Inici Destacats El procés participatiu del Pla Urbanístic de la Conca d’Òdena descarta Can...

El procés participatiu del Pla Urbanístic de la Conca d’Òdena descarta Can Titó i Can Morera

COMPARTIR
Una de les pancartes contra nous polígons, en una de les zones ara descartades després del pocés participatiu.

Les conclusions del procés participatiu sobre el futur Pla director urbanístic (PDU) de l’activitat econòmica de la Conca d’Òdena descarten la creació de sòl industrial a la zona de Can Titó, a Vilanova del Camí, i de Can Morera, a Òdena. Considera com a espais més idonis l’Aeròdrom d’Igualada-Òdena, en primer lloc, i el Parc Tecnològic Jorba-Igualada. Arran dels resultats, la Generalitat i la Mancomunitat Intermunicipal de la Conca d’Òdena, impulsors del PDU, han assegurat que tindran en compte aquests resultats per a la redacció d’un primer document del projecte, que podria arribar a la Comissió territorial d’urbanisme de la Catalunya Central a principis de 2022.

El Pla s’emmarca en l’estratègia que lidera la Secretaria de l’Agenda Urbana i Territori del Departament de Territori i Sostenibilitat per desenvolupar sòls aptes per acollir activitats que es considerin importants pel desenvolupament econòmic de Catalunya. L’objectiu és crear el marc urbanístic adequat per a possibilitar la delimitació i ordenació de sectors d’activitat econòmica.

El procés participatiu va arrencar el juny de 2020 i va comptar amb la participació de 1.300 persones, de les quals 231 van fer aportacions, tant ciutadans individuals com representants d’una vintena d’entitats empresarials, sindicals, veïnals o de defensa del territori.

Les conclusions

Entre les conclusions més destacades del procés participatiu hi ha la ubicació. Segons els impulsors, tot i que s’han recollit dues grans conclusions oposades, és a dir, contraris a més sòl industrial i partidaris de grans parcel·les; a nivell global els participants aposten per l’entorn de l’Aeròdrom d’Igualada-Òdena, en primer lloc, i pel Parc Tecnològic Jorba-Igualada. En canvi, descarten els àmbits de Vilanova del Camí Sud (Can Titó) i de la Plataforma Ferroviària Nord (Can Morera).

En aquest sentit també insisteixen en el fet que la implantació sigui en funció de la demanda «real» i que els polígons s’ubiquin en continuïtat amb el sòl urbà, a prop de xarxes de comunicació i amb un baix impacte paisatgístic.

L’altre gran conclusió del procés és que els participants apostem perquè aquest creixement industrial tingui com a beneficiari la indústria 4.0, l’agroforestal o agroalimentària, empreses de l’entorn TIC, activitats impulsades per energies renovables i activitats aeronàutiques (drons i similars).

Alhora exigeixen que entre els criteris per a la implantació de noves empreses hi hagi que tinguin una taxa elevada de persones ocupades per hectàrea, apostin per les energies renovables i que fomentin l’ocupació local i de qualitat. També volen activitats amb impacte tractor de pimes, empreses amb RSC (Responsabilitat Social Corporativa) i en línia amb els ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible).

En paral·lel, més enllà de l’atracció de noves empreses, els participants en el procés participatiu creuen que cal donar suport a les activitats existents potenciant el sector agrari, generar un efecte tractor a partir de grans empreses i impulsar ajuts i promoció de les actuals activitats.

Un primer document el 2022

Segons la Generalitat, la Mancomunitat Intermunicipal de la Conca d’Òdena i els set ajuntaments que l’integren, els resultats del procés de participació es valoraran en profunditat i es tindran en compte per a la redacció del PDU. Preveuen que, a principis de 2022, se sotmeti un primer document a l’aprovació de la Comissió territorial d’urbanisme de la Catalunya Central.

Un cop aprovat inicialment, el PDU se sotmetrà a informació pública. Després d’estudiar les al·legacions que es rebin, la Comissió de la Catalunya Central l’aprovarà provisionalment i, tot seguit, la Comissió de Territori de Catalunya en farà l’aprovació definitiva.

FER UN COMENTARI

*