Inici Economia Sis escoles anoienques estalviaran més de 2.000 euros anuals en energia

Sis escoles anoienques estalviaran més de 2.000 euros anuals en energia

COMPARTIR

[Img #10560]Catorze centres educatius de les comarques del Bages, l’Anoia i Osona participaran en el programa ‘Euronet 50/50 max’ en els propers tres anys per aconseguir un estalvi energètic que pot arribar al 10% i que equival a més de 2.000 euros anuals per escola o institut. Es tracta de la segona edició del projecte, que es va desenvolupar del 2009 al 2012 a tretze centres de les comarques de Barcelona, entre ells l’Escola Castell d’Òdena, que ha enllestit recentment una renovació de l’enllumenat. Ara, s’han ampliat fins a un centenar les escoles que hi participen i, a més, el programa s’implantarà per primera vegada en altres equipaments municipals. A la Catalunya Central, el pavelló poliesportiu de Súria és un dels deu edificis que se sumen al projecte en aquest nou vessant. A la comarca de l’Anoia, hi participaran, d’Igualada, el CEIP Garcia Fossas, el Ramon Castelltort, l’Emili Vallès i l’Escola Dolors Martí i Badia; de Masquefa, El Turó i Font del Roure.

Canviar els hàbits de consum per estalviar energia en els centres educatius és la filosofia del projecte ‘Euronet 50/50 max’, liderat per la Diputació de Barcelona i cofinançat pel programa Energia Intel·ligent per Europa. El programa s’està presentant aquesta setmana en diferents ciutats i Manresa ha acollit aquest dimarts la jornada de treball per explicar als docents de la Catalunya Central la metodologia d’aquesta iniciativa, que demana la implicació tant dels gestors dels equipaments municipals, els ajuntaments, com dels seus usuaris, amb un paper especial per als alumnes.

El projecte s’aplicarà a 500 centres educatius d’arreu d’Europa i a una cinquantena d’altres edificis municipals. La Diputació de Barcelona s’ha posat al capdavant del programa amb un centenar de centres que hi participen i una desena d’altres equipaments municipals. El programa ‘Euronet 50/50 max’ té un pressupost total d’1.590.479 euros, un 75% dels quals són finançats per l’Agència Executiva de Competitivitat i Innovació (EACI), creada per la Comissió Europea. En el programa, hi participen setze socis de tretze països.  

Un projecte «estrella» perquè «tothom hi guanya»

[Img #10559]La diputada adjunta de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona, Mercè Rius, ha explicat que en el projecte precedent, l»Euronet 50/50′, els centres que hi van participar van aconseguir estalviar «un 10% d’energia, que va significar uns 2.100 euros anuals per escola». Amb el nou projecte, la Diputació de Barcelona espera repetir aquests resultats i traslladar-los als altres equipaments municipals.

De la reducció de la despesa, se’n beneficia tant l’ajuntament com el centre educatiu, al qual es retorna -amb material escolar, per exemple- la meitat de l’import que s’ha estalviat en energia. Rius ha destacat que «els petits canvis» en el consum d’energia «no requereixen inversió» i ha considerat que l»Euronet 50/50 max’ és un dels «projectes estrella» de la Diputació, perquè «tothom hi guanya» i aporta «molts beneficis».

Apagar els llums durant l’hora del pati

La tècnica de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona i responsable del projecte  ‘Euronet 50/50 max’, Núria Parpal, ha assenyalat que el projecte no ha de representar «cap molèstia a les escoles», sinó que les comunitats educatives «l’han d’interioritzr en el seu dia a dia». Algunes de les accions que es promouen en el marc del programa són apagar els llums quan no hi ha alumnes ni professors a les aules, marcar amb gomets els fluorescents que es poden encendre primer a mesura que es fa fosc i ajustar la calefacció. Parpal ha afirmat que els centres que s’hi ha adherit «tenen ganes de tirar endavant el projecte, els equips directius acaben de donar l’impuls i els alumnes, si veuen que algun professor defalleix, animen a continuar».

Parpal ha apuntat que abans «no era costum» ser escrupolós amb l’estalvi energètic. «Si la calefacció estava engegada i els alumnes tenien calor, era més fàcil obrir la finestra i ventilar en lloc de baixar-la, i quan era l’hora del pati, potser no apagaven els fluorescents», ha exemplificat. Per a la responsable del projecte, aquests són «petits vicis que, en corregir-los, es pot estalviar moltíssim».

15 participants d’11 municipis de la Catalunya Central

A més dels centres anoiencs, al Bages s’han sumat al projecte set escoles i un pavelló i l’institut de Taradell (Osona).

COMPARTIR

FER UN COMENTARI

*