Inici Destacats L’impacte social i mediambiental del disseny centra les activitats d’IDEA

L’impacte social i mediambiental del disseny centra les activitats d’IDEA

COMPARTIR

Els dies 21 de novembre i 11 i 12 de desembre es van celebrar a l’adoberia Bella els actes programats a IDEA 2019 i organitzats per l’associació professional disseny=igualada.

El fil conductor de l’esdeveniment va ser “El disseny amb impacte social i mediambiental” entès com aquell disseny –objecte, procés, aplicació, servei…– capaç de resoldre problemes reals de les persones i la societat, al marge d’exigències comercials, i que contribueixen a una millor qualitat de vida. En aquesta edició d’IDEA es volia posar de manifest el paper del disseny com una eina de canvi capaç d’aportar solucions en un entorn ple d’incerteses, i també, en estar en l’inici de tota activitat programada, mostrar el poder d’influir des d’un principi en el resultat i conseqüències finals.

Es van celebrar tres taules de treball, cada una orientada a aspectes diferents del disseny responsable. La primera estava dirigida a empreses; la segona, a professionals del disseny i, l’ultima, estava formada per entitats del mon del disseny i acadèmic.

La primera, dirigida a l’“Empresa i disseny responsable, sostenible, circular i social”, va ser dinamitzada per Anna Villagordo, consultora en comunicació i projectes ambientals, especialitzada en estratègia creativa i disseny sostenible. Hi van participar Josep Maria Pujol, de l’empresa Espigoladors, que pugna per l’aprofitament alimentari; Àlex Jiménez Higueras, de Nut Creatives, dedicat a disseny de producte circular i de proximitat; Josep Martínez Ruzafa, de La Page Original, disseny pel canvi social; Jordi Mayals, de L’Estoc, fabricant de mobles reciclats i treball amb persones discapacitades i Jordi Solà, de Cubus Games, empresa creadora de videojocs amb compromís. Els assistents van plantejar la necessitat d’incorporar una mirada social i sostenible en el disseny i sensibilitzar la ciutadania per generar esperit crític enfront d’un model comercial que premia el mal disseny

La taula titulada “El disseny amb impacte social” va ser conduïda per Xavier Vives, president de disseny=igualada, i composta per José López-Aguilar i Salva Codinach, els dos d’Oiko BCN, estudi de disseny i recerca de materials especialitzats en economia circular; Núria Vila, dissenyadora gràfica i professora de l’escola BAU, especialitzada en disseny gràfic sostenible; Ricard Vila, de Ricard Vila Studio, dissenyador industrial i d’interiors, i Xavier Andrés, arquitecte de l’Hotel Somiatruites d’Igualada. Els participants van exposar la seva experiència en el desenvolupament de productes que responien a necessitats reals de la societat i amb consciència mediambiental; van explicar les contradiccions, les alternatives i la necessitat d’experimentar constantment.

La taula del dia 12, dedicada a “El rol de les entitats sectorials per visibilitzar el disseny amb impacte”, va ser dinamitzada per Òscar Guayabero, investigador del disseny i comissari d’exposicions. Va estar constituïda per Raffaella Perrone, vicepresidenta de l’ADIFAD i directora operativa de l’àrea de Disseny a l’escola IED de Barcelona; Joan Rieradevall, professor titular del Departament d’Enginyeria Química, Biològica i Ambiental i investigador de l’Institut de Ciència i Tecnologia (ICTA-UAB); David Reina, president de Disseny Marked i dissenyador estratègic, i Tània Costa, representant de l’Educació per al Disseny per Viure (EDIVI) i professora del Grau de Disseny a l’Escola EIN. Les diverses institucions van analitzar els marcs de referència del disseny amb impacte social i van exposar la necessitat de visibilitzar-lo i d’explicar casos d’èxit

Els actes eren oberts al públic que va tenir l’oportunitat de participar i aportar les seves opinions al debat. El resultats i conclusions de les taules seran presentades properament a les administracions per plantejar línies d’acció per facilitar el paper del disseny en la innovació empresarial i també social.

Sessió de treball pel disseny circular 

També a l’Adoberia Bella va tenir lloc una intensa sessió de treball, entre dissenyadors i l’empresa Ismax, per buscar solucions de packaging a productes de l’empresa dirigides a reduir el plàstic en el punt de venda.

La sessió es va desenvolupar en el marc d’IDEA, esdeveniment que l’associació disseny=igualada organitza cada any amb l’objectiu d’apropar el disseny i l’empresa, per mostrar les seves possibilitats en la innovació de producte i per donar solucions o alternatives tant a productes com a processos.

Al taller s’hi podien presentar aquelles empreses que estiguessin interessades a consultar una problemàtica concreta referent a la circularitat d’un producte i/o procés propi, ja fos de conceptualització, disseny o redisseny. L’empresa participant havia d’exposar, davant un panel de dissenyadors/es industrials, les circumstàncies del problema a fi que els professionals poguessin orientar línies d’acció, suggerir alternatives o fer primeres avaluacions sobre la viabilitat del projecte.

Amb la col·laboració de la Unió Empresarial de l’Anoia i Disseny Marked, l’empresa Ismax va poder recollir una bona quantitat de suggeriments i aportacions dels professionals presents, els quals van també rebre un important retorn amb informació sobre processos del paper reciclat i característiques del mercat.

Aquesta any IDEA s’ha centrat en el disseny amb impacte social i mediambiental, per donar veu al disseny en un context de canvis socials que exigeixen unes actituds i comportaments més responsables cap a col·lectius més vulnerables i a la cura del mediambient.

L’economia circular, i per extensió el disseny circular, vol tenir en compte l’impacte global del producte o servei al llarg de tot el seu cicle de vida, i esdevé una estratègia que permet, no només disminuir costos i residus de fabricació i el seu conseqüent estalvi, sinó que fa que el propi producte o servei incrementi el seu valor afegit respecte la competència.

 

FER UN COMENTARI

*