Close Menu
InfoAnoia.cat – Diari digital de l’Anoia i IgualadaInfoAnoia.cat – Diari digital de l’Anoia i Igualada
    Últimes notícies

    Els Festivals Alta Segarra tanquen la novena edició amb prop de 600 espectadors

    08/08/2026

    La Diputació destinarà més d’un milió d’euros a la renovació d’equipaments culturals de l’Anoia

    07/08/2026

    Els Prats de Rei celebrarà la Festa Major del 10 al 16 d’agost

    07/08/2026
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    22.2 °C
    IGUALADA
    • 09/08/2026
    • Newsletter
    • Contacte
    • Publicitat
    • Avís legal
    • Política de Cookies
    Facebook X (Twitter) Instagram
    InfoAnoia.cat – Diari digital de l’Anoia i IgualadaInfoAnoia.cat – Diari digital de l’Anoia i Igualada
    Subscriu-te ara
    • Portada
    • Política
    • Cultura
      • Art
      • Cinema
      • Teatre
      • Llibres
      • Festes
    • Economia
    • Esports
      • Bàsquet
      • Futbol
      • Hoquei
      • Motor
      • Poliesportiu
      • Atletisme
    • Societat
    • Gent
    • Opinió
    InfoAnoia.cat – Diari digital de l’Anoia i IgualadaInfoAnoia.cat – Diari digital de l’Anoia i Igualada
    Home»Opinió»Incendis: només foc?
    Opinió

    Incendis: només foc?

    Per Redacció16/07/2026Updated:20/07/20263 Minuts de lectura
    Facebook Twitter LinkedIn Email Telegram WhatsApp Copy Link
    Comparteix
    Facebook Twitter LinkedIn Email Telegram WhatsApp Copy Link

    Sembla veraç la informació que nou de cada deu incendis tenen causa humana. Es pot tractar d’accions contràries a la legislació vigent o a la normativa estacional, com fer foc a l’exterior en èpoques de prohibició, no respectar el perímetre de seguretat normatiu al voltant d’una propietat rural, llençar burilles no apagades des del cotxe, fer activitats que generen guspires, deixar a la intempèrie materials inflamables i qualsevol altra forma de negligència, imprudència o desobediència de normes i recomanacions. També hi ha un petit percentatge de causalitat humana imputable a la voluntat de fer mal, en provocar directament un petit foc amb la intenció de generar un incendi, sigui agrícola sigui forestal. Un exemple: en les guerres clàssiques, la crema de la collita i dels boscos de l’enemic constituïa una arma bèl·lica molt poderosa. Avui sembla manifestar més aviat personalitats individuals psicopàtiques, tot i que continuen existint piròmans que actuen per interessos econòmics o moguts per la reivindicació d’un ideal “just”.

    Sigui com sigui, la causalitat humana en l’origen dels incendis requereix una reflexió seriosa. Per tres motius bàsicament. Primer, perquè posa en greu perill vides humanes, béns comuns, a més dels particulars, i l’economia de la societat, que ha d’invertir recursos ben necessaris en altres àmbits. Segon, perquè indica un grau insuficient de consciència social, de sentiment de pertinença a la comunitat local i d’estimació envers el país. I, per l’altre cantó, fa palès un individualisme exacerbat, que frega l’egocentrisme i el desinterès envers les persones amb les quals constituïm una població i una nació. I, en tercer lloc, perquè possiblement posi en relleu que la formació en valors ètics, socials i polítics encara no ha assolit, en la nostra persona en concret, el grau de desenvolupament i maduresa que s’esperaria d’una personalitat equilibrada. Un incendi no és així el simple efecte lamentable d’una acció humana – quan aquesta n’és la causa -, sinó un indicador simptomàtic que en consciència ètica i social encara cal avançar més.

    A nivell individual, doncs, seria recomanable plantejar-se un itinerari de revisió que estigués orientat per quatre qüestions bàsiques. Primera: ¿estic ben informat de les conductes de risc que podrien ocasionar un incendi i estic disposat/da a evitar-les en la manera habitual d’organitzar la meva vida? Segona: ¿disposo d’un argumentari objectiu per justificar-me a mi mateix/a per què haig d’evitar aquestes conductes? Recordem: les raons sostenen les accions. Tercera: ¿col·laboro amb la societat, en el que puc, perquè s’estengui una consciència clara de la responsabilitat social de tota persona, de la necessitat de compartir valors comuns que facin humana i agradable la convivència? I quarta: ¿dono valor als béns comuns de què disposa la meva comunitat local i el meu país, els respecto, preservo i utilitzo adequadament, pensant en el servei que ens presten a tots i amb un coneixement clar que són propietat de tots? És la cosa nostra també la cosa meva?

    Sense voluntat moralitzadora, però sí amb voluntat ètica, cal no o oblidar mai l’horitzó social de tota vida personal. Evitar un incendi també equival a estimar la societat i el país gràcies als quals jo, en la meva personalitat única i individualitat absolutament respectable, he pogut constituir-me en subjecte autònom, ple d’una dignitat que comparteixo amb els altres.

    Joan Ordi, PhD

    Redacció

    Posts relacionades

    En lluita pel Consorci Sanitari de l’Anoia

    16/07/2026

    Aigües, vies i forats

    13/07/2026

    Treballar malalt no és compromís, és precarietat

    25/05/2026

    En memòria de Carles Lladó i Badía

    25/05/2026



    Newsletter

    Subscriviu-vos al nostre butlletí:

    Subscriviu-vos al nostre butlletí:

    Opinió
    Opinió

    En lluita pel Consorci Sanitari de l’Anoia

    16/07/20262 Minuts de lectura

    Estimada ciutadania, El personal del Consorci Sanitari de l’Anoia us entenem perfectament. Sabem que esteu…

    Opinió

    Incendis: només foc?

    16/07/20263 Minuts de lectura

    Sembla veraç la informació que nou de cada deu incendis tenen causa humana. Es pot…

    Logotipo Infoanoia
    • Redacció: redaccio@infoanoia.cat
    • Publicitat: comercial@infoanoia.cat
    Facebook X (Twitter) YouTube Instagram
    © 2026 • infoanoia.cat • Tots els drets reservats
    • Portada
    • Política
    • Cultura
      • Art
      • Cinema
      • Teatre
      • Llibres
      • Festes
    • Economia
    • Esports
      • Bàsquet
      • Futbol
      • Hoquei
      • Motor
      • Poliesportiu
      • Atletisme
    • Societat
    • Gent
    • Opinió

    Contacte

    Escriu a dalt i prem Enter per cercar. Prem Esc per cancel·lar.

    Gestionar el consentiment
    To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferències
    L'emmagatzematge tècnic o l'accés és necessari amb la finalitat legítima d'emmagatzemar preferències que no siguin sol·licitades pel subscriptor o usuari.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
    Màrqueting
    L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.
    • Gestiona les opcions
    • Gestiona els serveis
    • Gestiona {vendor_count} proveïdors
    • Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    • {title}
    • {title}
    • {title}
    Bloquejador d'anuncis activat!
    Bloquejador d'anuncis activat!
    El nostre lloc web és possible mostrant anuncis en línia als nostres visitants. Si us plau, doneu-nos suport desactivant el vostre bloquejador d'anuncis.