CCOO va activar un servei d’assessorament, informació i suport, obert i gratuït adreçat a persones treballadores, i a la ciutadania en general, des del primer confinament motivat per la COVID19. L’objectiu del sindicat va ser donar resposta ràpida a l’allau de consultes de tipus laboral i social en un moment d’incertesa, de fort impacte de la crisi a la comarca i de col·lapse de les administracions davant aquesta problemàtica.
Les persones en situació de vulnerabilitat socioeconòmica tenen moltes dificultats per completar de forma autònoma tràmits i sol·licituds de prestacions que la situació de pandèmia obliga a fer de manera preferentment telemàtica. Són gestions relacionats amb el Servicio Público de Empleo Estatal (SEPE), el Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC), l’Ingrés Mínim Vital (IMV), la Renda Garantida de Ciutadania (RGC), ajuts socials d’habitatge, beques i altres tràmits escolars. Hi ha un risc real d’exclusió, perquè moltes vegades les persones no disposen d’equips informàtics o no tenen prou coneixements per utilitzar-los, entrebancant-se en temes com el DNI o el NIE electrònics, els certificats digitals o, fins i tot, amb l’idioma, en el cas d’algunes persones migrades.
Pel que fa als tràmits atesos per CCOO a l’Anoia, gairebé el 65% estan relacionats amb consultes i informes del SEPE i el SOC, mentre que aproximadament el 25% amb la tramitació de l’IMV o la RGC.
En quant als perfils de persones usuàries del servei, i més afectades socialment per la pandèmia, destaca que el 70% són dones majoritàriament d’origen migrant amb treballs de la llar i les cures, de manera que la bretxa digital s’està convertint per aquest col·lectiu en un element que dificultat d’accés a drets bàsics, com ara a l’IMV.
L’evolució del servei i les demandes en matèria de tramitació derivades de la transformació digital actual obliga a transitar cap a una altra mirada al servei i transformar-lo. A partir d’això, CCOO ha generat l’Espai Sindical Obert (ESO), definit com “una oportunitat pel coneixement i l’experiència”.
L’ESO està pensat per mantenir l’assessorament a la ciutadania vulnerable i, alhora, com un espai a disposició de l’afil·liació per a la formació i l’intercanvi d’experiències en tramitació digital, on es facilitin eines de capacitació per abordar la bretxa digital, no només des d’una vessant personal o econòmica sinó també formativa.
No obstant, la reivindicació de CCOO continua sent la de reforçar i incrementar el finançament dels serveis públics per tal de garantir l’accés de tota la ciutadania, en especial aquella més vulnerable, a l’Administració Digital, incorporant la perspectiva de gènere i polítiques eficients per revertir desigualtats i canviar la difícil realitat socioeconòmica.
El servei d’assessorament, informació i suport és gratuït. S’ofereix al local de CCOO d’Igualada (Passeig Mossèn Jacint Verdaguer, 50). Es pot demanar cita a través del telèfon 93 377 92 92 o del correu electrònic bllapag@ccoo.cat.