El recinte de l’antic Escorxador d’Igualada acull aquest dimecres i dijous la tercera edició de la fira professional BSTIM, en la que mig centenar de productors tèxtils catalans i -en menor mesura- d’Espanya i països com Portugal i Suècia, ofereixen la seva capacitat productiva a dissenyadors, marques i distribuïdors. La fira, que espera atraure un miler de visitants, ha generat un volum de negoci al voltant de 4 milions d’euros en les darreres dues edicions.
El secretari d’Empresa i Competitivitat, Joan Aregio, ha inaugurat la fira acompanyat de l’alcalde, Marc Castells; del president de l’Agrupació tèxtil Fagepi, Joan Gabarró; i del president de Fira d’Igualada, Joan Domènech.
En el marc de la inauguració, Aregio ha volgut reivindicar el paper de les fires, assenyalant que “l’objectiu d’una fira és fer negoci, però també però també és important perquè fa marca de sector i de país. I per això, la Generalitat hi fa costat”. D’altra banda, Aregio ha destacat que “la internacionalització ha estat clau per superar el context de crisi, especialment en el sector tèxtil”, i ha afegit que “actualment, aquesta vocació internacional ja forma part de l’adn de moltes empreses catalanes”.
De la seva banda, l’alcalde d’Igualada, Marc Castells, ha assenyalat que “la fira BSTIM també representa una injecció d’autoestima que serveix per donar visibilitat a la feina que s’està fent des del sector del tèxtil, i ens situa en el mapa del punt i la pell”. També ha volgut apuntar que iniciatives com el saló BSTIM no serien possibles sense “la col·laboració entre el sector públic i el sector privat”.
Al seu torn, el president de l’agrupació tèxtil Fagepi, Joan Gabarró, ha assenyalat que des de la posada en marxa de la fira BSTIM s’ha generat un volum de negoci de 4 milions d’euros entre les marques expositores i ha afegit que ara “els reptes són la innovació en els processos i la internacionalització”.
Des de Fira d’Igualada, Joan Domènech ha assenyalat que aquesta és «l’edició de la consolidació», el que permet afrontar el canvi de periodicitat de la fira, que passarà a celebrar-se cada dos anys per donar marge al sector a incorporar novetats per oferir als potencials clients.
Referent europeu en producció de punt en proximitat
La fira tèxtil BSTIM (Best Solutions in Textile Manufacturing) arriba a la tercera edició havent-se consolidat com la fira europea de referència en la producció de peces de punt en proximitat. Una seixantena de productors locals exposen les seves novetats al recinte firal de l’Escorxador d’Igualada i es preveu l’assistència d’un miler de compradors de marques internacionals, grans distribuïdores i dissenyadors interessats a buscar nous proveïdors. Hi seran presents operadors de països com Noruega, Suècia, Itàlia o Portugal, que compta amb un espai propi a la fira fruit d’un acord de col·laboració amb el saló BSTIM.
BSTIM, organitzat per Fira d’Igualada i l’agrupació tèxtil FAGEPI amb el suport de l’Ajuntament d’Igualada, dedica aquesta edició a la moda sostenible, que té en compte criteris mediambientals i socials (a més dels econòmics) en els seus diferents processos de disseny, fabricació i comercialització amb l’objectiu de reduir al mínim l’impacte ambiental del procés de confecció.
Des de la primera edició de BSTIM, ara fa dos anys, el volum de negoci generat per la fira als expositors supera els 4 milions d’euros. A partir d’aquesta edició, el saló passarà a ser de periodicitat biennal, de manera que la propera edició està prevista pel 2019.
08700-Nits de Pell i Punt: epíleg de la fira BSTIM
En el marc de la visita inaugural, el secretari d’Empresa i Competitivitat, Joan Aregio, ha recordat que la Generalitat també hi és present a Igualada en aquesta setmana dedicada a la indústria del tèxtil amb la 1a edició de la 08700-Nits de Pell i Punt, una iniciativa impulsada pel 080 Barcelona Fashion, a través del Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya (CCAM), en col·laboració amb la Diputació de Barcelona, l’Ajuntament d’Igualada, i l’Agrupació Tèxtil FAGEPI, per promocionar i posar en valor el sector tèxtil i del disseny vinculat a la indústria del gènere de punt i de la pell de l’Anoia.
Segons Aregio, “es tracta d’un spin off de la passarel·la 080, que vol promocionar el sector tèxtil-moda des del diferents punts del territori català, i que en aquest cas, vol donar valor a la indústria del punt i de l’adob de l’Anoia”. Aregio ha avançat que al llarg de 2017 el 080 Barcelona Fashion serà present a d’altres indrets de Catalunya amb iniciatives similars.
“08700-Nits de Pell i Punt” reunirà demà a partir de les 20:30 h a La Sala, al Cercle Mercantil, dissenyadors i professionals del sector d’arreu del país en una trobada que comptarà amb una passarel·la de moda de talent emergent, amb les propostes creatives diversos dissenyadors com l’igualadí Xavier Grados –que ha desfilat en vàries edicions de la passarel·la 080-, la firma de punt Odd One Out, i el tàndem de creadores Anne Castro i Núria Costa, guanyadora del premi de la passada edició de la fira BSTIM. La cloenda de la passarel·la de la “Nit de Pell i Punt” anirà a càrrec de la firma de pelleteria VM La Sibèria, que també ha presentat col·lecció en la passada edició de la 080 Barcelona Fashion.
En aquesta vetllada econòmica i cultural també es presentarà una exposició de productes dissenyats per emprenedors i marques del territori i produïts íntegrament a l’Anoia. El Centre Tecnològic FITEX, el Clúster de la pell d’Igualada, l’Escola Gaspar Camps i l’Escola Milà i Fontanals han contribuït a la creació d’aquest espai d’exposició. L’esdeveniment, que inauguraran el conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, i l’alcalde d’Igualada, Marc Castells, finalitzarà amb un concert a càrrec del músic igualadí Pau Sastre.