Inici Societat L’Ajuntament d’Igualada amplia el contracte de neteja amb FCC

L’Ajuntament d’Igualada amplia el contracte de neteja amb FCC

COMPARTIR

El ple municipal de l’Ajuntament d’Igualada ha aprovat aquest dimarts, 29 de maig, una modificació del contracte que regula la gestió del servei de recollida de residus i de neteja viària de la ciutat, gestionat per l’empresa mixta Societat Municipal Mediambiental d’Igualada (SMMI), formada per Fomento de Construcciones y Contratas (FCC) amb un terç de les accions en mans de l’Ajuntament.

El passat mes de setembre de l’any 2017 ja es va fer una modificació de contracte que va servir per a afegir nous recursos enfocats molt específicament a la recollida selectiva i al manteniment de les zones blanques d’aparcament gratuït, de recent creació. Ara, sis mesos després, aquesta nova modificació se centrarà més concretament en la millora de la neteja viària i, totes dues, suposaran en conjunt que l’Ajuntament destinarà des d’ara cada any 470.000 euros més al servei de neteja.

El tinent d’alcalde de Qualitat Urbana, Jordi Pont, justifica l’augment perquè s’ha fet “després d’estirar al màxim els recursos que es contemplen al contracte”. Les modificacions s’han fet en base a les enquestes de qualitat efectuades, a les auditories sobre el servei, a les queixes rebudes per l’oficina d’atenció ciutadana, als informes dels agents cívics municipals i a les conclusions extretes per la comissió de seguiment que es reuneix regularment per avaluar-ne el funcionament, s’han pogut identificar els aquelles mancances més prioritàries i els recursos considerats adients per a posar-hi remei. L’objectiu, assegura Jordi Pont, és “seguir adaptant aquest servei de manera progressiva a allò que necessita la ciutat, amb l’objectiu de tenir un espai públic cada cop més net”.

Ara, doncs, es contempla afegir, entre altres elements, peons de neteja manual en eixos viaris de freqüent acumulació de brutícia, peons per a la neteja de places, nou personal per a la recollida manual al nucli antic en cap de setmana i el reforç de recursos cada dia més valorats com el de la brigada mòbil per a la recollida urgents de voluminosos i el d’hidronetejadora.

«Adaptació a nous hàbits de la ciutadania»

Pont afegeix que amb l’increment del cost del contracte, la despesa de la ciutat en recollida d’escombraries i de neteja viària se situa en nivells de 2010, quan el contracte i els recursos destinats es van rebaixar en un 10%.

El regidor ha afegit que les modificacions eren necessàries perquè “calia adaptar-se a nous hàbits de la ciutadania, tan positius com negatius”. Entre els positius remarca l’augment del 30% de la recollida selectiva de paper i cartró en els darrers mesos. Pel que fa els negatius, la modificació vol donar resposta a l’abandonament de voluminosos als contenidors.

Pont ha conclòs que un futur contracte del servei -el vigent finalitza l’any 2022- “necessitarà flexibilitat”.

Auditoria a punt de culminar

L’Ajuntament d’Igualada va anunciar a finals de 2015 una auditoria del servei que, segons ha explicat Pont, es va desglossar en una interna amb personal municipal i una altra independent. La primera va donar “molts fruits” i de la segona, de la que ja s’ha completat el treball de camp “sense informar la concessionària” matisa Pont, ja ha permès extreure informació per fer modificacions al servei.

El govern es va quedar sol aprovant l’ampliació del contracte, un punt en el que es van abstenir ERC, PSC, Decidim Igualada i PP. La CUP va votar en contra.

La CUP vol un canvi de model contra el “turisme de residus” a Igualada

El grup municipal de la CUP s’oposa a la modificació del contracte de recollida de residus aprovada al Ple de l’Ajuntament perquè sostenen “és una despesa més pel consistori i els seus veïns, però també per la manca de valentia del govern Castells per millorar els nivells de reciclatge de la ciutat”.

“La modificació del contracte, que té com a finalitat l’augment de la freqüència per recollir certes fraccions, respon a mesures correctives que haguessin tingut alguna incidència fa uns mesos però ara arriben massa tard”, sostenen els cupaires, i argumenten que “les primeres xifres mostren que, des de la implantació del Porta a Porta als municipis veïns, que s’ha fet amb deficiències molt importants, el turisme de residus ha augmentat a Igualada”.

En aquest sentit, la regidora de la CUP Eva Pedraza va recordar al Ple de l’Ajuntament que “en els darrers dies dos municipis anoiencs que ja apliquen el sistema Porta a Porta han anunciat que han recollit el 90% de residu selectiu, però les dades indiquen que aquesta xifra només correspon al 50% de participació de la població d’ambdues poblacions”. En conseqüència, continua la cupaire “els residus de la gent que no ha participat en la recollida Porta a Porta d’aquests dos municipis han estat portats cap a Igualada i altres municipis que tenen un model de reciclatge voluntari”. En aquest sentit, els cupaires també van recordar al govern de l’Ajuntament que “a Igualada no només tenim un contracte caríssim al que hi anem abocant més diners cada any, sinó que tal i com es presenta la conjuntura sembla que encara ens sortira més car perquè haurem de pagar el tractament i abocament dels residus dels municipis veïns”.

La CUP Igualada sosté que “la solució a aquest problema rau en que el conjunt de la comarca adopti un model de personalització dels residus que permeti pujar l’index de reciclatge, baixar la despesa municipal i aturi el turisme de residus mentre es camina cap al pagament per generació, que implica més justícia social en tant que tothom faria el mateix esforç econòmic i el mateix esforç de reciclatge”. Segons els cupaires, “Igualada no pot quedar-se a la cua de la resta de municipis anoiencs” i insten al govern a “repensar el model actual per tal de caminar cap a un sistema de recollida individualitzat”.

Un negoci rodó per a Fomento

La CUP Igualada va retreure al govern Castells que “les dades de reciclatge d’Igualada són nefastes degut a que a la capital anoienca només reciclen els ciutadans que ho volen fer, convertint el servei en injust perquè tothom paga el mateix”. A banda, els cupaires també van recordar que “la part de despesa que no cobreix la taxa la paguem amb diners recaptats per altres impostos, com per exemple l’IBI”. Eva Pedraza va criticar que “el model actual d’Igualada és un pou sense fons que va augmentant cada any la despesa pública” i va concloure que “l’únic beneficiari amb aquest model és Fomento de Contratas y Construcciones (FCC), l’empresa que ens presta el servei de recollida a Igualada, al Consell Comarcal i també és la propietària de l’abocador on portem les deixalles, que va omplint les seves arques mentre el nostre municipi no para d’abocar-hi més i més diners”.

FER UN COMENTARI

*