Inici Destacats La Ronda Sud celebra 10 anys encara incompleta

La Ronda Sud celebra 10 anys encara incompleta

COMPARTIR

El 3 d’agost de 2010 s’inaugurava la Ronda Sud, una de les infraestructures més reivindicades des de la Conca d’Òdena, especialment des de Montbui i Vilanova, per tal de millorar les seves connexions. El llavors president de la Generalitat, José Montilla, va inaugurar la via acompanyat del conseller de política territorial Quim Nadal i autoritats del territori.

Amb una inversió de 34,4 milions d’euros es culminava un llarg procés per tal que la capital de l’Anoia disposés d’una via de circumval·lació. Una ronda d’Igualada va aparèixer dibuixada per primer cop al Pla de carreteres de Catalunya de l’any 1985 i també al de 1995 i el darrer govern de Jordi Pujol va acabar elaborant un estudi informatiu el 1998. L’any 2002 es comencen a redactar nous estudis informatius de la ronda sud completa, és a dir, comunicant amb l’autovia A-2 en sentit Barcelona i en sentit Lleida.

Finalment el 2006 surt a concurs el projecte per construir la primera fase de la ronda sud, que comunicaria l’antiga N-II a la cruïlla amb la carretera C-15 amb la carretera C-37 a Santa Margarida de Montbui, a l’entorn del polígon Plans de la Tossa. El tram, de 6 quilòmetres de longitud, inclou un viaducte de 300 metres per sobre del riu Anoia a Vilanova del Camí i un altre viaducte de 92 metres que permet salvar el torrent de Garrigosa al terme de Montbui. Amb alguns mesos de retard respecte la planificació inicial, el 3 d’agost s’obria al trànsit la primera fase de l’anhelada Ronda Sud. Unes setmanes abans havia sortit a concurs la redacció del projecte definitiu per a la segona fase de la Ronda, que permetria continuar per la mateixa carretera des del terme de Montbui fins a l’autovia A-2 al terme municipal de Jorba a través de 5 quilòmetres amb una inversió de més de 40 milions d’euros. Amb crisi financera inclosa pel mig, d’aquesta segona fase no se n’ha tornat a saber mai més res.

Una ronda infrautilitzada

Tres mesos després de ser inaugurada, per la Ronda Sud d’Igualada circulaven cada dia una mitjana de 4.750 vehicles, dels quals el 5% eren de trànsit pesant. La Generalitat reconeixia que les xifres eren baixes, però confiaven a augmentar-les amb la segona fase i amb l’obertura de l’eix diagonal C-15 / C-37.

L’any 2018, l’ús de la Ronda Sud només havia crescut fins als 5.020 vehicles diaris de mitjana, una xifra que suposa molt menys de la meitat dels vehicles que passaven en aquell moment per qualsevol de les entrades i sortides principals de la Conca d’Òdena.

El propi govern català reconeixia el 2016 -el llavors conseller de Territori Josep Rull- que la carretera estava infrautilitzada si no es completaven els seus accessos. I és que la Ronda Sud d’Igualada, malgrat haver costat més de 34 milions d’euros, no té accés a la ciutat a la que circumval·la.

En una visita a Igualada a principis de 2016, Rull va anunciar que la ciutat finalment tindria un accés directe des de la Ronda Sud. Quatre anys després d’aquella roda de premsa, els pressupostos de la Generalitat no contemplen encara aquest enllaç, valorat en uns 12 milions d’euros.

Gairebé una dècada per connectar l’enllaç Vilanova Nord

Vilanova del Camí és un altre dels municipis amb problemes amb les seves connexions amb la Ronda Sud. Quan es va acabar la construcció de la Ronda, van quedar pendents de completar els 175 metres que hi havia entre la rotonda d’accés i el carrer dels Fusters, al barri de la Pau. L’enllaç Vilanova Nord no es va obrir fins ara fa un any, després d’una inversió de 390.000 euros.

L’altre enllaç, ubicat al sud del municipi, només permet accedir a la Ronda en sentit Montbui. Segons la Generalitat, la normativa de la Llei de Carreteres no permet tenir dos enllaços complets en la distància a la que estan situats els actuals accessos a la Ronda. Per resoldre-ho, l’any 2018 el govern català va anunciar que es faria una via paral·lela a la Ronda Sud per tal de connectar els dos enllaços actuals i facilitar els moviments que ara no són possibles. El projecte es va començat a redactar l’any passat però tampoc hi ha novetats a la vista.

Segons estudis del govern català, la Ronda Sud podria arribar a acollir més de 7.000 vehicles diaris amb el nou accés a Igualada i la via col·lectora de Vilanova del Camí. Igualment, sense la segona fase de la Ronda, que permeti fer una circumval·lació completa pel sud de la Conca d’Òdena, la Ronda Sud continuarà tan inacabada com quan es va inaugurar ara fa una dècada.

FER UN COMENTARI

*