L’autovia A-2 veurà renovat el seu ferm al llarg de l’any vinent en el tram de 49 quilòmetres que va des del límit entre les demarcacions de Lleida i Barcelona fins al terme municipal d’Esparreguera (Baix Llobregat). El Ministeri de Foment, a través de la Societat Estatal d’Infraestructures de Transport Terrestre, va anunciar el passat 28 de desembre al BOE l’inici del procés de licitació de l’obra. Es tracta de la rehabilitació superficial “i puntualment estructural” del ferm de l’autovia entre els punts quilomètrics 530,7 -al nucli anoienc de la Panadella- i el 580, a Esparreguera.
La passada tardor ja es van fer algunes intervencions puntuals de renovació de l’asfalt en aquest tram, tot i que els alcaldes de la zona fa anys que es queixen de l’estat de l’autovia, amb nombrosos punts de l’asfalt deteriorat. De fet, un endarreriment de nou mesos en la licitació d’aquestes obres va provocar un enfrontament entre el govern municipal d’Igualada i el regidor del PP a la capital de l’Anoia el passat mes de març.
40.000 vehicles diaris
El tram de l’A-2 que es reformarà suporta el trànsit de 40.000 vehicles diaris de mitjana, dels quals al voltant de 8.000 són pesants.
En aquests 49 quilòmetres es produeixen una mitjana de 200 accidents a l’any. En alguns casos, l’alt volum de trànsit i la implicació de vehicles pesants provoquen grans afectacions a la mobilitat.
És precisament l’elevat trànsit de camions un dels factors que provoca el deteriorament del ferm, motiu pel qual es rehabilitarà amb doble capa d’asfalt el carril dret de cada sentit.
A totes dues calçades s’aplicarà una nova capa de 3 cm, en una superfície que supera el milió de metres quadrats, segons fonts del Ministeri. Al carril dret es retiraran 15 cm de ferm que es reposaran amb asfalt nou en prop de 80 quilòmetres de via. Als trams més deteriorats, que el Ministeri xifra en 19,2 km, es retiraran entre 25 i 35 cm per reposar amb espessors similars d’asfalt.
Per executar les obres es tallarà al trànsit una de les calçades i l’altra s’habilitarà per a la circulació en doble sentit. Fonts de Foment expliquen que les obres es duran a terme “preferentment” en horari nocturn per tal de disminuir les afectacions als usuaris.
18 mesos d’obres
Les obres surten a licitació per un import de 23.983.370,14 euros i el concurs es resoldrà a la primavera. El termini d’execució de les obres és de 18 mesos.
El delegat del govern espanyol a Catalunya, Enric Millo, ha explicat que el govern espanyol ’’respon amb un volum important d’inversió a una reivindicació llargament demandada pel territori’’.
Front comú dels municipis
Els alcaldes d’Igualada, Òdena, Castellolí i el Bruc, a l’Anoia, i Collbató i Esparreguera, al Baix Llobregat, van fer visible el gener del 2015 un front comú per reivindicar conjuntament inversions i millores en aquest tram de la via, amb l’objectiu de reduir l’alt índex d’accidents i afectacions de trànsit que s’hi registren cada any. Tots els ajuntaments van aprovar mocions als seus plens i van portar la demanda al Congrés dels Diputats a través del grup de CiU, que hi va portar una proposició no de llei.
En un tram de poc més de vint quilòmetres hi ha els pendents i el túnel del Bruc, corbes amb un radi insuficient i diferents variacions de tres a dos carrils, fet que provoca lentitud i aturades cada dia en hores punta. Bona prova de la dificultat del traçat és que fins a tres corbes estan limitades a 80 o 90 km/h de velocitat màxima.
El Ministeri s’havia compromès abans de la crisi estudiar un nou traçat entre El Bruc i Òdena per transformar l’A-2 en una autovia “d’alta capacitat”, amb calçades de tres carrils i l’eliminació de revolts i pendents. El nou traçat també era necessari per l’ampliació de la pista de l’aeròdrom Igualada-Òdena. Ara per ara no hi ha cap previsió.