Inici Destacats Igualada aprova el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, que l’oposició vol més...

Igualada aprova el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, que l’oposició vol més ambiciós

COMPARTIR

El Ple de l’Ajuntament ha aprovat inicialment el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible d’Igualada (PMUS), amb els vots a favor del govern de Junts per Igualada i del grup municipal de Ciutadans i l’abstenció d’Esquerra Republicana, Igualada Som-hi i Poble Actiu. Aquest ha estat el punt que ha generat més debat en la sessió ordinària del mes de gener que s’ha celebrat aquest dimarts.

Igualada Som-hi anuncia al·legacions perquè inclogui criteris verds

El grup municipal d’Igualada Som-hi (PSC – Comuns – Igualada Oberta) ha anunciat que presentarà al·legacions a la proposta de Pla de Mobilitat del govern de Junts per Igualada perquè la ciutat afronti els reptes de l’emergència climàtica i faci passos perquè hi hagi una mobilitat verda i sostenible. El grup municipal s’ha mostrat contrari a la proposta inicial del Pla que ha presentat el govern perquè considera que és un document amb “molt poca ambició”, ja que de totes les 43 actuacions recollides 21 fan referència al vehicle privat i només 18 són de mobilitat a peu i en bicicleta, el que consideren “un desequilibri incomprensible”.

El regidor portaveu d’Igualada Som-hi, Jordi Cuadras, explica que “la lluita contra l’emergència climàtica és global i local i la mobilitat és un punt clau. Canviar els nostres hàbits de mobilitat no és una qüestió de voluntat, de gustos o de color polític, sinó que és una qüestió de necessitat. Per això no entenem que el govern de Marc Castells segueix encallat al segle XX quan estem immersos al segle XXI. Quan les ciutat de tot Europa estan apostant per la mobilitat verda, el govern de Junts per Igualada està fent que la ciutat quedi enrere i el Pla n’és una mostra i per això no el podem recolzar de cap manera”.

Jordi Cuadras reividica que «no va ser fins als anys 90, amb el primer govern d’esquerres i de progrés, que Igualada va començar a crear carrers de vianants, quan totes les ciutats feia 10 anys que ja ho estaven fent. Ara, amb la poca ambició del govern de Castells, torna a passar el mateix: arribarem tard a la revolució verda que les ciutats de tot Europa estan practicant”.

Igualada Som-hi celebra que la proposta inicial del Pla ja inclogui algunes de les 32 esmenes que la formació d’esquerres i progressista va presentar durant el procés participatiu de l’estiu com una xarxa de carrils bici, l’estudi per a fer camins segurs a l’escola o millores al transport públic. Considera, però, que cal que aposti més per la creació d’eixos de vianants i no només zones 30 que acaben sent un camí entremig que no serveix per augmentar la mobilitat a peu i genera dubtes a vianants i conductors que provoquen inseguretat. Cuadras remarca que “fer carrils bici no vol dir fer un carril bici com el del polígon trossejat en mil i un pedaços i fer carrers de vianants no vol dir fer el carrer de la Virtut on, simplement, s’han ampliat les voreres uns centímetres. El nostre model és totalment diferent, per ambició, per utilitat i per convicció”.

Poble Actiu reclama mesures valentes en mobilitat sostenible per afrontar l’emergència climàtica

El grup municipal Poble Actiu va etzibar una dura crítica al batlle igualadí per la «poca valentia» mostrada en les mesures presentades en el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS), aprovat el passat dimarts. En l’anàlisi de la proposta es va detectar que la majoria de mesures eren poc útils, segons Poble Actiu, ja que no resolien les principals problemàtiques com l’excés d’ús del cotxe dins de la ciutat i la falta d’una xarxa segura i coherent per circular amb bicicleta. Per exemple, del pressupost d’actuacions inclós en la memòria, dels més de 10 milions d’euros, només un 12% està destinat a la mobilitat a peu i un 4% a la mobilitat en bicicleta. Segons portaveus de la formació, «això és una mostra de la poca voluntat de canviar radicalment la ciutat del govern actual. Necessitem invertir aquests percentatges, i no dedicar al voltant del 70% del pressupost del PMUS a un Polígon Industrial».

