Inici Societat Una jornada analitza a Igualada la comunicació entre metges i pacients

Una jornada analitza a Igualada la comunicació entre metges i pacients

COMPARTIR

Una vuitantena de professionals de la salut han participat a la III Jornada de Bioètica de l’Anoia que ha posat de manifest la importància de la comunicació en la relació amb els pacients. La Jornada del Comitè d’Ètica Assistencial de l’Anoia, organitzada per l’ICS a la Catalunya Central, el Consorci Sanitari de l’Anoia, el Consorci Sociosanitari d’Igualada i la Fundació Sanitària Sant Josep, ha plantejat la necessitat que els professionals de la salut es comuniquin amb sensibilitat en la seva relació amb els pacients. Professionals de medicina i d’infermeria, de psicologia, de treball social i administratius sanitaris han debatut sobre la importància de l’ètica i d’una comunicació millor, a l’auditori del Museu de la Pell d’Igualada i Comarcal de l’Anoia.

Comunicació no verbal

Saber escoltar, saber-se explicar, tenir una actitud empàtica i positiva, i fer costat als pacients en aquells moments en què se senten especialment vulnerables són algunes de les qüestions plantejades, que ajuden a teixir una relació de confiança que repercuteix en el benestar de les persones usuàries del sistema sanitari. El president del Comitè Organitzador de la Jornada i metge de família, Xavier Cantero, ha reivindicat la importància de la comunicació no verbal: “Estar atent a la mirada dels pacients i transmetre la informació mirant-los als ulls és molt important; cal deixar la pantalla de l’ordinador de banda i teixir una relació de tu a tu amb les persones usuàries del sistema de salut”.

Tècniques de psicologia clínica

La Jornada ha plantejat quines són les tècniques de psicologia clínica per aconseguir que les persones ateses al sistema de salut se sentin compreses i ben ateses. El psicòleg clínic Bernat Carreras ha apuntat la necessitat que els professionals escoltin les persones, reconeguin la seva fragilitat, transmetin una atenció plena, sostinguin l’emoció dels pacients i tinguin per damunt de tot una actitud càlida.

En la Jornada també han intervingut Marc Illa, màster en bioètica i dret, i Montserrat Esquerda, pediatra i doctora en Medicina, directora de l’Institut Borja de Bioètica.

Esquerda ha destacat els canvis profunds de la societat que “han canviat també la relació amb els pacients: cal una nova gestió”. Ha apuntat que la bioètica és necessària perquè cal adaptar-se a un nou model d’atenció en què tot canvia i ha insistit a tenir uns professionals formats i “a aconseguir un model aplicable a la bioètica clínica”. Montserrat Esquerda ha acabat la seva intervenció reivindicant que la medicina generi un model de professionals que siguin persones formades per curar i cuidar persones en un sistema sanitari que tingui aquestes dues prioritats.

El Comitè d’Ètica Assistencial està format per professionals de la comarca de l’Anoia dels diferents proveïdors en matèria de salut del territori i una de les seves línies d’actuació és la promoció de les activitats formatives. Enguany, l’organització de la Jornada de Bioètica ha recaigut en el Servei d’Atenció Primària de l’Anoia de l’ICS Catalunya Central.

FER UN COMENTARI

*