Inici Societat Igualada busca solucions per a l’aparcament a Les Comes

Igualada busca solucions per a l’aparcament a Les Comes

COMPARTIR

Els Serveis d’Infraestructures Viàries i Mobilitat de la Diputació de Barcelona van lliurar la passada setmana a l’Ajuntament d’Igualada l’Estudi de Mobilitat del Polígon Industrial de Les Comes, l’elaboració del qual li havia estat encarregada pel consistori. Segons ha explicat aquest dimecres el tinent d’alcalde de Qualitat Urbana, Jordi Pont, el document inclou una anàlisi detallada de l’oferta i la demanda d’aparcament en aquesta zona i un pla d’acció que inclou propostes de millora.

El polígon de Les Comes té un milió i mig de metres quadrats de superfície total, dels quals poc més d’un milió corresponen a sòl industrial i la resta a sòl d’ús públic. Les prop de 400 empreses que hi estan establertes pertanyen a sectors tan diversos com l’automoció, el tèxtil, la química, la papereria, les gràfiques o la construcció, entre altres. Les Comes és, a més, una zona industrial singular, integrada a la trama urbana i que inclou al seu interior àrees residencials, esportives i comercials, a banda de diferents serveis com l’Hospital, la ITV, un cementiri o una comissaria.

Demanda d’aparcament desigual

Actualment Les Comes ofereix pràcticament 1.300 places d’aparcament. La majoria són d’estacionament lliure, tot i que també hi ha zones regulades a l’Hospital i els centres comercials.

L’informe destaca una distribució força desigual de la demanda de places que, mentre en alguns carrers és molt elevada, en carrers adjacents és molt baixa. Destaca també que és força habitual la demanda il·legal d’aparcament, amb vehicles aparcats sobre la vorera en aquelles vies que concentren més indústries i activitats comercials, com són els d’Alemanya i França. En canvi, en vies com Països Baixos, Gran Bretanya o Itàlia aquesta pràctica és força esporàdica.

L’estudi conclou, entre altres aspectes, que la rotació de les places d’aparcament és baixa, especialment als trams amb activitats industrials, i també que que l’elevat nombre de cotxes a les voreres es deu al fet que tant els treballadors com les visites tendeixen a aparcar el més a prop possible del lloc de treball o de visita. Tot i que en aquests trams específics la demanda supera l’oferta, l’anàlisi destaca que, en conjunt, Les Comes té un superàvit d’aparcament d’unes 350 o 400 places.

Jordi Pont argumenta, en conseqüència, que “l’estacionament a la vorera és un fet que hem d’intentar corregir progressivament, estudiant alternatives de millora però, molt especialment, reeducant els conductors per fer-los veure que tenen places disponibles a menys de cinc minuts a peu de l’empresa; no manca aparcament però no es fa servir correctament l’aparcament existent”. El responsable municipal de Mobilitat apunta que “malgrat no desistirem en aquesta intenció d’inicidir en els hàbits cívics dels conductors, estudiarem detingudament les propostes de millora que ens fa aquest informe”.

Propostes de millora

La Diputació suggereix en aquest informe algunes mesures que podrien ajudar a endreçar aquesta situació. Per exemple, proposa convertir en carrers de sentit únic alguns carrers secundaris del polígon, com Alemanya i la Gran Bretanya i, d’aquesta manera, poder habilitar un cordó d’aparcament legal als seus dos costats i ampliar l’oferta.

Proposa també regular l’aparcament en alguns trams preveient places d’alta rotació per visitants ocasionals i, d’altra banda, crear noves bosses d’aparcament en parcel·les desocupades, quelcom que el consistori ja ha fet en altres indrets de la ciutat amb les conegudes com Zones Blanques.

Des del govern municipal, segons Pont, es valora com a positiva aquesta diagnosi i els seus suggeriments i s’avança que properament es compartiran les seves conclusions amb l’associació d’empresaris de la zona i s’avaluarà conjuntament la idoneïtat de dur-les a la pràctica.

Estudi sobre les bicicletes i altres ginys

Juntament amb aquest estudi de Les Comes, la Diputació n’ha lliurat un altre. En aquest cas, es tracta d’una anàlisi al voltant de les normatives en diferents municipis reguladores de la circulació de bicicletes i altres ginys, com el segway, el patinet elèctric, el monocicle elèctric, la cadira elèctrica o l’escúter elèctric. Aquest conjunt de recomanacions seran ara estudiats pel consistori de cara a una possible actualització de l’ordenança municipal de circulació vigent.

FER UN COMENTARI

*