Peatonalització enlloc de zones 30

En el cas de la pacificació i peatonalització de carrers de la ciutat, la proposta del govern bàsicament consisteix en fer que carrers estrets siguin zones a màxim 30 km per hora, quan moltes vegades el propi carrer no permet una circulació més ràpida. A més, evidencien que ja hi ha una proposta per part de la Direcció General de Trànsit (DGT) de reduir a 30 tots els carrers d’un sol carril per sentit de circulació. Afirmen que «la ciutat necessita més carrers peatonals amb plataforma única, que prioritzin la circulació de vianants i bicicletes, pintar quatre ratlles taronges a un carrer no el fa peatonal». També van mencionar que el fet que el pla no compti amb una planificació de reduir els aparcaments en carrers en els propers anys és un mostra inequívoca de que no és un pla útil per fer front a l’emergència climàtica actual.

Una xarxa de carrils bici segura i completa

En relació a la xarxa de carrils bici, Poble Actiu denuncia que en els primers 9 anys de governs de Marc Castells no es van incrementar els km de carril bici, i que quan s’ha fet, ha sigut un «nyap», com en el cas del polígon de Les Comes. Segons la regidora Neus Carles «necessitem crear una xarxa segura i coherent, que uneixi equipaments com escoles, instituts, centres mèdics i zones comercials. Cal que des de l’Ajuntament promovem l’ús de la bicicleta com a mitjà sostenible, però per fer-ho cal invertir-hi i planificar una xarxa completa». A més, afirmen que Igualada no pot continuar a la cua de les ciutats mitjanes en aquests aspectes, i que el govern ha de decidir si vols seguir facilitant i fomentant la circulació amb cotxe, o bé fer un gir de 180º i començar a prioritzar la mobilitat sostenible.

Un nou horitzó pel 2023

En la seva intervenció, la regidora Neus Carles va constatar que «som conscients que aquest pla tirarà endavant, i que la ciutat perdrà 2 anys més en matèria de mobilitat sostenible fins que no hi hagi un canvi de color al govern municipal». Tanmateix, es va mostrar esperançada que la creixent conscienciació de la població en temes de sostenibilitat i els canvis en els models de treball que ha comportat la pandèmia posaran a cadascú al seu lloc. Segons la formació de l’esquerra transformadora, els objectius de mobilitat sostenible del govern actual són fins i tot inferiors als de la dècada passada amb el govern Aymamí. Constaten que no adaptar-se als canvis i fer-se seus els objectius de sostenibilitat «demostren el fort conservadorisme i immobilisme del govern actual, que en 9 anys ha sigut incapaç d’encarar reptes com renovar el POUM del 1986». Així mateix, denuncien que el PMUS s’hauria de treballar a partir d’un POUM i no a l’inversa, utilitzant un marc urbanístic de fa més de 30 anys.

Altres punts del ple municipal

El Ple també ha aprovat, per unanimitat, l’increment de retribucions del personal de l’Ajuntament i de l’Organisme Autònom Municipal d’Ensenyaments Artístics d’Igualada per a l’exercici 2021 i, en l’apartat de qualitat urbana, la resolució del recurs de reposició presentant contra l’aprovació definitiva del projecte d’obres per a l’arranjament d’un tram de l’Anella Verda al Parc de les Comes. El nomenament de representants a la comissió de seguiment del conveni de subministrament d’abastament d’aigua en alta ha tirat endavant amb els vots de Junts per Igualada i Ciutadans i l’abstenció d’Esquerra Republicana, Igualada Som-hi i Poble Actiu.

D’altres punts que també s’han aprovat amb el suport de tots els grups municipals han estat l’aprovació de l’addenda per al manteniment de la vigència per al 2021 del contracte programa entre l’Ajuntament i el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat en matèria de serveis socials i la bonificació de l’impost sobre construccions a favor del Taller Àuria SCCL, per a la millora en l’accessibilitat amb les obres de pavimentació de l’aparcament del seu edifici.

En la part no resolutiva, el Ple ha debatut i aprovat una moció presentada per Esquerra Republicana i Junts per Igualada de suport al conseller Bernat Soler, acusat d’un delicte de desobediència greu, que va tingut el vot a favor de Poble Actiu. El grup d’Igualada Som-hi s’ha abstingut i el de Ciutadans hi ha votat en contra.

FER UN COMENTARI

*