Un dels projectes que apareixen regularment a les campanyes electorals a la capital de l’Anoia és el del soterrament de l’estació i del pas a nivell del carrilet. Des dels anys 90 l’han promès governs de tots els colors tant a l’ajuntament com a la Generalitat i enguany no ha estat una excepció.
El conseller de Territori, Juli Fernàndez, va anunciar el passat mes de març la redacció del projecte constructiu per poder suprimir el pas a nivell i soterrar l’estació de FGC a Igualada. La redacció del projecte tindrà un cost proper als 600.000 euros i s’espera que estigui enllestit en un any. Un cop fet el projecte es faria la nova estació soterrada, una actuació que té un pressupost global de 31 milions d’euros.
El soterrament del pas a nivell i l’estació d’Igualada, que en aquesta ocasió va acompanyat d’una important inversió per a redactar el projecte, acostuma a aparèixer en escena amb la proximitat de les eleccions municipals.
Un projecte presentat a la fira de 1998
L’Ajuntament d’Igualada ja va exhibir el 1998 (amb CiU al govern) una recreació virtual de l’estació soterrada durant la Fira de setembre. Tres anys més tard, la Comissió de Política Territorial del Parlament de Catalunya aprovava una resolució per tal que el Govern de la Generalitat comencés els estudis necessaris per a suprimir el pas a nivell. La proposició demanava incloure als pressupostos de 2002 una partida pressupostària per aquesta acció, així com l’estudi del soterrament “fins al centre de la ciutat”.
CiU va incloure una esmena als pressupostos de 2003 que contemplava la redacció del projecte constructiu de les obres de soterrament a l’accés a Igualada. El projecte va sortir a licitació finalment el maig de 2005, ja amb el govern Tripartit.
El 2007, el llavors alcalde d’Igualada, Jordi Aymamí (Entesa per Igualada) va obrir la porta a ubicar l’estació a la zona de les antigues piscines de la Torre d’en Recasens. En aquest sentit, a principis de 2008 surt a licitació la redacció d’un estudi d’alternatives al pas a nivell.
A finals d’aquell mateix any, veïns d’Igualada van lliurar al Parlament de Catalunya un total de 8.600 signatures que reclamaven la supressió de pas a nivell de l’Avinguda Montserrat. L’augment de freqüències que es va aplicar a la línia Igualada-Barcelona feia augmentar el temps que el pas a nivell estava baixat.
L’Eix Ferroviari havia de transformar el carrilet en un tren-tramvia
El desembre del 2008 el llavors conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, aprova inicialment el Pla director urbanístic per a la concreció i delimitació de la reserva de sòl per a l’establiment de l’Eix Transversal Ferroviari, que havia d’unir Lleida amb la frontera francesa passant, entre d’altres ciutats, per Igualada. Un cop revisat aquest pla, Igualada sortia reforçada en aquest projecte, amb un ramal directe a Barcelona per a viatgers i mercaderies. El pla incloïa un apartador a la zona logística d’Òdena que en aquell moment preveia el Pla Director i un enllaç amb la línia de FGC, que s’hauria perllongat i transformat a tren tramvia.
L’estudi d’alternatives acaba amb la idea del soterrament i opta per la construcció d’una nova estació a la Torre Recasens amb una inversió al voltant de 20 milions d’euros. Presentat l’agost de 2009, aquest estudi també preveia allargar la línia en forma de tramvia fins al centre d’Igualada, enllaçant amb l’Eix Ferroviari. L’estudi estimava el cost del soterrament en 43 milions d’euros, que augmentaven a 89 si es contemplava també el soterrament del traçat a Vilanova del Camí.
L’estudi preveia també una inversió de d’entre 47 i 56 milions per allargar la línia com a tramvia a través del centre d’Igualada fins arribar al nord del nucli urbà de Montbui. La crisi financera va aparcar tant l’Eix Ferroviari Transversal com aquest milionari projecte de tramvia a la Conca d’Òdena.
Soterrament a Igualada i Vilanova del Camí
La Generalitat de Catalunya va posar a informació pública un nou estudi informatiu el novembre de 2010 on feia marxa enrere i la proposta, amb un cost de 50 milions d’euros, era fer l’estació d’Igualada soterrada al mateix lloc que l’actual. Al llarg de 800 metres de recorregut fins arribar a Vilanova del Camí es generaria una nova àrea d’ús ciutadà integrada en la trama urbana, cobrint les vies amb un nou passeig. El febrer de 2012, el Departament de Territori i Sostenibilitat va anunciar la licitació de la redacció del projecte constructiu basat en aquesta solució.
Noves propostes de soterrament
L’any 2015 -poc abans de les eleccions municipals- amb Marc Castells ja a l’alcaldia i Santi Vila com a conseller de Territori es va presentar un nou projecte, amb imatges virtuals incloses i un pressupost de més de 21 milions d’euros.
Quatre anys més tard, FGC va presentar un full de ruta amb les actuacions previstes fins l’any 2030 que tornaven a recuperar el soterrament.