Inici Blocs Innovació oberta

Innovació oberta

COMPARTIR

www.xaviermarginet.com
@xmarginet

Quan em van demanar que tingués un espai a InfoAnoia, la meva primera reacció va ser d’incredulitat i la segona d’entusiasme.

Tenir un espai així, per escriure sobre innovació, empreses, idees o persones no és fàcil i si t’ho proposen és gairebé com un regal (que penso aprofitar al màxim).

La meva formació tot just comença. Tinc el doctorat en química i màster en adoberia a mitges, però crec que he après més en els últims cinc anys que en la resta de la meva vida, en bona part gràcies a la immersió en les noves tecnologies i en l’aposta per la interacció amb la gent a nivell global per dur a terme qualsevol iniciativa.

La meva intenció és ser capaç de crear: projectes, empreses, idees, relacions, … Entenc la capacitat humana com la interacció positiva amb l’entorn.

I potser és vanitós, però espero que aquest espai us agradi i  que us sigui útil.

INNOVACIÓ OBERTA
Eines de competitivitat
Internet
Capacitat d’assimilar més que no pas de crear
Evitem els errors
Si no és al mercat, no és innovació

És difícil seguir el ritme dels desenvolupaments tecnològics que es produeixen en el nostre entorn. El volum d’avenços creix de forma exponencial, i malgrat que les eines de difusió que ens els fan arribar també es fan més sofisticades i accessibles alhora, la sensació de que quedem curts en la capacitat d’assimilar-los és evident.

Però beneït problema si al capdavall hem de triar entre molt i bo o bé poc i dolent. I això és el que el panorama global de disponibilitat de coneixement ens dona. Necessitem innovar continuament per fer sostenibles en el temps les activitats productives i empresarials en general. No innovar vol dir morir poc a poc, i si queda algú que encara no pensa així ha de ser només perquè té un coixí prou gran i tou com per prolongar més temps l’agonia, res més.
La bona notícia és que les eines per innovar són avui al’abast de tothom, i que més que necessitar generar idees pròpies que siguin originals i triomfadores, la dinàmica d’incorporació de nou valor a la nostra activitat passa per reforçar la capacitat d’assimilació. És més barat utillar-nos per –posem un exemple- obrir un nou canal de comercialitzacó utilitzant internet, que buscar una creixement de les nostres vendes a partir d’un nou diseny o un nou desenvolupament de producte treballat exclusivament amb els recursos propis de l’empresa.
L’estratègia se l’ha de fer cadascú, és clar. Però l’ús del paradigma de la innovació oberta ajudarà a que aquesta estratègia es pugui dur a terme sense cap més limitació que les ganes i els objectius que ens vulguem fixar.

Innovació oberta vol dir obrir les portes de l’empresa a tots els agents que incideixen en la nostra cadena de valor. Sovint alguns que ni sospitem que hi tenen a veure, i sempre buscant que hi hagi un benefici net en l’ecosistema fruit de la interacció plantejada. N’hi ha de molts tipus, tants com la nostra imaginació posi en pràctica:  novetats de proveidors, escolta activa per conèixer necessitats emergents dels nostres clients, avenços científics de l’acadèmia, noves formes de competència, … A vegades serà la nostra empresa la que podrà treure fora d’ella idees o iniciatives que altres poden aprofitar. En aquest cas ens pot interessar senzillament per modificar el propi mercat o ble per vendre directament un coneixement que hem generat però que no lliga amb les nostres prioritats de mercat i producte. Com a mínim, la interacció que suposa la innovació oberta ens enfortirà en la nostra capacitat d’assimilació del coneixement disponible, i aqeust ja és un punt prou important.

Perquè al tenir sempre present que aquesta innovació que postulem imprescindible, no es fa realitat fins que no es concreta en el mercat. Si no genera una factura cobrable no se’n pot dir innovació. Serà una idea o un projecte, però innovar només es fa quan es completa el cicle de valorització cap a l’usuari del nostre producte o servei.

Finalment, un consell per fer més senzill tot el procés i aprofitar més encara la dinàmica de la innovació oberta: cal aprofitar sobretot els errors previs dels altres. L’estalvi de temps i diners que això ens suposarà és tant o més gran que el resultat d’un procés exitós d’innovació en la nostra empresa.

COMPARTIR

FER UN COMENTARI

*