Close Menu
InfoAnoia.cat – Diari digital de l’Anoia i IgualadaInfoAnoia.cat – Diari digital de l’Anoia i Igualada
    Últimes notícies

    Nova campanya d’excavacions a l’Abric Romaní de Capellades

    12/08/2026

    Calonge de Segarra rep un estudi per dotar de connectivitat d’alta capacitat les masies del municipi

    12/08/2026

    En marxa la redacció del projecte d’aparcament soterrat a la futura estació d’FGC a Igualada

    11/08/2026
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    24.9 °C
    IGUALADA
    • 12/08/2026
    • Newsletter
    • Contacte
    • Publicitat
    • Avís legal
    • Política de Cookies
    Facebook X (Twitter) Instagram
    InfoAnoia.cat – Diari digital de l’Anoia i IgualadaInfoAnoia.cat – Diari digital de l’Anoia i Igualada
    Subscriu-te ara
    • Portada
    • Política
    • Cultura
      • Art
      • Cinema
      • Teatre
      • Llibres
      • Festes
    • Economia
    • Esports
      • Bàsquet
      • Futbol
      • Hoquei
      • Motor
      • Poliesportiu
      • Atletisme
    • Societat
    • Gent
    • Opinió
    InfoAnoia.cat – Diari digital de l’Anoia i IgualadaInfoAnoia.cat – Diari digital de l’Anoia i Igualada
    Home»Societat»480.000 euros, la factura que paga Igualada per no reciclar
    Societat

    480.000 euros, la factura que paga Igualada per no reciclar

    Per Redacció03/05/20171 Minut de lectura
    Facebook Twitter LinkedIn Email Telegram WhatsApp Copy Link
    Comparteix
    Facebook Twitter LinkedIn Email Telegram WhatsApp Copy Link

    Les baixes dades d’Igualada pel que fa a la recollida selectiva han marcat la sessió d’aquest mes d’abril de DdD (Dimarts de Diàlegs) a l’Ateneu Igualadí. Els igualadins només reciclen un 25% de les deixalles que produeixen, cosa que provoca que la ciutat estigui a la cua de Catalunya en quant a reciclatge, ja que la mitjana dels municipis catalans és del 40%. La sessió va voler analitzar el “per què” d’aquesta situació i també quines possibles solucions hi ha per millorar. Una de les dades que van quedar sobre de la taula és que la Generalitat penalitza amb 30 euros cada tona d’escombraries que va a parar al rebuig quan aquesta es porta a l’abocador. Igualada va generar el 2016 fins a 16.000 tones de rebuig, el que li va suposar un cost de 480.000 euros. Es va apuntar que si la ciutat millorés el seu reciclatge, aquesta quantitat que ha de pagar l’Ajuntament seria molt menor. A les 16.000 tones de rebuig cal sumar-hi les 5.000 que van reciclar-se, el que vol dir que Igualada genera 22.000 tones d’escombraries a l’any. Segons dades de l’Agència de Residus de Catalunya cada igualadí genera 1,45 quilos de residus al dia, dels quals només en recicla 0,36 kg. A l’any, cada igualadí genera 530 kg, dels quals només n’acaba reciclant 134.

    L’encarregada d’introduir el tema va ser l’ambientòloga especialitzada en la prevenció i gestió de residus Maria Calaf, qui ha marcat que el reciclatge té a veure amb si és una prioritat política o no. En aquest sentit va explicar que és probable que Europa demani arribar al 65-70% de recollida selectiva a l’any 2030 i que sinó imposarà sancions. També es va apuntar la necessitat de caminar cap a una economía circular on es pugui aprofitar tot i també es va parlar de la possibilitat de virue sense residus, una pràctica que alguns col·lectius promouen però que és difícil encara.

    Pel que fa al cas d’Igualada, al ser una ciutat mitjana de 40.000 habitants es va parlar de que no hi ha un model ideal, sinó que la combinació de diferents models pot ser una solució a l’hora de promoure la recollida selectiva entre la població i es va destacar la importància dels contenidors intel·ligents i de la recollida porta a porta. Es va explicar que l’Ajuntament ja posa una atenció especial amb als establiments comercials, de restauració o indústries, que són els sectors que generen més residus amb contenidors especials. Pel que fa a la població en general s’estan estudiant els contenidors intel·ligents en zones de molta densitat de població. Es tracta de contenidors que ja funcionen en alguns països d’Europa i que obliguen al ciutadà a identificar-se amb una targeta cada vegada que llença un residu per poder avaluar si fa un correcte reciclatge o no. Si és així, podrà rebre avantatges com per exemple tenir una rebaixa en la taxa d’escombraries. Es va explicar que on s’ha provat aquest mètode, la recollida selectiva puja fins al 50-60%.

