncies dels ciutadans
Aquestes deficiències i mancances han provocat les queixes i la indignació dels usuaris, creant-se fins i tot una aplicació de mòbil (hispanofail) que només en aquest mes d’octubre ja recull 190 denúncies i fins a 689 denúncies amb el que portem d’any.