Escola les passeres, de Castellolí; Escola Castell d’Òdena, d’Òdena; Escola Mowgli, d’Igualada; Escolàpies Igualada, d’Igualada; Ateneu Igualadí, d’Igualada; Escola Pia, d’Igualada; Institut Montbui, de Santa Margarida de Montbui; Escola Cèrvola blanca, de Sant Martí de Tous; Escola Josep Masclans, de Vallbona d’Anoia; Escola les oliveres, Cabrera d’Anoia; Escola Renaixença, els Hostalets de Pierola; Escola Font del roure, Masquefa (crec que no me’n deixo cap) rebeu les meves felicitacions i el meu agraïment per haver escollit entrar en el programa Escola Nova 21.
Que 12 centres educatius de la comarca hagin sol·licitat participar en el programa Escola Nova 21 és un motiu que com a mestra i anoienca m’enorgulleix infinitament. És així perquè significa que hi ha dotze centres que els propers tres anys faran una formació exhaustiva que capgirarà el tarannà actual. L’equip de mestres demostra una voluntat ferma d’esforç i de millora que revertirà en l’educació dels seus alumnes.
Me n’alegro pels mestres perquè amb aquesta nova mirada a l’educació gaudiran molt més de la seva feina; ho celebro pels alumnes i les seves famílies perquè els despertaran les ganes de descobrir el seu entorn des d’una experiència variada i rica i em plau profundament pel nostre país, que està fent passos de gegant per avançar en sobirania i dotar les noves generacions d’eines que els faran competitius.
Moltes gràcies als impulsors d’Escola Nova 21, alguns dels quals he tingut l’oportunitat d’escoltar en alguna ocasió i certament m’apassionen els seus raonaments, i moltes gràcies a les institucions que han cregut en el projecte i el doten econòmicament.
Rebin menció també les escoles i professionals de l’ensenyament que sense participar en aquest nou projecte, creuen fermament en l’educació, es formen dia a dia i impulsen noves metodologies en la seva escola. A l’Anoia tenim mostra d’escoles pioneres en mètodes que jo admiro profundament, i mestres amb neguit que donen gran part del seu temps personal a millorar el seu ofici per oferir una pràctica enriquidora als seus infants i famílies.
L’ofici de mestre és això: tenir sempre el neguit al nas, el somriure a la boca i els ulls ben oberts per oferir el millor de nosaltres a les noves generacions.
Imagineu escoles que deixin de ser llocs on es prepara per resoldre exàmens i esdevinguin espais on s’empoderin els infants? El mirall són els centres que treballen per projectes, que no utilitzen llibres de text i que no fan servir exàmens per avaluar els seus alumnes, entre altres coses.
Una gran revolució, però que no és nova. Catalunya ha tingut un sistema educatiu dels millors del món (no exagero!) i unes associacions i escoles que tradicionalment han debatut i han fet avançar molt l’educació. Molts coincidim en que part del que ara en diuen INNOVAR en definitiva és RECUPERAR el que ja es feia fa 100 anys. Per què vam retrocedir, doncs? Miguel Primo de Rivera i Francisco Franco en tenen la resposta.
Endavant Catalunya en la sobirania pròpia i en l’educació.