Vallbona d’Anoia ja té a punt una de les seves celebracions de més tradició, la Setmana de la Joventut, que enguany arriba a la 36a edició. Organitzada pel col•lectiu El Jovent de Vallbona, amb el suport de l’Ajuntament, la iniciativa té una gran acceptació al municipi, com demostra el fet que cada any registra una alta participació. El programa d’activitats no s’adreça només als joves sinó que està obert a totes les edats. Aquest 2013 es manté l’esquema bàsic de les edicions anteriors, i s’hi incorpora una novetat: un torneig de ping-pong.
La 36a Setmana de la Joventut arrancarà el dimarts 30 de juliol, a 2/4 de 7 de la tarda, amb la disputa d’una triatló. Es començarà nadant a la piscina, després es pujarà a la bicicleta per fer un recorregut pel poble i, finalment, es correrà una cursa amb arribada a la plaça de l’Església. Les inscripcions, obertes a totes les edats, es podran fer la mateixa tarda.
A les 10 de la nit, el cinema recollirà el testimoni amb una doble projecció a la fresca, en què es passaran els films ‘Los pitufos’ –per als més petits- i ‘El lado bueno de las cosas’, guanyadora de l’Oscar a la millor pel•lícula aquest febrer.
L’endemà, dimecres 31, la jornada s’encetarà a les 6 de la tarda, també a la plaça, amb tallers per als infants. Els nens i nenes podran bufar bombolles gegants, pintar mandales, decorar-se la cara o fer collarets. A les 7 hi haurà una xocolatada.
Tres hores més tard, a les 10 de la nit, se celebrarà un torneig de pòquer obert a persones majors de 18 anys, activitat que repeteix després de la bona acollida de l’any passat. Les inscripcions tenen un cost de 5 euros i es poden fer als telèfons 620 19 11 54 (Jordi), 600 80 53 41 (Joan) i 639 61 34 76 (Jaume). Paral•lelament, els més petits gaudiran de jocs de cartes infantils.
L’activitat es reprendrà dijous, 1de juliol, a les 5 de la tarda, amb el Concurs d’animals, una original iniciativa que es recupera després del parèntesi dels darrers anys. Els participants hi han de portar les seves mascotes domèstiques, que hauran de desfilar per la plaça i superar diverses i divertides proves. Hi haurà un premi per a cada una de les tres categories: bellesa, habilitat –totes dues obertes a tots els animals— i un circuit exclusiu per a gossos. Els guanyadors seran obsequiats amb vals per comprar productes per a les seves mascotes. La jornada de dijous es tancarà a les 10 de la nit, amb un bingo.
Divendres, 2 d’agost, tindrà lloc la novetat d’enguany: el torneig de ping-pong, previst per a les 6 de la tarda, també a la plaça de l’Església. A la nit, a partir de 2/4 d’11, la mateixa plaça serà l’escenari de la Festa de la Cervesa, durant la qual actuaran quatre grups musicals.
La Setmana de la Joventut s’acomiadarà l’endemà, dissabte, 3 d’agost, amb tot un clàssic, el 48è Festival de l’Anoia, que hi posarà la traca final. El festival constarà de tres categories: infantil, juvenil i ‘carrosses’. Els participants hauran de mostrar les seves habilitats musicals en el ‘playback’, ja sigui individualment o en grup. Les inscripcions són gratuïtes i les entrades tenen un preu de 5 euros. També hi haurà premis per als qui ho facin millor: una sorpresa per al vencedor en categoria infantil, 100 euros pels guanyadors de la categoria juvenil i, en el cas dels adults, 120 euros.
Els organitzadors animen les persones de totes les edats a participar d’aquest cinc intensos dies d’activitats.
Una mirada als inicis de la Setmana de la Joventut, per Paco Díaz
Lluny queda ja, aquell calorós estiu de 1977 quan un grup de joves del poble, vam decidir visitar el llavors alcalde Sr Puig i Arrufat. Per aquell llavors, hi havia necessitat de realitzar activitats estiuenques perquè els més joves, i moltes famílies que passaven l’estiu al poble, no tinguessin la necessitat d’absentar-se del mateix, buscant la diversió estival als pobles de l’entorn.
El primer acte, seria un dissabte a la nit. Gran Ball, amb el conjunt orquestral RIPOLL GRUP. Que com el seu nom indica era de Ripoll. Hores abans de començar el ball, passem pel domicili de l’alcalde, per recollir la subvenció que ens permetés fer front al cost del primer acte.
Teníem com a representant, a l’agent d’Espectacles. Sr Ramon Ballus Dachs. Possiblement i per raons d’edat, ja no estigui entre nosaltres.
Un any rere l’altre, la setmana aniria creixent, fins que en una de les edicions ens vam veure capaços de contractar LA SALSETA DEL POBLE SEC. El seu cost, 400.000 pessetes de l’època, més un 30% d’una pòlissa d’assegurances anti pluja. També va passar per la setmana de la joventut, la cantautora Marina Rossell.
Qui no recorda aquelles 24 hores de cinema. Amb els companys Delfí Farres i l’amic Celedonio Mora. Passem 24 llargues hores en una habitació de 3×2 m. amb un projector de la marca OSA VI que funcionava amb carbons. Es segellava una cartolina en finalitzar cada pel·lícula, i es va obsequiar a l’espectador que acredités haver estat les 24 hores a la sala de forma continuada. El premi era un modest rellotge Cassio digital.
Més tard vindria la Orquestrina Galana, amb el mestre Jaume Armella, i uns duels inoblidables d’havaneres, amb ELS PESCADORS DE L’ESCALA i EL PEIX FREGIT mà a mà.
Mentre el mestre Ortega Monasterio, afinava les cordes de la seva guitarra, em parlava de la seva carrera militar com coronel de l’exèrcit, i militant de la UNIÓ MILITAR DEMOCRÀTICA.
Amb els valors democràtics per bandera, van lluitar per fer unes forces armades democratitzades, davant els pensaments Post-Franquistes de la cúpula militar de l’època.
Ortega Monasterio, i molts altres militars, van ser portats a un consell de guerra, i els degradarien intentant expulsar de la carrera democràtica, sense honra ni honor.
Un llarg procés judicial, els donaria la raó, restituint el dany moral ocasionat pel consell de Guerra.
L’esperit i la força, per a iniciar la setmana de la joventut, ens la donarien els joves de generacions anteriors. Ells, en cada estiu organitzaven el FESTIVAL DE L’ANOIA, del qual se celebra aquest any la XXXXVIII edició.
Se celebrava al recinte conegut com LA PISTA, una pista de ball situada on avui aparquen les actuacions, les persones que visiten el restaurant LA FONDA DEL SAUMELL. Una petita pista envoltada per moreres, a la qual s’accedia per unes escales just al costat del pas a nivell.
Els joves del poble, imitaven en playback als artistes i conjunts de l’època. The Beatles, Els Sirex, Los Mustangs. Salvatore Adamo, Franc Sinatra. etc.
Els més petits, des de la primera fila estàvem bocabadats en veure amb què ganes, els artistes grataven unes guitarres de fusta {aglomerat} pintades amb porpurina. «Quins temps aquells».
Avui tot ha canviat, i aquesta setmana pels motius que tots coneixem, tindrà una durada de cinc dies exclusivament. Amb un pressupost superreduït, els joves actuals, no volen deixar de realitzar l’activitat, cosa que agraïm immensament aquells que vam tenir el plaer i l’honor de ser els promotors en els seus inicis.