La Mancomunitat Intermunicipal de la Conca d’Òdena (MICOD) difon, per tercer any, la seva campanya contra l’ús sexista de les joguines. Ho fa per a conscienciar que el joc durant la infància desenvoluparà en cada persona unes habilitats socials i li transmetran un model i rols concrets. La campanya vol difondre que no hi ha jocs de nens i jocs de nenes i que classificar les joguines segons això és sexista i genera discriminació. Convida també a fomentar les joguines que són creatives i cooperatives i insta a evitar aquelles més violentes. És important, doncs, analitzar bé els catàlegs de joguines i els anuncis televisius des de casa, per tal d’evitar aquesta divisió sexista que perpetua els rols tradicionals de la societat.
Sovint se senten comentaris com “aquesta joguina no, que és de nena”, que demostren que es continua socialitzant els infants segons el seu sexe. Els infants nascuts amb genitals masculins se’ls socialitzarà en el gènere masculí, és a dir, segons tot un seguit de característiques, valors, normes considerades masculines o de nen. Si, en canvi, han nascut amb genitals femenins, se’ls assignarà una normativa diferent, aquella considerada socialment femenina.
Per exemple, són considerats “de nen” els jocs més moguts, de lluita, de guerra, de cotxes, de mecànica o d’enginyeria, jocs que generaran interès per allò tècnic, d’enginy i que, a més, despertaran un comportament mogut, dinàmic i a vegades també bèl·lic. Per contra, es considera el joc “de nena” aquell més tranquil, moltes vegades relacionat amb la cura i el cuidar, amb servir, amb maquillar-se, estar guapes o posar-se joies.
Evidentment, no té el mateix valor allò que s’engloba en un o altre grup. Tot el que és masculí té més valor o es considera més important per a la societat i en canvi allò femení no té la visibilització o la rellevància que sí que tenen aquells que formen part del primer grup. D’alguna manera es desperta un interès en ells per allò tècnic, per a desenvolupar habilitats que facilitaran el seu camp laboral en àmbits ben remunerats i destacats. Per a elles es facilita el desenvolupament d’un rol cuidador, assistencial i servicial. Les nenes assumeixen el rol de mare des dels 2 anys i, com a agreujant, allò reproductiu no té valor en la societat.