La polèmica operació urbanística per permetre la instal·lació d’un establiment del Grup Bon Preu a l’antiga Vives Vidal ha posat sobre la taula una hipotètica saturació de superfícies comercials a la capital de l’Anoia. Les entitats comercials han sostingut que no hi havia mercat per a més grans superfícies, mentre el govern municipal assegura que amb les obertures de l’Esclat i el nou supermercat Consum a la Plaça de Cal Font, Igualada se situarà a la mitjana de superfície comercial de les ciutats de la mateixa població.
Segons dades del Departament d’Empresa i Ocupació, Igualada té un total de 23 establiments de l’anomenat “sector quotidià en règim d’autoservei”, que sumen 13.299 metres quadrats. La major superfície de venda correspon al Grup Eroski Caprabo, amb 4 establiments que sumen 3.246 metres quadrats, seguit del Grup Carrefour, amb gairebé 3.000 metres quadrats sumant els seus dos supermercats. El grup Dia, amb 6 supermercats, el que té més establiments. Les obertures previstes d’Esclat i Consum augmentaran en 3.900 i 1.278 respectivament els metres quadrats de superfície comercial, arribant als 18.477 metres quadrats.
Les mateixes dades de la Generalitat permeten comprovar que, fins i tot després de les noves implantacions, Igualada estaria per sota de la superfície comercial d’altres capitals de comarca amb xifres similars de població. Les dades de superfície comercial poden suposar un criteri objectiu per determinar la posició de la capital de l’Anoia pel que fa la implantació d’aquest tipus d’establiments en relació a ciutats similars. És molt més difícil saber quina és la influència d’aquestes superfícies sobre el conjunt del sector comercial de les ciutats, un impacte amb diferents punts de vista. En el cas de l’arribada de Bon Preu, els botiguers adverteixen que es perdran llocs de treball mentre l’Ajuntament d’Igualada sosté que aquesta gran superficie estarà integrada a la trama urbana i això suposa una oportunitat per atraure compradors al comerç de la ciutat.
Per fer la comparativa, analitzem la superfície comercial de capitals d’entre 34.000 i 44.000 habitants, una franja de població que es pot assimilar als prop de 39.000 habitants que té Igualada.
La situació canvia si contemplem la Conca d’Òdena en el seu conjunt. Òdena, Santa Margarida de Montbui i Vilanova del Camí sumen 16 establiments i un total de 6.692 metres quadrats de superfície comercial. Un cop instal·lats Esclat i Consum, la conurbació comptaria amb més de 25.000 metres quadrats de superfície comercial. En comparació amb ciutats equivalents als 66.000 habitants de la Conca d’Òdena, superaria per poc la superfície de Vilanova i la Geltrú i a més distància la del Prat de Llobregat.
En qualsevol cas, a la Conca d’Òdena és cada ajuntament qui concedeix les llicències d’obertura i qui, en cas necessari, fa la tramitació urbanística. La conurbació tampoc és considerada com una única ciutat per les mateixes empreses de distribució, que en alguns casos tenen una massiva presència als tres municipis, com Mercadona, amb tres centres i més de 4.000 metres quadrats de superfície, o Dia, que disposa de 12 supermercats.