Inici Societat Marea groga’ al carrer, però seguiment desigual a les aules en la...

Marea groga’ al carrer, però seguiment desigual a les aules en la vaga d’ensenyament

COMPARTIR

[swf object]La protesta contra la política educativa actual i les retallades s’ha fet molt visible al carrer, arreu del país i també a Igualada, on la concentració de la plaça de Cal Font va aplegar més de 500 persones que es van dirigir cap a la plaça de l’Ajuntament en una manifestació que va aplegar docents i famílies en un to festiu i reivindicatiu. La consigna més escoltada era “Prou retallades”, però les banderoles, enganxines i pancartes recordaven també el rebuig de la [Img #7064]comunitat educativa a la reforma educativa que proposa el ministre Wert a través de la LOMCE. Precisament una de les pancartes portades a la manifestació igualadina caracteritzava al ministre José Ignacio Wert com a “Mister LOMCE 3 en 1: privatitza, segrega i espanyolitza”.

Els centres de la comarca han lluït durant la jornada pancartes reivindicatives i en alguns d’ells s’hi [Img #7068]han fet cassolades, com és el cas del CEIP García Lorca i el CEIP Antoni Gaudí, tots dos a Santa Margarida de Montbui.

El seguiment de la vaga a les aules, però, ha estat desigual. Aquest dijous professors, pares i alumnes de tots els nivells educatius públics estaven cridats a la vaga, que ha tingut un seguiment de l’19,57% entre el professorat dels centres públics, xifra que els sindicats han [Img #7065]elevat fins el 55%, i un 2,93% en la concertada.

La vaga era d’àmbit estatal i a Catalunya era la segona convocatòria d’aquestes característiques, després de la primera vaga general de tot l’ensenyament públic que es va celebrar el 22 de maig de l’any passat.

Segons les dades del Departament d’Ensenyament, a l’àmbit de la Catalunya Central la vaga ha tingut [Img #7066]un seguiment del 16,15%. A més de l’Anoia, aquest àmbit territorial d’Ensenyament inclou les comarques del bages, el Berguedà, Osona i el Solsonès.

Segons CCOO, el 85% de les escoles bressol han funcionat amb serveis mínims i l’activitat ha estat «gairebé paralitzada» als centres de secundària. En el cas de la concertada han xifrat el seguiment en gairebé el 20% i han assegurat que, en general, la vaga ha afectat al 90% dels centres educatius de [Img #7067]Catalunya.

Més vaga d’alumnes que de docents

Un exemple de seguiment irregular de la vaga ha estat Vilanova del Camí, on les xifres oscil•len en funció de l’etapa escolar.
 
A les llars d’infants municipals totes les treballadores del Molinet i la Baldufa han anat als centres a cobrir els serveis mínims, guiades per la solidaritat entre companyes, ja que el personal és molt limitat i no volien deixar desatesa la quitxalla més petita.

A primària, el 9% del professorat de l’Escola Pompeu Fabra secunda la vaga mentre que a l’Escola Joan Maragall el seguiment de la jornada és d’un 28% entre els docents. A l’institut Pla de les Moreres només 5 professionals dels 49 que hi ha al centre s’han sumat a la vaga, el que suposa un 10% del total.

Per contra el seguiment de la vaga entre l’alumnat ha estat molt alt a la majoria de centres i generalitzat en totes les etapes. A les escoles bressol és on més alumnes hi havia, però en cap dels dos centres municipals arribava a la meitat del total. I on és encara més notable l’absència d’alumnes és als centres de primària i a l’institut, que supera el 80%.

De fet, la FAPAC i FAPAES havien fet una crida a les AMPA i les famílies a donar suport a aquesta vaga per tal de mostrar el rebuig de la comunitat educativa a les retallades massives que pateix l’educació pública i a la LOMCE que s’havia d’aprovat aquest mateix divendres al Consell de Ministres però que, segons fonts de la Moncloa citades per l’Agència Catalana de Notícies, s’ajorna perquè quedaven pendents alguns serrells de la memòria econòmica.

Un professorat cansat
 
Seguint amb el cas vilanoví, el baix i desigual seguiment del professorat té una lectura bastant comú entre les direccions dels equips educatius des dels diferents centres, i és que les repercussions econòmiques han afectat la decisió dels docents a l’hora de secundar la vaga. A això se suma també el cansament, el desgast i certa decepció per la manca de suport de les famílies que troben en les mobilitzacions i també pels resultats obtinguts fins ara.

COMPARTIR

FER UN COMENTARI

*