En aquest article volem compartir amb vosaltres algunes reflexions i consells sobre com el canvi tecnològic que estem vivint està influenciant en el desenvolupament social i intel·lectual dels infants i joves, així com en la seva manera d’aprendre i de percebre el món. I quan parlem de canvi tecnològic ens referim especialment a les tecnologies d’última generació: telèfon mòbil i tauleta digital. És molt important que, entre tots, els acompanyem en el procés d’aprendre a fer-les servir i aprofitar, amb totes les possibilitats que ofereixen, però també fent-los conscients dels riscos que poden comportar.
Sense dubte, estem davant de les primeres generacions de “nadius digitals”. Nens i nenes que tenen contacte -i gairebé un domini intuïtiu- de tot tipus d’elements tecnològics molt abans de començar a caminar, parlar i a relacionar-se plenament amb l’entorn.
Infants enganxats a les petites pantalles
Cada vegada és més habitual veure infants molt petits -i de més grans també- que en un restaurant, cafeteria, transport públic, sofà de casa, a la trona…els seus ulls, la seva mirada i la seva atenció és captivada per una petita pantalla que està reproduint continguts audiovisuals. Aquesta petita pantalla fa de cangur, de consolador i moltes vegades de silenciador d’altres demandes. I segurament aquí tenim els primers aspectes que influeixen negativament en el desenvolupament i creixement personal dels infants. Per una banda, la dependència que això genera pel seu ús abusiu i, per una altra, perquè roba protagonisme a les relacions més personals. Les tecnologies ens han apropat a la gent que tenim lluny nostre, però a la vegada ens ha allunyat de les que tenim al costat.
I què podem fer per intentar racionalitzar aquest canvi?
Ús molt racional en les primeres edats
Convé recordar que en les primeres edats és molt important desenvolupar les habilitats bàsiques, com aprendre a caminar, parlar i conèixer el què els envolta per mitjà de la manipulació d’elements o dels sentits i començar a relacionar-se amb els altres. Per això, cal prioritzar activitats lúdiques no tecnològiques que els ajudin a potenciar totes aquestes habilitats.
En cas de permetre l’ús de les tecnologies digitals, cal tenir present que no només ha de ser una font d’entreteniment, sinó que també poden contribuir a que els infants desenvolupin diferents capacitats (raonament, autocontrol, relació de conceptes o habilitats espacials, entre d’altres). Cal també ser molt prudents en la seva utilització i limitar-ne el temps d’ús.
Més enllà de l’entreteniment
També és d’especial rellevància que els acompanyem en el procés d’aprendre a utilitzar-les. Hem d’insistir que a més de jugar-hi i entretenir-s’hi, poden utilitzar-les per aprendre. Les tecnologies digitals han obert camí a noves maneres d’accedir a la informació i a l’aprenentatge. L’oferta de jocs i aplicacions educatives cada vegada és més àmplia.
És convenient que aquestes tecnologies no siguin per a ells el centre d’atenció de les estones lliures o d’oci. Cal prioritzar altres activitats de lleure com jugar amb els germans, amb joguines tradicionals que puguin manipular o anar al parc per explorar.
I quan es van fent més grans?
Cada vegada ens trobem amb més infants i joves que la major part del temps d’oci el passen acompanyats de la tauleta, mòbil o portàtil, i el destinen a ser consumidors d’internet, especialment de youtube i d’algunes xarxes socials. És el moment d’acompanyar-los més que mai -són molt poc conscients dels perills als quals s’exposen- i de limitar-ne el temps d’ús. Insistim que un ús excessiu pot generar dependència, sedentarisme i, fins i tot, disminució del rendiment escolar.
També cal que reflexioneu amb ells sobre els nous referents que són temes de conversa entre els nois i noies: els youtubers. De fet és una professió que s’ha introduït entre les més desitjades pels infants i joves davant de la pregunta: i tu què t’agradaria ser de gran?
I què fem des de l’escola?
L’escola, encara que sembla contradictori, volem ser un centre avançat en els aspectes tecnològics. Intentem utilitzar tots aquests recursos que tenim a l’abast per ajudar a desenvolupar la competència digital dels nostres alumnes però sempre amb una finalitat educativa concreta i amb un guiatge per part dels mestres. En els cursos superiors també es fa un treball de conscienciació sobre els riscos, perills i usos d’Internet.
Per acabar l’article volem deixar alguns consells del Departament d’Ensenyament, tots ells de sentit comú, però que cal anar recordant:
No oblideu que sou un exemple per als vostres fills. Heu de ser conscients de com utilitzeu aquests dispositius quan esteu amb ells ja que es fan una idea de l’ús apropiat de les tecnologies segons en quines situacions les feu servir i quin ús en feu. Per aquest motiu, cal que reflexioneu sobre l’avinentesa de no fer-les servir quan sou a taula, passejant pel carrer, al cotxe o quan esteu conversant amb alguna persona.
Escolliu, amb ells, els programes, jocs i/o aplicacions que s’adaptin a la seva edat.
Procureu que utilitzin els aparells en zones comunes de casa, evitant que sigui a l’habitació i a porta tancada.
Tingueu en compte la maduresa dels vostres fills abans de comprar-los un mòbil. Es recomana que no en tinguin fins als 13 anys ja que abans no tenen prou criteri per utilitzar-lo adequadament. També és molt aconsellable utilitzar alguna eina de supervisió parental.
Planifiqueu, limiteu l’horari i pacteu-ne les normes d’ús.
Eviteu fer servir aparells tecnològics durant els àpats.
Parleu obertament amb els vostres fills sobre com actuar davant dels continguts inapropiats i dels riscos als que estan exposats a internet.
“Família i Escola. Junts per l’Educació” interessant portal de la Generalitat
Quan estàvem preparant aquest article vam consultar el portal de la Generalitat “Família i Escola. Junts per l’Educació”. Un portal que volem fer visible ja que el contingut que hi podeu trobar us pot ser de gran ajuda: a banda d’informació sobre l’escolaritat, hi ha tot un bloc de continguts sota el títol “Educar i créixer en família” on s’exposen temes tant interessants com “Hàbits saludables”, “Temps de família”, “Educació en valors”, “Com ajudar el meu fill” o com el que aquí hem tractat, “Educació en l’ús de les tecnologies”.
Carles Casanova i Jordi Rojas
Escola Mowgli