L’Institut Català de la Salut (ICS) ha renovat, una vegada més, la certificació de qualitat ambiental europea EMAS. En total, ja són 71 els centres que disposen d’aquesta distinció, cosa que implica que avaluen l’impacte sobre el medi ambient de les seves activitats i implanten sistemes de millora contínua. L’obtenció del segell de qualitat de l’Eco-Management and Audit Scheme (EMAS) indica que aquests centres compleixen amb els màxims nivells de qualitat mediambiental.
A la comarca de l’Anoia, els centres que han renovat aquesta certificació són els de Masquefa, Piera i Vilanova del Camí.
La consecució d’aquesta certificació, que té caràcter voluntari, comporta també l’obtenció de l’acreditació ISO 14.001, que ja havien assolit tres centres d’atenció primària (CAP). En total, doncs, són 74 els centres de l’ICS que tenen implantat un sistema de gestió ambiental. D’aquests, 72 són CAP, un és un consultori local i l’altre és un edifici administratiu. La nova certificació correspon a l’any 2017, tot i que fins ara no s’ha rebut la notificació oficial.
La renovació de la certificació ha suposat la realització d’una nova versió de la Declaració ambiental de l’ICS, en què es destaca una reducció significativa del consum de recursos naturals (com l’energia, l’aigua i el paper) i de la producció de residus perillosos i no perillosos en els centres que tenen la certificació EMAS.
L’EMAS és un certificat de gestió ambiental disponible per a qualsevol organització de l’Espai Econòmic Europeu (Unió Europea, Suïssa, Noruega, Islàndia i Liechtenstein) i d’altres països. Es tracta d’una eina d’ús voluntari per a aquelles organitzacions, tant públiques com privades, que vulguin assumir una responsabilitat ambiental i econòmica.
L’objectiu de l’ICS és consolidar el sistema i aconseguir certificar la majoria de CAP de la institució durant els propers anys.