Inici Societat Apareixen bonys i ondulacions a l’Eix Transversal tres mesos després d’inaugurar-se

Apareixen bonys i ondulacions a l’Eix Transversal tres mesos després d’inaugurar-se

COMPARTIR

[Img #6635]Tres mesos després d’inaugurar-se l’Eix Transversal van començar a aparèixer bonys i ondulacions en un tram de 3 quilòmetres entre Aguilar de Segarra i Rajadell, a tocar del tram anoienc de l’Eix. Davant d’aquest fet, la Generalitat i l’empresa concessionària Cedinsa van iniciar a principis del mes d’abril diversos assajos en el terreny per determinar l’origen del problema. Els problemes s’han detectat en direcció Manresa.

Amb els resultats dels assajos sobre la taula, el departament de Territori i Sostenibilitat ha constatat que el problema se situa en el sistema de drenatge de la via. «Les aigües no s’evacuen prou bé i això ha provocat filtracions i ondulacions al ferm», han constatat. El Govern també ha volgut deixar clar que els problemes de drenatge s’han detectat només en aquest tram bagenc i no a la resta de l’Eix Transversal.

La solució passa per instal·lar un nou sistema de drenatge i l’estesa d’una nova capa de paviment. Els treballs previs de les obres començaran aquest dijous i divendres amb la instal·lació de la senyalització provisional i la pintura vial. Tanmateix, el gruix de les actuacions s’iniciarà a partir de dilluns vinent. El departament ha anunciat que les restriccions de trànsit amb motiu de les obres afectaran un tram de 10 quilòmetres per motius d’operativitat.

Les restriccions de transit podran ser de dos tipus: ocupació d’un carril en sentit Manresa o desviament dels vehicles per l’altra calçada, en doble sentit. A més, el departament de Territori ha anunciat que es limitarà la velocitat permesa i es prohibirà l’avançament en el tram on s’actua. Els treballs es duran a terme de dilluns a divendres feiners, entre vuit del matí i vuit del vespre, i tindran una durada aproximada de quatre setmanes.

Joan Costa, alcalde de Rajadell: «És com pujar a una muntanya russa»

L’alcalde de Rajadell (Bages), Joan Costa, ha explicat la sensació que tenen els cotxes en passar pels trams afectats per les ondulacions del ferm. «És com si pugessis a una muntanya russa i els amortidors del cotxe se’n ressenten», ha detallat Costa. El batlle ha explicat que des del consistori van fer arribar les queixes al departament de Territori i Sostenibilitat perquè «ells decideixin tècnicament què ha passat i com cal arreglar-ho».

A més, Costa ha demanat que les obres «siguin el més ràpid possible» perquè «segurament hauran de tornar a tallar aquest tram de la via i fer passar els vehicles d’un en un». L’alcalde també ha remarcat que «no és gaire bona senyal que en només tres mesos ja passi això» a la nova carretera. Tot i això, ha matisat que es tracta de «punts concrets d’una via molt llarga de 150 quilòmetres».

D’altra banda, l’alcalde també ha volgut manifestar els punts positius que ha aportat el desdoblament de l’Eix al territori. «Hem guanyat amb molta seguretat i, a més, dóna la sensació que hi ha menys trànsit, tot i que segurament n’hi ha igual o més», ha explicat. Costa considera que, a banda de la seguretat, el desdoblament de l’Eix també aporta «moltes més possibilitats de promoció econòmica a la població d’interior perquè, per exemple, ara a Rajadell estem només a cinc minuts de Manresa en cotxe».

Increment del transit

El passat 4 de gener va inaugurar-se el desdoblament complet de l’Eix Transversal, convertit en una autovia de 153 quilòmetres. El desdoblament ha comptat amb un pressupost de 752,4 milions d’euros i s’ha executat a través d’una concessió pública a Cedinsa. El primer projecte de la C-25 es va inaugurar el 1997, amb una sola via per sentit. Per millorar la seguretat i la mobilitat que oferia la infraestructura, la Generalitat va iniciar les obres de desdoblament de la carretera, que van començar entre 2008 i 2010, segons els trams.

Les dades del Departament de Territori i Sostenibilitat revelen que el volum de transit mitjà a l’Eix Transversal ha augmentat gairebé un 16% amb la posada en marxa de la nova via. El volum de vehicles diaris durant el primer trimestre de 2013 ha estat de 9.071 el mes de gener; 9.382 el febrer; i 10.041 el mes de març.

COMPARTIR

FER UN COMENTARI

*