Inici Societat La Policia Local de Capellades intensifica els controls als sistemes de retenció...

La Policia Local de Capellades intensifica els controls als sistemes de retenció infantil

COMPARTIR

Aquests dies la Policia Local de Capellades engega uns nous controls de trànsit, cinturó, casc i sistemes de retenció infantil. Aquestes campanyes, que es fan de manera periòdica, tenen per objectiu augmentar la prevenció ja que en cas d’accident les conseqüències són sempre [Img #5281]menors quan es compleixen les mesures de seguretat establertes.

D’altra banda, referent a la Policia Local de Capellades, també cal remarcar com el passat dimarts 5 de març va acollir la reunió de la Mesa de Coordinació Operativa (MCO). Aquesta és una trobada periòdica de l’Àrea Bàsica Policial del Cos de Mossos d’Esquadra de la Comarca, que té com a objectiu la coordinació i cooperació entre els cossos de seguretat que operen a l’Anoia. Els temes proposats són: dades estadístiques policials, problemàtiques delinqüencials genèriques i activitat policial conjunta entre altres qüestions.

Un 36% de les cadiretes infantils als cotxes s’utilitza malament i un 10% de pares admet que no sempre porta el nen lligat

[Img #5280]Un 36% de les cadiretes infantils als cotxes s’utilitzen malament. És una de les conclusions de l’estudi elaborat conjuntament pel RACC i Jané segons el qual un 10% dels pares admeten que a vegades circulen amb nens sense un sistema de retenció infantil a bord, tot i que estigui prohibit per llei. A més, només un 6,4% dels pares opta per situar la cadireta al seient del mig, posició que és la millor opció segons els experts. Tant el RACC com Jané han advertit de les greus seqüeles que poden patir els menors en cas d’accident si no es fa un bon ús de les cadiretes. Els principals motius de mal ús són lligar els nens amb l’arnès folgat o que els cinturons que fixen la cadireta estiguin mal guiats.

La mortalitat de menors de 14 anys a les carreteres ha anat disminuint en els últims anys, amb l’excepció del 2010, quan hi va haver un repunt amb 49 nens menors de 14 anys que van perdre la vida a les carreteres. D’aquests, el 34% no utilitzava cap sistema de retenció infantil. El 2011, els menors de 14 anys que van perdre la vida a la carretera van ser 19. El RACC i Jané han reclamat que es fixi l’objectiu de 0 nens morts a la carretera a l’Estat i equiparar-se a les dades del Regne Unit i Holanda.

Els responsables de l’estudi han assegurat que, en l’ús de les cadiretes infantils, «hi ha molt camí per recórrer» i han situat la dada que el 36% de les cadiretes infantils són utilitzades incorrectament o bé estan mal instal·lades al vehicle. El responsable tècnic del RACC Lluís Puerto ha advertit que «si tens una cadireta però està mal instal·lada, les conseqüències poden ser tant greus» com no tenir-ne.

El major índex de mals usos es dóna en el grup de cadiretes amb arnès per a nens de 0 a 13 quilos, amb un 43,6% de nens mal col·locats a la seva cadireta. A més, el vicepresident de Jané, Joan Forrellad, ha constatat un fet «molt greu», que és que «un 10% dels pares confessen que moltes vegades en els trajectes que fan amb els nens no portin el nen lligat amb cap sistema de retenció».

Segons l’estudi, la majoria dels usuaris opinen que no és difícil instal·lar la cadireta al vehicle, tot i que un 20% declara tenir problemes. De fet, una de les assignatures pendents que detecta l’estudi és que només el 18% dels pares van provar el sistema abans de comprar-lo per comprovar que s’ajusti adequadament al vehicle i saber com s’instal·la. L’estudi detecta que els mals usos disminueixen al 23,4% entre els pares que han fet la prova abans d’efectuar la compra.

A més, dos terços dels enquestats no acostuma a canviar el sistema de retenció del vehicle, fet que, segons l’estudi, pot comportar amb el pas del temps una mala instal·lació del dispositiu o una insuficient tensió dels cinturons. La freqüència de revisió també és un factor per evitar mals usos. L’estudi mostra que, amb una revisió diària, els mals usos representen el 22,1%, mentre que passa a ser del 47,3% quan no es revisa mai.

L’arnès folgat i els cinturons mal guiats, els mals usos més freqüents

Entre els mals usos més freqüents detectats a l’estudi hi ha que el nen vagi lligat amb l’arnès folgat, fet que es produeix en un 14% dels enquestats, i que els cinturons que fixen la cadireta als vehicles estiguin mal lligats, que suposa un 7% dels casos enquestats. Per a aquest últim cas, RACC i Jané recomanen cadiretes amb sistema ISOFIX, perquè és més fàcil d’instal·lar.

Tenint en compte la freqüència i la gravetat de cada un dels mals usos, l’estudi ha fixat els quatre casos més crítics. Es tracta de portar els cinturons que fixen la cadireta mal guiats en el cas de les cadiretes del Grup 0+, que el nen porti l’arnès folgat en cadiretes del Grup I, que el menor porti el cinturó folgat en cadiretes del Grup II, i que els cinturons estiguin mal guiats en els sistemes de retenció del Grup III. En aquests casos, els nens poden patir lesions tant al cap com al tors.

La cadireta al mig, la millor opció i la menys utilitzada

Segons l’estudi, només un 6,4% dels enquestats situa la cadireta al vehicle al mig del seient de la part del darrere, tot i que segons els experts és el lloc més segur, ja que la majoria dels xocs són laterals i, en cas de xoc frontal, s’evita que el nen topi amb el seient de davant. El 51,3% dels pares opta per situar el sistema de retenció infantil darrere del seient del passatger i un 42,3% darrere del conductor. L’estudi, a més, no detecta cap cas d’uns pares que situen la cadireta al seient del davant, tot i que la llei no ho prohibeix.

Elevadors sense respatller

D’altra banda, els responsables del RACC i de Jané han desaconsellat l’ús d’elevadors sense respatller, molt habituals per a nens majors de tres anys sobretot pel preu. «La llei ho permet, però la recomanació de RACC i de Jané és que el nen ha d’anar amb respatller», ha dit Puerto, mentre que Forrellad, ha assegurat que l’empresa no fabrica aquest tipus de cadiretes, tot i ser fàcils de fer i tenir molta sortida al mercat, perquè «no ofereix les garanties de seguretat que hauria d’oferir».

COMPARTIR

FER UN COMENTARI

*