Inici Societat Els veïns de la Conca d’Òdena volen consumir productes de proximitat però...

Els veïns de la Conca d’Òdena volen consumir productes de proximitat però tenen dificultats per trobar-los, segons un informe

COMPARTIR

Un informe, elaborat pel Col·lectiu Eixarcolant, permet afirmar que els habitants de la Conca d’Òdena volen, de forma molt majoritària, consumir productes de proximitat, tot i que actualment manifesten que fer-ho és complex i poc clar. Alhora, atorguen un elevat valor a les zones agrícoles i forestals, com a espais de lleure i esport, i com a font de múltiples serveis ecosistèmics.

En el marc del procés de creació del Parc Agrari de la Conca d’Òdena, el passat mes d’Abril des del Col·lectiu Eixarcolant es va difondre per mitjà de les xarxes socials i la premsa local una enquesta sobre el consum d’aliments a la Conca d’Òdena. L’objectiu era recollir la percepció de la ciutadania envers el consum de productes de proximitat, el model productiu i els valor recreatiu del territori agroforestal, per tal de desenvolupar eines i estratègies de desenvolupament que permetin donar resposta a les demandes i necessitats de la població en aquests àmbits. Es van assolir 1803 respostes d’entre els quinze municipis establerts (Argençola, Capellades, Carme, Castellolí, Copons, Jorba, Igualada, La Pobla de Claramunt, La Torre de Claramunt, Òdena, Orpí, Rubió, Sant Martí de Tous, Santa Margarida de Montbui i Vilanova del Camí), que corresponen a un 6,78% dels habitatges de la Conca.

Els resultats posen de manifest que existeix una clara voluntat dels habitants de la Conca d’Òdena de proveir-se amb productes de qualitat i de proximitat, ja que el 85,4% dels enquestats afirma que consumeix o voldria consumir productes de proximitat. Tanmateix, les dades reflecteixen que actualment comprar productes produïts a la Conca d’Òdena és molt complicat: no es troben fàcilment als comerços, i alhora resulta molt difícil poder-los identificar com a procedents de la zona. Aquests factors es tradueixen en la percepció general que consumir productes de proximitat és complicat: el 62% dels enquestats consideren que és difícil o molt difícil, i permeten afirmar que actualment el consum de productes de proximitat és molt inferior al que potencialment podria arribar a ser, d’acord amb la voluntat expressada per la ciutadania.

En conseqüència, resulta cabdal desenvolupar eines que permetin identificar amb facilitat i seguretat els productes produïts a la Conca d’Òdena, fet que ha de permetre que els consumidors coneguin de forma clara quins productes de proximitat tenen a l’abast, i alhora evitar que s’identifiquin com a productes locals alguns que en realitat no ho són. També s’evidencia que per donar accés a aquests productes és prioritari l’establiment de nous canals de comercialització, que de forma sinèrgica incentivin la presència d’aquests productes al comerç local i al sector de la restauració, i que alhora els facin accessibles al conjunt de la ciutadania. Les dades constaten que no només hi ha d’haver productes locals disponibles, sinó que s’han de poder adquirir de forma senzilla.

En aquest sentit, una de les propostes que ha rebut més suports és la creació d’una plataforma digital que permeti fer compres centralitzades dels productes agroalimentaris produïts a la Conca d’Òdena. Alhora, els enquestats també han posat de relleu la importància que la plataforma permeti conèixer de primera mà la feina que fan els i les productores locals, ja que el 99% consideren de vital importància per a la preservació dels valors del territori i dels serveis ecosistèmics la preservació del sector primari. L’elevada importància que la població atorga al territori pot explicar-se pel fet que el 70% dels enquestats fan ús del territori agroforestal de la Conca d’Òdena per practicar activitats de caràcter lúdic, esportiu o d’aprovisionament, com a mínim un cop a la setmana.

Són les primeres dades disponibles per al conjunt de la Conca d’Òdena de la percepció de la ciutadania sobre un aspecte tant cabdal com és el model agroalimentari i de consum. Posen de relleu de forma molt clara la necessitat de dur a terme polítiques i actuacions que incideixin en el producte de proximitat, com a element clau per fomentar una alimentació variada i de qualitat, dinamitzar l’economia local lligada al territori, i preservar els valors paisatgístics i serveis ecosistèmics, els quals estan directament vinculats a la preservació del sector primari.

Els resultats de l’enquesta i les conclusions que en deriven es poden consultar de forma detallada a l’informe “Què mengem a la Conca d’Òdena? Diagnosi i reptes de futur”, disponible a la web del Col·lectiu Eixarcolant, i seran presentats amb més detall el proper dijous dia 24 de setembre a les 19 h a la pista de l’Ateneu Igualadí.

FER UN COMENTARI

*