El Consell Comarcal de l’Anoia ha aprovat un pla a quatre anys vist per tal de fomentar el turisme a la comarca. L’objectiu, segons el vicepresident de l’ens comarcal, David Alquézar, “és reforçar la implicació de municipis i agents privats” amb la consolidació del Consell -sota la marca Anoia Turisme- com a organisme de gestió i promoció del turisme a la zona.
Alquézar també aposta per “especialitzar l’Anoia en pocs i ben estructurats productes turístics”, així com la creació de “nous productes turístics vinculats al patrimoni”. A més d’aquestes intencions, el pla té com a grans objectius posicionar la comarca com una destinació turística idònia per la pràctica d’activitats a l’aire lliure, amb una oferta interessant en turisme cultural i gastronòmic.
Rutes de senderisme
Un dels nous productes turístics podria reforçar l’objectiu d’atraure turisme interessat en les activitats a l’aire lliure. El Consell ha demanat a la Diputació de Barcelona un estudi de la xarxa de senders de la comarca de l’Anoia. La finalitat és acabar generant rutes que puguin atraure els aficionats al senderisme. El projecte de les Valls de l’Anoia -a la imatge superior- té en les rutes a peu o en bicicleta un dels principals valors, que es reforçarà amb la Via Blava de la llera del riu Anoia.
Altres opcions que s’exploren com a possibles productes turístics per l’Anoia són les cabanes de pedra seca, el turisme religiós o el turisme de compres.
Fa mesos que es treballa per definir un pla per a l’espai natural de les Valls de l’Anoia, un territori on el paisatge, la natura, el patrimoni i la gastronomia poden marcar elements comuns entre vuit municipis del sud de la comarca: Cabrera d’Anoia, Capellades, la Torre de Claramunt, Vallbona d’Anoia, Piera, Masquefa, Hostalets de Pierola i la Pobla de Claramunt. En aquest territori, el turisme no ha estat encara desenvolupat com a motor de desenvolupament econòmic, tot i les seves potencialitats. El Consell ha demanat a la Diputació una diagnosi i un pla estratègic de la zona de les Valls de l’Anoia per poder posar fil a l’agulla.
Un cop definits, bona part dels esforços es centraran en comercialitzar i promocionar aquests nous productes turístics.
Com a eina de promoció de tot plegat es planteja reforçar especialment la promoció en línia amb accions com una trobada d’instagramers.
Impuls público-privat
A més, el pla també es persegueix millorar el posicionament de les empreses de la comarca i dels seus serveis turístics, la seva competitivitat i qualitat, així com la incorporació de certificacions de turisme sostenible com la Biosphere Destination que implanta la Diputació de Barcelona.
Per aquest mateix any, les fites del pla passen per fomentar la cohesió territorial i empresarial, reforçant la implicació dels municipis, agents privats i altres administracions en matèria de turisme.
El pressupost del pla per aquest 2017 és de prop de 100.000 euros. La principal inversió serà en l’acompanyament als municipis i als agents turístics per arribar a la creació de productes turístics. De fet, el mateix pla reconeix que “una de les mancances de la comarca és l’inexistència de producte turístic tancat, de paquet turístic a punt per comercialitzar”.
En definitiva, com diu el responsable de Promoció del Consell Comarcal, es tracta de “treure-li tot el suc a les capacitats turístiques de l’Anoia”.