Inici Blocs La poesia dels infants

La poesia dels infants

COMPARTIR

M’agrada la poesia.

 

La trobo senzilla, bonica, delicada i tendra en la seva majoria. Em retrata el meu entorn amb pinzellades de color, dolçor extrema.També hi ha aquells poemes més durs, amb molta força i contingut. Segur que us en vénen al cap. Són ideals per a algunes ocasions.

 

A l’escola i a casa podem treballar la primera des de molt petits i l’altra l’hem de deixar per més endavant.

 

A través de la poesia fomentem en els nens i les nenes el gust per la lectura i l’escriptura i de retruc més continguts prou importants. Us detallo el que jo hi veig:

 

-Possibilita una educació integral en tot el període d’escolarització.

La poesia ens permet apropar-nos al nostre entorn i descobrir-ne allò que fins i tot no tenim a l’abast amb els ulls i les paraules d’altri.

Ens obre noves realitats desconegudes i ens en presenta de velles.

Des de casa o l’escola de possibilitar que durant totes les edats es llegeixi, es comenti, es digui i es faci poesia. Perquè s’aprèn a llegir poesia llegint-ne, a comentar poesia comentant-ne, a dir poesia dient-ne, a fer poesia fent-ne: i del coneixement ve l’estima.

 

-La poesia és un gènere fascinant per descobrir en molts infants

La poesia és poc habitual en la gran majoria de biblioteques familiars de l’alumnat. Tampoc no es representen ni se senten poemes en els mitjans de comunicació, ni s’inclouen sovint en les programacions per a infants.

Essent-ne conscients haurem d’apropar els infants als aspectes culturals que l’entorn quotidià no li aporta i necessàriament haurem d’obrir les portes i finestres de les aules i permetre l’entrada a l’oratge poètic. A casa, engresquem-nos també a llegir poesia, a composar rimes.

 

-La poesia ofereix possibilitats de gaudi i constitueix una experiència que pot afavorir la millora de l’expressió i la comprensió, l’interès per la paraula i la creativitat. A més a més, com a recurs literari que s’ha utilitzat al llarg de la història per expressar sentiments, sensacions i experiències enla nostra llengua, esdevé un mitjà manifest per conèixer, respectar i valorar la tradició cultural i literària més propera.

 

-La poesia ens permet potenciar la creativitat de cadascú, descobrir diferents maneres

d’expressar els nostres sentiments, les nostres inquietuds o una realitat propera. I ho fa amb paraulesplaneres i essencials.

 

-Donem a conèixer poetes i poetesses de Catalunya.

Catalunya té un bon assortit de poetes i poetesses molt apropiats per treballar des de ben menuts: Joana Raspall, Lola Casas, Miquel Martí i Pol, Pere Quart, Joan Brossa, entre d’altres. Us convido a endinsar-vos en alguna de les seves obres més emblemàtiques.

 

Us imagineu unir poesia amb suport TIC (ordinador, tauleta, bloc de notes del mòbil…)? De ben segur se us acuden activitats senzilles i lúdiques, que lluny del seu nom pretenen que els nens i les nenes s’ho passin molt bé i tinguin la sensació que estan jugant mentre aprenen. Us n’ofereixo algunes que a mi em funcionen. Són exercicis oberts pensats perquè cadascú els resolgui des del seu nivell de coneixement.

-Completar estructures: Hem d’acabar els quatre versos d’un poema amb una paraula que hi rimi.

– Joc poètic: Treball en parella. Haurem de fer un rodolí amb una paraula proposada per cadascú.

– Binomi fantàstic: A partir de dues paraules donades inventem una poesia.

– La cadena: Cadascú escriu un primer vers, canvia de lloc i completa la poesia que ha començat un altre company afegint-hi un altre vers. Successivament haurem escrit una poesia breu a moltes mans.

– Acròstic: Una composició curta en la qual amb les inicials dels versos, llegides en sentit vertical es forma una paraula. Us imagineu inventar una poesia a partir del propi nom?

 

A casa, tothom té aquell espai on hi passa alguna estona al cap dia. Deixar-hi algun llibre de poesia o revista ens apropa a aquest gènere de forma natural. A l’aula, un bon poemari al faristol és una maneraengrescadora de començar el dia.

 

Que tingueu bona poesia, també abans i després de Sant Jordi.

 

COMPARTIR

FER UN COMENTARI

*