Inici Societat L’Eix Transversal desdoblat s’obrirà el 4 de gener

L’Eix Transversal desdoblat s’obrirà el 4 de gener

COMPARTIR

[Img #3275]El desdoblament complet de l’Eix Transversal (C-25) entrarà en funcionament el proper 4 de gener. El llavors conseller del Departament de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ja va ha avançar a finals de juny que l’obra estaria completada el gener de 2013, mig any abans del previst. S’han desdoblat 143 km. i s’han construït 2 km. nous d’aquesta via entre Cervera i Caldes de Malavella, que funcionarà amb un mínim de dos carrils per sentit. El desdoblament de l’Eix Transversal ha comptat amb un pressupost de 733,8 milions d’euros i s’ha executat a través d’una concessió pública a Cedinsa, que també gestionarà i farà el manteniment de la infraestructura fins l’any 2040.

La Generalitat retornarà aquestes inversions a la concessionària a través del mètode del peatge a l’ombra, amb una xifra que s’estima en menys de 70 milions d’euros a l’any de mitjana i que es calcula segons el número de vehicles que utilitzen la infraestructura. En concret, el sistema de peatge a l’ombra suposarà que el Govern haurà de pagar 12 euros per cada camió que travessi l’Eix Transversal de punta a punta i 9 pels vehicles

El primer projecte de la C-25 es va inaugurar el 1997, amb una sola via per sentit. Per millorar la seguretat i la mobilitat que oferia la infraestructura, la Generalitat va iniciar les obres de desdoblament de la carretera, que van començar a partir de 2010 en la majoria del traçat, tot i que alguns trams ja es van iniciar un any abans.

A partir del proper 4 de gener, l’autovia funcionarà amb un mínim de dos carrils per sentit, amb trams de tres carrils per sentit en les zones de més volum de trànsit, com al pas per Manresa o a la intersecció amb la C-17, que comunica la capital del Bages amb Igualada.

El projecte ha aprofitat la calçada de l’antiga C-25 i ha desdoblat la via per construir una autovia de dos carrils, que s’estendrà per 153 quilòmetres entre la plana de Lleida, la Catalunya Central i Girona. Entre 8.000 i 17.000 vehicles de mitjana utilitzen aquesta infraestructura diàriament, amb un percentatge d’entre el 20% i el 30% de vehicles pesants, segons el tram.

Uns 4.000 treballadors de Cedinsa han executat l’obra, que inclou una cinquantena de viaductes, 14 túnels i 40 enllaços. El conseller Recoder també ha valorat la integració ambiental de la infraestructura amb el paisatge, que inclou diversos ‘ecoductes’, falsos túnels que uneixen els terrenys que la via ha separat, per afavorir el pas de la fauna. Precisament, entitats ecologistes de la Catalunya Central denuncien que les obres no han tingut en compte molts d’aquests passos de fauna.

“Eurovinyeta” per modular el trànsit de camions

Recoder ha confirmat que el Govern aplicarà l’eurovinyeta durant el 2013 als camions de mercaderies provinents d’Europa i que circulin per la C-25 de punta a punta. «No volem que cada cop que un camió travessa l’Eix la Generalitat i els ciutadans hagin de pagar 12 euros», ha expressat el conseller. Per això, ha explicat, «ara estem incorporant la llei europea a la legislació catalana, ja que l’estat no ha autoritzat aquesta possibilitat».

Segons Recoder, la implantació de l’eurovinyeta suposarà que la Generalitat pugui recaptar uns ingressos màxims de 10 milions d’euros l’any per aquest concepte. Pel conseller, el motiu d’aquest peatge pels camions és «diversificar el trànsit de camions a través de l’Eix perquè si la via és gratuïta tots els camions passaran per aquí i es tracta d’una carretera que no està pensava per això sinó per obrir relacions entre ciutadans i comarques».

Preguntat per si l’eurovinyeta es podria aplicar en un futur també als vehicles, Recoder ha expressat que «tot està obert», malgrat que ha afegit que «la nostra previsió és només pels camions i la normativa comunitària preveu només aplicar-la als camions».

COMPARTIR

FER UN COMENTARI

*