    Pel que fa al porta a porta, els convidats van concretar que potser seria útil fer-lo en determinades zones d’Igualada, tot i que en aquests moments no està previst. On sí que s’instaurarà el sistema de recollida porta a porta, a prinicipis de l’any que ve, és a 16 municipis de l’Anoia, a través del Consell Comarcal. Això vol dir que els contenidors desapareixeran d’aquests municipis i cada dia de la setmana tindrà assignat la recollida d’una matèria. En funció d’això, els veïns hauran de baixar el paper, el plàstic, el vidre, l’orgànica o el rebuig i deixar-lo al portal de casa seva perquè un camió ho reculli. Als municipis de Catalunya on s’ha provat el porta a porta la recollida selectiva puja fins percentatges del 70-80%. S’espera que es noti en les dades de l’Anoia, que és la sisena comarca de Catalunya que menys recicla, tot i que els municipis que s’hi han sumat representen només 8.000 habitants. Pel que fa a l’Anoia en general només es recicla un 30% de les escombraries que es produeixen i entre els 25 municipis de Catalunya que menys reciclen, fins a quatre són de la comarca: Masquefa, Òdena, la Llacuna i Bellprat.

    Durant el debat també es va apuntar a que reciclar és una qüestió de cultura i educació; de pensar en el bé col·lectiu i en el futur, enlloc de pensar en el present i en l’interès individual. També es va apuntar que cal lideratge social i polític per marcar el reciclatge com una línea d’actuació contundent. El paper de les campanyes comunicatives de conscienciació també va ser comentat i es va esmentar que poden ser útil si van acompanyades d’una acció de l’admisnitració i són coherents amb l’acció de l’Ajuntament de torn, ja que moltes vegades l’administració fa les campanyes però darrere no hi posa cap acció concreta. El projecte Escola Verda que fan les escoles de Catalunya també va ser explicat i un dels resultats ha estat que els més petits queden conscienciats i deixen de portar, per exemple, l’esmorzar embolicat en paper de plata. A més, són ells qui fan pressió als pares perquè a casa reciclin.

    Aquesta ha estat la sessió número 30 de Dimarts de Diàlegs. Tot l’equip de DdD vol agrair al públic les seves intervencions i en les properes setmanes s’anunciarà el tema del proper DdD que es prepara pel dimarts 16 de maig. De cada sessió se n’edita un vídeo de resum que es pot veure a la pàgina web dimartsdedialegs.cat.

    Dimarts de Diàlegs reciclatge residus
    Redacció

    Posts relacionades

    En marxa la redacció del projecte d’aparcament soterrat a la futura estació d’FGC a Igualada

    11/08/2026

    Quan et trobes malament: urgències, CAP, CUAP o 061?

    11/08/2026

    Àuria culmina «Cossos que parlen» amb una estrena que omple l’Espai Cívic Nord

    06/08/2026

    L’Ajuntament d’Igualada crea la regidoria de Promoció de la Llengua Catalana

    05/08/2026



    Newsletter

    Subscriviu-vos al nostre butlletí:

    Subscriviu-vos al nostre butlletí:

    Opinió
    Opinió

    En lluita pel Consorci Sanitari de l’Anoia

    16/07/20262 Minuts de lectura

    Estimada ciutadania, El personal del Consorci Sanitari de l’Anoia us entenem perfectament. Sabem que esteu…

    Opinió

    Incendis: només foc?

    16/07/20263 Minuts de lectura

    Sembla veraç la informació que nou de cada deu incendis tenen causa humana. Es pot…

    Logotipo Infoanoia
    • Redacció: redaccio@infoanoia.cat
    • Publicitat: comercial@infoanoia.cat
    Facebook X (Twitter) YouTube Instagram
    © 2026 • infoanoia.cat • Tots els drets reservats
    • Portada
    • Política
    • Cultura
      • Art
      • Cinema
      • Teatre
      • Llibres
      • Festes
    • Economia
    • Esports
      • Bàsquet
      • Futbol
      • Hoquei
      • Motor
      • Poliesportiu
      • Atletisme
    • Societat
    • Gent
    • Opinió

    Contacte

    Escriu a dalt i prem Enter per cercar. Prem Esc per cancel·lar.

    Gestionar el consentiment
    To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferències
    L'emmagatzematge tècnic o l'accés és necessari amb la finalitat legítima d'emmagatzemar preferències que no siguin sol·licitades pel subscriptor o usuari.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
    Màrqueting
    L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
    • Gestiona les opcions
    • Gestiona els serveis
    • Gestiona {vendor_count} proveïdors
    • Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    • {title}
    • {title}
    • {title}
    Bloquejador d'anuncis activat!
    Bloquejador d'anuncis activat!
    El nostre lloc web és possible mostrant anuncis en línia als nostres visitants. Si us plau, doneu-nos suport desactivant el vostre bloquejador d'anuncis.