Inici Reportatges Quina escola triem?

Quina escola triem?

COMPARTIR

[Img #5333]Els centres d’ensenyament públics, privats i concertats han passat les darreres setmanes obrint les seves portes als pares i mares per tal de seduir-los amb la seva oferta educativa.

Els pares amb infants que s’incorporen a P3 afronten segurament una de les decisions més crucials per a la vida dels seus fills i filles. A l’hora d’escollir escola, les famílies fan dos passos: primer descarten les que no els agraden i després fan una tria entre les no descartades. Per descartar escoles, es basen en quatre criteris: la qualitat del professorat, el projecte educatiu, el perfil dels alumnes de l’escola i la proximitat a la llar. Aquesta va ser una de les conclusions de l’estudi que la Fundació Jaume Bofill va fer entre les famílies amb fills en edat d’accedir a P-3 i a 1r d’ESO el curs 2008-2009 a la ciutat de Barcelona.

Tot i això, la mateixa Fundació recomana a les famílies set criteris a l’hora de triar escola: 

Proximitat. Per la facilitat d’anar caminant de casa a l’escola i per fomentar l’autonomia de l’alumne, que podrà anar-hi sol quan sigui més gran. A més, la vinculació al barri acaba creant xarxes amb els veïns que hi viuen.

Projecte de centre. Les famílies sovint busquen conèixer la visió de com s’ha d’educar compartida per tots els mestres del centre.

Encaix entre la família i l’escola. La família ha de valorar si els projectes de les escoles encaixen amb les seves creences educatives, el seu estil i valors i les seves prioritats. Més que una escola ideal, hi ha diversos tipus de famílies que encaixen amb una escola o una altra. I per saber quin tipus de família és cadascú, es pot fer un símil amb els animals, tal com va fer l’investigador nord-americà Michael J. Petrilli. Per a Petrilli, les famílies es podrien classificar en diversos tipus. Hi ha famílies com els coales, que busquen un centre que permeti el desenvolupament socioemocional de la criatura, amb un entorn ric de relació i creativitat. Hi ha també les famílies tigre, quan tenen una exigència alta en el nivell acadèmic i no tant una preocupació educativa. Per aquestes famílies el més important són les competències avaluades o les qualificacions, i donen molta prioritat al fet que les criatures surtin ben preparades. I encara hi ha un altre tipus de família: les cosmopolites, que tenen una preocupació global de l’educació i volen un currículum multicultural i d’immersió en llengua estrangera.

Saber com és el teu fill. Els pares saben com ningú com és el seu fill. Si parteixen d’aquest criteri, sabran que la seva criatura potser no s’adaptarà a una escola molt pautada o estructurada, per exemple, o al contrari, un altre infant es pot desorientar en una escola més oberta que funcioni per projectes.

La vinculació de l’escola amb els pares. Els pares implicats en l’escola creen un entorn de consens i responsabilitat compartida, perquè són actius i això genera una implicació que fa que tothom formi part del centre.

Escola comunitària. Més enllà de l’horari lectiu, l’escola té vida, perquè organitza activitats esportives, teatrals, etc. Tot plegat són estímuls perquè les criatures hi tinguin més relacions i perquè hi puguin desenvolupar altres talents.

Escola amb capacitat tutorial. És l’escola que, a més de fer bé la classe magistral, acompanya l’aprenentatge, perquè fa grups flexibles, perquè es reuneix amb els pares per personalitzar cada cas, perquè fa consultar altres fonts de continguts, perquè fa aprendre a les criatures partint del criteri del que les motiva i perquè està atenta al procés de cada alumne i té capacitat d’acompanyar-lo i orientar-lo, i no només d’ensenyar-lo i avaluar-lo.

Més places en conjunt, però menys a P3 pel descens de la natalitat

El Departament d’Ensenyament oferirà pel curs 2013-2014 1.066.228 places a Educació Infantil, Primària i ESO al conjunt de Catalunya. Són 6.200 places més que el curs actual tot i que la baixada de la natalitat i la demografia han fet reduir l’oferta als primers cursos d’Infantil, i per exemple, les places a P3 han disminuït en 3.390, unes xifres que també afecten el nombre de grups, que s’han tancat seguint les ràtios de les normatives, amb 25 alumnes a Infantil i Primària i 30 a Secundària. Així, Infantil disposarà de 128 grups menys, mentre que a Primària es notarà un increment de 371 grups, i a Secundària es reduiran en només 12. Les famílies podran fer les preinscripcions des de l’11 de març i fins el 22 de març.

Tota la documentació a presentar i els criteris a valorar es poden trobar en aquesta pàgina web.

COMPARTIR

FER UN COMENTARI

*