Inici Societat Soterrament del tren a Igualada: dues dècades de projectes

Soterrament del tren a Igualada: dues dècades de projectes

COMPARTIR

[Img #21459]L’Ajuntament d’Igualada i la Generalitat de Catalunya anunciaven, la setmana passada, un projecte per soterrar la via del tren i construir una nova estació a la capital de l’Anoia, el que acabaria amb un dels tres passos a nivell que queden a la línia Llobregat-Anoia dels Ferrocarrils de la Generalitat. Els altres dos també es troben en municipis de la comarca: Masquefa i Vallbona d’Anoia.

 

El nou projecte, valorat en 21,3 milions d’euros, es podria impulsar durant la propera legislatura, segons defensaven el conseller Santi Vila i l’alcalde Marc Castells, tots dos de CiU. L’anunci topa, però, amb les reserves que generen prop de dues dècades de projectes similars i la proximitat de les eleccions municipals.

 

Imatges virtuals ja el 1998

 

L’Ajuntament d’Igualada ja va exhibir el 1998 (amb CiU al govern) una recreació virtual de l’estació soterrada durant la Fira de setembre. Tres anys més tard, la Comissió de Política Territorial del Parlament de Catalunya aprovava una proposició no de llei del PP, amb una transacció amb CiU, per tal que el Govern de la Generalitat comencés els estudis necessaris per a suprimir el pas a nivell. La proposició demanava incloure als pressupostos de 2002 una partida pressupostària per aquesta acció, així com l’estudi del soterrament “fins al centre de la ciutat”.

 

CiU va incloure una esmena als pressupostos de 2003 que contemplava la redacció del projecte constructiu de les obres de soterrament a l’accés a Igualada. El projecte va sortir a licitació finalment el maig de 2005, ja amb el govern Tripartit.

 

El 2007, el llavors alcalde d’Igualada, Jordi Aymamí (Entesa per Igualada), es mostrava disposat a renunciar al soterrament –que era la seva demanda prioritària- a canvi d’una nova estació a l’altra banda de l’Avinguda, posant com a exemple el recinte de les antigues piscines de la Torre d’en Recasens. En aquest sentit, a principis de 2008 surt a licitació la redacció d’un estudi d’alternatives al pas a nivell.

 

A finals de 2008, veïns d’Igualada lliuren al Parlament de Catalunya un total de 8.600 signatures que reclamen la supressió de pas a nivell de l’Avinguda Montserrat. L’augment de freqüències –una cada 20 minuts- feia augmentar el temps que el pas a nivell estava baixat.

 

L’Eix Ferroviari i el tramvia pel centre d’Igualada

 

[Img #21462]El desembre del 2008 el llavors conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, aprova inicialment el Pla director urbanístic per a la concreció i delimitació de la reserva de sòl per a l’establiment de l’Eix Transversal Ferroviari, que havia d’unir Lleida amb la frontera francesa passant, entre d’altres ciutats, per Igualada. Un cop revisat aquest pla, Igualada sortia reforçada en aquest projecte, amb un ramal directe a Barcelona per a viatgers i mercaderies. El pla incloïa un apartador a la zona logística d’Òdena que en aquell moment preveia el Pla Director i un enllaç amb la línia de FGC, que s’hauria perllongat i transformat a tren tramvia.

 

L’estudi d’alternatives acaba amb la idea del soterrament i opta per la construcció d’una nova estació a la Torre Recasens amb una inversió al voltant de 20 milions d’euros. Presentat l’agost de 2009, aquest estudi també preveu allargar la línia en forma de tramvia fins al centre d’Igualada, enllaçant amb l’Eix Ferroviari. L’estudi estimava el cost del soterrament en 43 milions d’euros, que augmentaven a 89 si es contemplava també el soterrament del traçat a Vilanova del Camí. En aquest cas, el contrasentit és que tot just s’acabaven d’enllestir les obres de nova estació i desdoblament de la via en aquest municipi.

 

L’estudi preveia una inversió de d’entre 47 i 56 milions per allargar la línea com a tramvia a través del centre d’Igualada –Passeig o Avinguda Mestre Muntaner- fins arribar al nord del nucli urbà de Montbui.

 

Soterrament a Igualada i Vilanova del Camí

 

[Img #21460]La Generalitat de Catalunya va posar  a informació pública un nou estudi informatiu el novembre de 2010 on feia marxa enrere i la proposta, amb un cost de 50 milions d’euros, era fer l’estació d’Igualada soterrada al mateix lloc que l’actual. Al llarg de 800 metres de recorregut fins arribar a Vilanova del Camí es generaria una nova àrea d’ús ciutadà integrada en la trama urbana, cobrint les vies amb un nou passeig. El febrer de 2012, el [Img #21461]Departament de Territori i Sostenibilitat va anunciar la licitació de la redacció del projecte constructiu basat en aquesta solució.

 

El projecte presentat fa uns dies comporta el soterrament de l’estació i una nova àrea de passeig sobre 300 metres de vies. La inversió prevista és de 21,3 milions d’euros.

 

1 COMENTARI

FER UN COMENTARI

*