Inici Destacats L’Ajuntament d’Igualada paga 106.000 euros per la VolCAT, el doble que fa...

L’Ajuntament d’Igualada paga 106.000 euros per la VolCAT, el doble que fa tres anys

COMPARTIR
Foto: Anna Olea.

L’Ajuntament d’Igualada ha duplicat entre els anys 2017 i 2019 la inversió que destina a la celebració de la prova ciclista de BTT VolCAT, que es celebra a la capital de l’Anoia cada Setmana Santa. Així es detalla en el registre de l’Ajuntament d’Igualada, on aquest diari ha tingut accés als contractes negociats sense publicitat a través dels quals el govern de Marc Castells ha subvencionat la prova, organitzada per l’empresa anoienca Ocisport Serveis Esportius S.L.

L’any 2017 va destinar 58.080 euros a la prova, el mateix import que havia pagat l’any anterior, el primer en el que la totalitat de la prova es va celebrar a la ciutat. Aquesta quantitat es va incrementar l’any 2018 fins els 82.280 euros, segons el contracte adjudicat el 23 de març d’aquell any. Els diners públics destinats pel govern d’Igualada a la VolCAT es van incrementar novament el 2019 fins arribar als 106.480 euros. En tots els casos, el contracte té com a concepte “Servei de coordinació i execució de la prova ciclista VOLCAT”.

Així, la inversió de l’Ajuntament d’Igualada en la prova gairebé s’ha doblat en només tres edicions.

L’Ajuntament defensa l’increment per la “redimensió” de la VolCAT

Aquest augment es justifica, segons fonts municipals, “per la redimensió de l’esdeveniment”. L’Ajuntament d’Igualada defensa que la VolCAT va deixar de ser el 2018 “una simple cursa de BTT i s’hi incorporen, també, activitats familiars i curses infantils, inclosa una activitat al Saló de la Infància”. Els 24.000 euros més aportats per l’Ajuntament a la VolCAT del 2018 també incloïa “la voluntat que esdevingui un esdeveniment internacional, motiu pel qual es va fer una important campanya de premsa amb un reportatge televisiu exclusiu per captar la participació de ciclistes d’elit”.

L’increment del 2019 -de 24.000 euros més- es justifica, segons l’Ajuntament, “perquè la prova ha passat de 3 a 4 dies” i perquè “hi ha hagut una participació provinent del doble de països que els anys anteriors” amb participants de 20 nacionalitats.

Des de l’empresa organitzadora, l’increment de cost es justifica perquè la prova “ha passat de ser una prova d’àmbit autonòmic a ser una prova Internacional”, amb repercussió i premis en metàl·lic proporcionals a aquest àmbit, així com “arbitres i drets federatius internacionals” i la “invitació equips internacionals”, el que comporta un “increment de costos important, per allotjaments, desplaçaments i el fet de puntuar pel rànquing mundial UCI (Unió Ciclista Internacional)”.

L’augment de dies de la prova i l’increment de l’oferta d’activitats fins a convertir-se “en un festival amb activitats gratuites per tota la família” també són els arguments exposats per Ocisport.

Ocisport Serveis Esportius S.L. afegeix que els ingressos que rep per organitzar la prova suposen la contractació de diferents serveis amb altres empreses de la comarca. Segons Ocisport, per a la VolCAT es contracten els serveis de fins a 30 proveïdors diferents d’àmbits com el transport, la seguretat, serveis mèdics, audiovisual, comunicació, restauració, allotjament, càtering, instal·lacions el lloguers i producció de materials.

Un estudi assegura que cada participant deixa 664 euros a la ciutat

L’Ajuntament d’Igualada i Ocisport han explicat a infoanoia.cat que la Diputació de Barcelona va fer un estudi de l’impacte econòmic de la prova l’any 2018. Segons aquest estudi, cada participant deixa 664 euros a la ciutat d’Igualada.

Des d’Ocisport afegeixen que la VolCAT té “un impacte directe molt important” si a aquesta despesa que se li atribueix a cada participant se li sumen la dels acompanyants dels participants, els espectadors o l’staff.

Per a l’Ajuntament d’Igualada, que fins ara mai ha difós cap estudi de retorn econòmic d’un esdeveniment en el que hi col·labora, aquest estudi demostra que la VolCAT “s’ha convertit en un dels principals esdeveniments esportius de la demarcació de Barcelona”.

Un impacte mediàtic “valorat en 1’7 milions d’euros”

A més de l’esforç comunicatiu citat per l’Ajuntament d’Igualada amb l’objectiu de captar participants, Ocisport assegura que l’impacte mediàtic de l’edició del 2018 “està valorat en 1,7 milions d’euros” gràcies a la difusió sobre la prova, que va incloure reportatges en canals de televisió de Catalunya, Espanya i internacionals.

Ocisport afegeix que es tracta de la segona prova més antiga d’Europa, “competint amb altres proves semblants arreu del món, amb pressupostos molt més alts que els nostres”, reivindicant que “en aquest anys gairebé s’ha doblat la participació, pel que som capaços de tenir un esdeveniment de referència mundial”.

L’empresa organitzadora considera que el ciclisme “pot ser una oportunitat per al territori” i “per aprofitar un excelent entorn natural que tenim, per promoure l’esport i l’activitat fisica a casa nostre, per ajudar a desenvolupar un munt d’empreses que de forma directe o indirecte obtenen ingressos d’aquest esdeveniments o del retorn que deixen durant tot l’any”.

La prova va néixer el 2004 i des de l’any 2016 es celebra durant la Setmana Santa íntegrament a Igualada. La VolCAT acostuma a atraure a un miler de participants en cada edició i compta amb el suport d’altres empreses i administracions públiques.

COMPARTIR

FER UN COMENTARI

*