Inici Economia La UEA es reuneix amb agents d’internacionalització per valorar impacte i reptes...

La UEA es reuneix amb agents d’internacionalització per valorar impacte i reptes de la Covid-19

COMPARTIR

El moviment empresarial a nivell internacional ha fet un tomb de gairebé 360 graus. Amb la pandèmia, la limitació de moviments, les restriccions dels viatges i l’aturada de bona part dels sectors empresarials, industrials i de serveis d’arreu del món, l’activitat comercial entre empreses de diferents països ha patit un cop dur.

Així coincideixen les empreses exportadores i els agents d’internacionalització amb qui s’ha reunit aquest mes de desembre la Unió Empresarial de l’Anoia. Una vegada deixat enrere el cop fort del maç i la primavera, i una vegada passat l’estiu bona part dels sectors van poder recuperar una lleu activitat empresarial, les relacions comercials amb certa distància han seguit molt afectades.

La relació amb el client, les visites, el contacte, poder solucionar problemes cara a cara, rebre els clients, anar-los a veure… Aquest és el principal repte que s’ha hagut d’afrontar i que coincideixen que les reunions telemàtiques (malgrat la bona optimització que han afavorit) no ho poden resoldre.

Fires i viatges que permetien conèixer i donar a conèixer empreses o captar-ne de noves per portar al país, s’han vist substituïts per missions virtuals que per una banda no són el mateix però que per l’altra donen oportunitats a empreses que en el format presencial (més llarg i més car) no hi haurien aspirat. Aquesta aposta per la digitalització, nous canals de venda, o participar en serveis de presentació de productes a empreses estrangeres esdevé una oportunitat. Els agents públics comentaven a la reunió que moltes empreses no demanen ajuda a les administracions per desconfiança, i trencaven una llança a favor de tot el que, malgrat la situació, s’està intentant mantenir. També agents com ACCIÓ i Cambra de Comerç exposen que les empreses no gaudeixen dels diferents ajuts que posen a l’abast per la seva internacionalització, i és un recurs gratuït que moltes vegades no s’esgoten i és una llàstima que no els aprofitin.

A nivell de mercats els assistents coincidien en què l’asiàtic és el que està aguantant mentre que l’europeu i el nord americà estan parats. Els clients que segueixen actius es refermen amb els proveïdors coneguts per evitar riscos i a nivell de transports hi ha major lentitud i s’ha encarit. Sembla però que a nivell de comarca els tràmits d’exportació no han disminuït, i això és un bon símptoma, afavorit pel fet que ara tots els tràmits es poden fer telemàticament

Hi ha certa esperança posada en l’anunci del Mobile World Congress per aquest 2021, com un punt d’inflexió, però els agents insistien en què cal mirar més endavant i no quedar-se de braços plegats. Algunes de les empreses que han vist frenada la seva aposta internacional han optat per apostar per projectes de sostenibilitat i economia circular o bé estan posant les bases per a que l’empresa tingui capacitat de créixer ràpidament quan acabi la crisi.

I és que malgrat aquest fre a la internacionalització que sembla que costarà de reprendre, més potser que l’activitat empresarial en si mateixa, hi ha qui veu cert optimisme: el mercat està molt receptiu i quan hi hagi possibilitats, les empreses s’activaran de manera ràpida per tornar a viatjar, reprendre els contactes i la normalitat.

A la reunió organitzada per la UEA Internacional van participar empreses exportadores, assessors externs internacionals, Invest in the center of Catalonia, Cambra de Comerç i ACCIÓ, i entre tots ells van reafirmar la necessitat de col·laborar plegats per ajudar a les empreses que encara no s’han internacionalitzat i ajudar a les que ja ho fan a ampliar els mercats.

COMPARTIR

FER UN COMENTARI

*