Inici Núria Vinyals Qüestió de tarannà

Qüestió de tarannà

COMPARTIR

Núria Vinyals

A l’escola A quan falten tres minuts per l’hora en punt una mestra es dirigeix a la porta de l’escola i obre. Els infants, que s’havien afanyat a ajuntar-se a la reixa, empenyen la porta quan just es comença a obrir i enceten una enèrgica cursa cap a la fila. Algun ni s’ha acomiadat de la família degut a les presses. Sovint algú cau fruit d’una relliscada o cop. Arriben a la fila cridant i amb la satisfacció o insatisfacció que produeix la posició que han pogut agafar. A l’hora en punt la mestra obre la porta de l’aula, saluda els alumnes, aquests endrecen les seves pertinences i seuen a la taula o rotllana a punt per rebre la lliçó del dia.

A l’escola B les portes del recinte s’obren a tres quarts. Les famílies van entrant tranquil·les, saludant-se les unes a les altres, els infants troben els amics i intercanvien paraules i rialles. Quan falten cinc minuts comença a sonar una música animada que ens convida a entrar a les aules. Les famílies acomiaden els infants a la porta d’accés a l’edifici o a la classe, la mestra els rep amb un bon dia i té per a cadascú una salutació especial. Durant uns cinc-deu minuts aniran arribant tots els infants i els podem acollir, escoltar, acaronar.

A les taules s’hi troben paneres amb llibres o objectes a disposició dels infants; també hi ha una proposta d’activitat manipulativa que convida la curiositat. Quan ja tots som a l’aula, presentem el dia.

A l’escola A avui han començat la jornada amb un control de matemàtiques. La mestra els ha repartit de seguida i al punt del canvi de classe els ha recollit. Alguns ja havien acabat, altres estaven nerviosos aprofitant els darrers minuts per trobar resposta a aquell problema que se li resistia i fins i tot algun no ha pogut acabar. Entra la mestra de català i comencen una nova classe amb els llibres corresponents a la pàgina on els van deixar ahir.

A l’escola B uns infants s’han sentit atrets per la proposta que hi havia damunt la taula i n’investiguen les possibilitats, s’hi distreuen i en gaudeixen. Aprenen. Un altre grup continua el projecte que té encetat fa uns dies, busca respostes. I encara hi ha un grup d’infants confeccionant un mapa conceptual amb paraules i dibuixos. Dedicaran el matí a donar resposta a la curiositat que els provoca l’ambient estimulador de la seva aula o una altra i als processos que tenen entre mans.

A l’escola A acaba la classe i els infants agafen l’esmorzar i es proposen aprofitar els trenta minuts de pati que tenen per xutar pilotes, omplir galledes amb sorra i fer jocs a l’aire lliure. Quan soni el timbre o les mestres piquin de mans hauran de recollir i adreçar-se a l’aula per encarar la darrera classe del matí.

A l’escola B consideren que l’espai exterior també és educatiu i alguns infants fa estona que creen nous ambients i cabanes, inventen, imaginen, gaudeixen la natura, juguen amb fulles, pedres, branquetes, fan construccions, es relacionen amb els altres… Altres sortiran d’aquí una estona a proposta de la mestra o a demanda pròpia, a distreure’s o a buscar informació. I hi seran possiblement l’estona que necessitin. Acabaran el matí amb una lectura, música i comiat.

L’escola A i la B són reals, formen part del catàleg que tenim al nostre país. Just en el període per escollir l’escola dels nostres fills, jo recomano la que s’acosti més a la proposta B perquè respecta el ritme i interessos de cadascú, dóna acollida a les famílies, permet gaudir el dia i l’activitat i ens fa savis, lliures, respectuosos i feliços.

En el meu article de març de 2013 s’hi recullen molts dels arguments que encara comparteixo per escollir escola.

COMPARTIR

2 COMENTARIS

    • Sí que n’hi ha. A Igualada i a la comarca.
      Ara és època de portes obertes i un bon moment per descobrir-les.
      Malauradament hi ha més escoles A, però entre tots empenyem per canviar.

Responder a Núria Vinyals Cancel·lar la resposta

*