L’entitat anoienca Eixarcolant ha iniciat una campanya per posar sobre la taula la necessitat de construir un nou model agroalimentari basat en tres eixos: sostenibilitat real, traçabilitat i justícia social.
Iniciada el 13 de juny, es perllongarà fins el 23 de juliol i ha de servir per posar les bases del nou model agroalimentari i demostrar que és possible. Inclou una campanya de micromecenatge i un gira de presentació amb actes arreu del país.
La gira celebrarà el seu acte central a Igualada el proper divendres dia 1 de juliol, on Marc Talavera, president de l’entitat i doctor en biologia oferirà la conferència «El model agroalimentari a debat. A què estem contribuint amb el nostre consum?», a les 19:00h al Teatre Municipal de l’Ateneu
El nou model ha de permetre a la ciutadania conèixer amb tot detall què hi ha darrere de cada producte i a què s’està contribuint amb el seu consum. Alhora, ha de normalitzar el cultiu i consum d’espècies silvestres comestibles i varietats agrícoles tradicionals, elements clau per la sostenibilitat i la sobirania alimentària.
Amb aquesta campanya el Col·lectiu Eixarcolant té per objectiu demostrar que és possible desenvolupar un nou model de producció, distribució i consum d’aliments, i de desenvolupament socioeconòmic: més sostenible, ètic i just, que reverteixi positivament al territori, i que empri amb normalitat les espècies silvestres comestibles i les varietats agrícoles tradicionals.
Marc Talavera, president del Col·lectiu Eixarcolant, indica que «portem cinc anys explicant que cal transformar el model agroalimentari, i ara ha arribat el moment de fer-ho realitat, de demostrar que tot allò que sempre hem explicat és possible i alhora necessari. És la única opció per generar una economia sòlida lligada al territori, i per afrontar amb garanties l’emergència climàtica, la crisi de la biodiversitat i el despoblament rural». La campanya, plantejada a nivell nacional i iniciada el 13 de juny, es perllongarà fins el 23 de juliol.
Com a principals accions inclou una campanya de micromecenatge, duta a terme a través de la plataforma Goteo, i una gira de presentació, amb una vintena d’actes arreu del país. El micromecenatge ha de fer possible obtenir els recursos necessaris -a l’entorn dels 100.000 €- per posar en pràctica el nou model agroalimentari a partir de l’exemple concret del Forn de Jorba, com a actuació local a partir de la qual poder extrapolar el model arreu del país.
Al seu torn la gira de presentació, organitzada gràcies als nodes locals del Col·lectiu Eixarcolant, i que farà parada en una vintena de pobles i ciutats de la geografia catalana, pretén situar el debat sobre el model agroalimentari en el focus mediàtic i social. En paraules d’Albert Castells, coordinador de la gira «cal posar sobre la taula les incoherències i conseqüències de l’actual model, i al mateix temps cal mostrar quines són les alternatives que ens han de permetre construir, sempre en positiu, un model diferent.»
A Igualada, bressol del projecte, la gira hi farà parada el proper dijous dia 1 de juliol, on el president de l’entitat, Marc Talavera, oferirà la conferència «El model agroalimentari a debat. A què estem contribuint amb el nostre consum?», a les 19:00h al Teatre Municipal de l’Ateneu. L’acte és d’assistència lliure.
Talavera, doctor en biologia especialitzat en etnobotànica, agroecologia i comunicació científica, analitzarà algunes de les problemàtiques del model agroalimentari i de desenvolupament socioeconòmic actual. Des de l’emergència climàtica i el despoblament rural fins a la pèrdua de sobirania alimentària i la crisi de la biodiversitat, entre moltes d’altres. Alhora posarà sobre la taula els ingredients a partir dels quals desenvolupar un nou model agroalimentari, entre els que destaquen les espècies silvestres comestibles i les varietats tradicionals amb interès agrari; així com la recuperació de la centralitat i prestigi del sector primari, que ha d’esdevenir un element vertebrador a nivell de país.
Des del Col·lectiu Eixarcolant afirmen que el nou model ha de permetre generar economia i ocupació de qualitat lligada al territori. Segons els càlculs elaborats per l’entitat, només en termes d’ocupació agrària directa, el nou model permetria multiplicar per 7 les xifres actuals. Alhora permetria incrementar les externalitats positives i els serveis ecosistèmics que el sector primari genera per al conjunt de la població.
La recepta del Col·lectiu Eixarcolant es centra en tres eixos principals: la sostenibilitat real, la traçabilitat, i la justícia social. Un dels elements claus és la generació d’un nou criteri de decisió de compra. Castells indica que «com a consumidors podrem saber amb tot detall què hi ha darrere de cada producte i a què estem contribuint amb la seva compra. És un nou paradigma, perquè les empreses no només hauran de dir que quelcom és sostenible, ho hauran de demostrar amb dades objectives».
Talavera conclou que «el repte és majúscul però alhora imprescindible», i convida a «la participació de tota la ciutadania per fer possible la ineludible transformació del model agroalimentari». Afirma que «ha de ser una prioritat a nivell de país, perquè no només parlem de menjar. Parlem de benestar, parlem de salut, i parlem de què en fem del territori, i del territori encara que no ens ho sembli en depèn pràcticament tot».
Tota la informació de la campanya, així com dels actes prevists, es pot consultar al web del Col·lectiu Eixarcolant i als perfils de les xarxes socials (@eixarcolant)