El vicepresident de la Diputació de Barcelona i alcalde d’Igualada, Marc Castells, ha anunciat aquest dimarts a Manresa que ja s’ha engegat el procés de redacció el Pla Director Urbanístic (PDU) del projecte de les Vies Blaves, una iniciativa que farà transitables 300 quilòmetres de camins de les vores dels rius Llobregat, Anoia i Cardener. La intenció és que el PDU es pugui aprovar abans d’acabar el 2017 i paral·lelament es posi en marxa la redacció de les tres Vies Blaves. Precisament, l’equip redactor de la Via Blava Llobregat ja s’ha presentat aquest dimarts i properament es presentarà el de l’Anoia i el del Cardener. Amb un pressupost de 25 MEUR i la previsió que tot el projecte estigui finalitzat en els propers «cinc o sis anys», la iniciativa té la intenció de «vertebrar el territori» i «posar en valor el patrimoni natural, industrial i gastronòmic», segons ha detallat Castells.
Fa poc menys d’un any que la Diputació de Barcelona va presentar el projecte de les Vies Blaves, que té per objectiu transformar les lleres dels rius Llobregat, Anoia i Cardener per fer-les transitables. En total, el projecte té un pressupost de 25 MEUR -14 per a la Via del Llobregat, 5 per al Cardener i 6 per a l’Anoia- i la previsió és que tot el recorregut, que anirà des de Castellar de n’Hug fins el Prat de Llobregat, estigui enllestit en un termini de cinc o sis anys, segons ha avançat aquest dimarts el vicepresident de la Diputació de Barcelona i batlle d’Igualada, Marc Castells.
Precisament, un any després de l’anunci del projecte, Castells ha presentat aquest dimarts els equips redactors del projecte de les Vies Blaves. En concret, s’ha donat a conèixer l’equip redactor del Pla Director Urbanístic (PDU), l’instrument supramunicipal que coordinarà i regularà l’ordenació urbanística de tot el territori afectat pel projecte. Precisament els impulsors van decidir optar per aquesta figura urbanística per la gran envergadura del projecte, més de 300 quilòmetres de diferents comarques i municipis.
D’altra banda, també s’ha presentat l’equip de persones que encapçalarà la redacció del projecte de construcció de la Via Blava del Llobregat. Castells ha dit que properament es constituiran els equips redactors de la Via Blava de l’Anoia i del Cardener. L’objectiu és que abans d’acabar el 2017 s’hagi pogut aprovar el Pla Director Urbanístic i que «al mateix temps tinguem els projectes executius de les tres vies en marxa».
El projecte de les Vies Blaves s’ha concebut com un instrument de dinamització turística de les comarques de Barcelona. Al llarg dels rius es faran actuacions per millorar el recorregut, recuperar camins històrics i fer accessibles a la ciutadania espais naturals que fins ara eren desconeguts o bé estaven descuidats. De fet Castells ha dit que es tracta d’un projecte «molt ambiciós» perquè aspira a convertir-se en un «producte turístic de primer nivell a tot Europa». Un cop estigui en marxa, el vicepresident de la Diputació creu que es generaran diferents productes turístics –hotels, restaurants, serveis, etc- que «ajudaran a vertebrar les rutes».
La columna vertebral del projecte serà la Via Blava Llobregat, que resseguirà la llera del riu Llobregat –l’únic que neix i mor a la demarcació de Barcelona-. Aquesta via recorrerà 186 quilòmetres des de les fonts de Castellar de n’Hug fins a la desembocadura del Prat de Llobregat, passant per llocs com Sant Benet de Bages i Montserrat. També s’adequaran 110 quilòmetres de variants i accessos i té un pressupost de 14 MEUR.
La Via Blava Cardener, que tindrà una inversió de 5 milions d’euros, té una longitud de 50 quilòmetres que transcorreran íntegrament per la comarca del Bages i confluirà amb la Via del Llobregat al municipi de Castellgalí. D’altra banda, la Via Blava Anoia tindrà un pressupost de 6 MEUR i resseguirà els 70 quilòmetres del riu per les comarques de l’Anoia, l’Alt Penedès i el Baix Llobregat.
En global, les Vies Blaves passaran per 65 municipis i recorreran 3 parcs naturals, 12 espais naturals protegits, 8 espais turístics i més de 5.000 places d’allotjament. Es tracta d’una àrea d’influència de més de 5 milions de persones. El cost del projecte, de 25 MEUR, serà assumit íntegrament per la Diputació de Barcelona.
Mar Martí / ACN