Tot i que ja fa un temps que l’expressió plàstica i la música es consideren matèries importants pel creixement global dels infants, encara costa molt que bona part de la societat s’adoni de la gran importància que tenen aquests llenguatges pel desenvolupament mental dels nens.
Howard Gardner, en el seu llibre “les intel·ligències múltiples” ens explica l’existència de 7 tipus d’intel·ligència: lingüística, lògica, matemàtica, espacial, musical, corporal i cinètica, intrapersonal i la interpersonal. L’escola ha de poder centrar-se més en el nen i ajudar-lo a desenvolupar aquestes intel·ligències, la manera de combinar-les i utilitzar-les. Els infants poden fer que la seva imaginació arribi molt lluny fent servir un llapis, un pinzell, unes tisores o un senzill instrument musical, que el faran descobrir una forma nova creada per ell.
Cadascuna de les belles arts té una forma d’expressió que li és pròpia. La música permet l’expressió de sentiments i emocions, d’idees i pensaments; en tant que el llenguatge no verbal permet la comunicació més enllà de les paraules.
“Després del silenci, el que més s’acosta a expressar l’inexplicable és la música” Adous Huxley
Les capacitats plàstiques són el cor de la naturalesa humana i per això els nens i les nenes, des de molt petits es llancen a donar forma al fang, o a la plastilina, a pintar ratlles sobre el paper en blanc, a crear formes de sorra en un racó d’un parc, etc…
“…la creativitat és saber combinar lliurement experiències…” Lev Vigotski
A la nostra escola creiem molt important treballar les matèries artístiques perquè:
– fa nenes i nens més sensibles,
– els fa ser creatius,
– els ajuda a expressar-se i a comunicar-se amb els altres i adonar-se que els altres companys també poden fer coses boniques.
– els fa conèixer diferents llenguatges: dibuix, cant, pintura, escultura, dansa, interpretació…
Tots tenim alguna cosa a dir i som capaços d’expressar.
Sempre que podem, integrem la plàstica i la música en diferents activitats i festes de l’escola: La Festa de Tardor, Santa Cecília, Sant Nicolau, El concert de Nadal, Carnestoltes, Sant Jordi, i la Festa de Final de Curs.
I també participem de les que ens proposa la ciutat i altres entitats:
La cantata dels alumnes de quart, la UDI amb els alumnes de segon, el diferents concursos de dibuix, el guarniment de les façanes per Nadal, les audicions musicals, exposicions als museus, els concerts de la JOSA, les representacions teatrals i de dansa, als concerts al Liceu, el Palau de la Música i la participació a la CANTÀNIA a l’Auditori de Barcelona.
A través de l’art, el nen ens mostra com pensa, què sent, com mira… perquè l’expressió fa referència a les vibracions que ens surten de dins en el moment en que creem, en l’esclat de la nostra imaginació.
Elena, Dolors i Carles –Mestres de l’Escola Mowgli-