Inici Xavier Marginet Una visió global de la innovació

Una visió global de la innovació

COMPARTIR

Voldria fer una mica de recopilació de conceptes associats a tot el procés de la innovació en la nostra activitat. N’hem parlat tant, de la necessitat d’innovar, que és fàcil que ens quedem només amb aspectes parcials, i que ens obsessionem amb ells fins al punt de perdre el convenciment de que sí que la innovació és quelcom per a nosaltres.

Primer tornem als inicis: tots evolucionem i, per tant, canviem. Aquest canvi és la innovació. I som vius, com a empresa, com a institució, com a persones si voleu, perquè executem aquest canvi.

Segon: per canviar cal tenir idees. I aquí l’arbre de la innovació ja se’ns comença a ramificar. Les idees poden ser nostres. Poden ser basades en el nostre coneixement i experiència propis o bé poden ser manllevades d’altres bandes. Abans d’entrar en el detall i d’introduir les possibles formes de gestionar les idees, un comentari important: les idees per si soles no valen res. Una idea no és innovació si no es porta al mercat de forma satisfactòria.
Per això, cal considerar que la gestió de la innovació es basa sobretot en el filtrat i criterització d’aquestes idees. Hi pot haver molts mètodes, però el punt crític és encertar quines són les que acabaran en èxit.

Si creiem que tenim un coneixement prou fort, donarem prioritat a la nostre pròpia generació d’idees. Incentivarem la creativitat a l’interior de l’empresa i la premiarem, farem sessions de brainstorming, i crearem un sistema per desenvolupar aquestes idees i tractar de portar-les al mercat. Aquesta és una forma d’innovació tancada.

Si som conscients de que per molt que en sabem sempre hi haurà a fora de la nostra entitat més coneixement del que nosaltres mai arribarem a tenir, començarem a considerar com interactuar amb aquest coneixement extern. Aquí entrem en un esquema d’innovació oberta. Per mi, aquest és el camí correcte, independentment de si som grans o petits, i de quin sigui l’àmbit sectorial en què ens movem.

Dins d’una estratègia d’innovació oberta, farem vigilància tecnològica: utilitzarem les eines d’informació a l’abast i els recolzaments externs necessaris per conèixer què fan els que se’ns assemblen en l’activitat, però també pararem atenció a sectors menys connectats. Sovint és d’aquesta manera com s’aconsegueixen més innovacions disruptives, agafant progressos que ja s’han consolidat en altres sectors. Tot això farà més fàcil i ràpid poder implantar la innovació que si la pretenem fer tots sols.
Part de la vigilància és també la cerca de tendències. Cap on anirà el mercat on ens trobem a cinc, deu o més anys vista. Podeu pensar que és una bola de vidre, però de nou, la interacció amb com més gent i visions diferents millor, us farà tenir un criteri -potser no encertat al 100%- de quin serà el futur que ens afecti. Lògicament, haurem d’alinear la nostra estratègia d’innovació amb aquestes tendències.

Tant si les idees són pròpies com manllevades, sempre hi ha el risc d’enamorar-nos-en massa i encallar-nos en quelcom que no funciona. Recordeu que si no arriba al mercat no és innovació. Hi ha qui en diu “la necessitat de matar el primogènit”. Jo  no diria tant, però sí que cal renunciar a temps a un projecte de canvi que no resulta.

L’entorn de la innovació oberta aporta un munt de possibilitats interessants i que us poden ajudar a créixer i a aprofitar millor la vostra creativitat i la dels altres, per exemple, traient de l’empresa idees pròpies i deixant que altres les aprofitin. Deixeu-vos aconsellar per experts, i tant en aquest àmbit de la gestió global del coneixement com en la metodologia específica de la innovació, no ho vulgueu fer tot sols.

Finalment, cerqueu totes les possibilitats econòmiques que el procés d’innovació pot donar a la vostra activitat. El projecte que trieu ha de ser rendible, i cal controlar aquesta rendibilitat, però hi ha ajuts i tractament fiscal favorable que cal aprofitar, monetització del que no pugueu desgravar directament, i un munt de possibilitats que, si les coneixeu, us convenceran encara més que heu d’aprofundir en aquest tema.

No feu mai un projecte perquè hi ha una subvenció. Busqueu quins son els vostres processos i projectes d’innovació i aleshores gestioneu-los correctament per poder obtenir aquests beneficis.

Hi torno: si sou vius és que innoveu. Si innoveu bé no malviureu. Us transformareu en una activitat sostenible en el temps.

COMPARTIR

FER UN COMENTARI

*